Ik was daarnet aan het proberen motors te laten draaien.
De motors werkte op 12v. ik gebruikte de vin poort(met een transistor) van de arduino.
op een gegeven moment denk ik een van de kabels verkeert in gestoken te hebben.
vervolgens gingen de lampjes op de arduino heel raar doen.
vanaf dat moment kom ik op het probleem.
alles wat mijn arduino noch doet is 3 keer flitsen op poort 13.
als ik een progama probeer uit te voeren krijg ik deze error:
Binaire sketch-grootte: 1.056 bytes (van een 32.256-byte maximum)
avrdude: verification error, first mismatch at byte 0x0000
0xff != 0x0c
avrdude: verification error; content mismatch
kan ik hier noch iets aan doen of niet?
en als ik een nieuwe arduino moet kopen, is dat dan alleen de groten zwarte ic of alles?
of ie dood is of niet kan je zo op afstand moeilijk zeggen.
Maar 12Volt motoren gebruiken via de Vin poort doen men tenen krullen.
Als je deze UNO hebt (dus de niet smd)
kan je de avr vervangen. Dat kost niet zo veel maar of dat het enige dat stuk is ..... kan ik zo op afstand niet zeggen.
Ik heb nog wel eens meegemaakt dat de 12V per ongeluk de GND van de USB raakte..... kan ie ook slecht tegen...... blies de 16U2 (of 8U2)..... nadeel..... die chip is bijna de helft van de prijs van een nieuwe UNO....
Weet je ook nog welke beginopdrachten je in de laatste werkende sketch geupload hebt ?
3x flitsen op pin 13 ?
Of de huidige Uno-bootloader er wat mee te maken heeft weet ik nl. niet, wel weet ik dat eerdere... bootloaders pin13 als foutmelder gebruikten. Als je een 2e arduino hebt liggen, dan zou ik zeker even proberen de bootloader op nieuw te branden.
Ik zou eerst ff kijken wat het exacte knipper gedrag is.
Ik zie inderdaad hier bij een Duemilanove en bij een Mega 1280 die ik hier binnen handbereik heb wat geknipper.
Dat is een keer of 5 in een bepaald ritme, en daarna nog 1 maal met een kortere pauze er tussen voor de Duemilanove.
De Mega 1280 lijkt 4 cycli van 4 keer kort knipperen te doen, en gaat daarna naar de standaard blink die er daar nog in zit.
Het zou me helemaal niets verbazen als de USB/serieel converter eruit ligt zoals Nico al opperde.
Dat kun je controleren met de loopback test.
Hierbij houd je de controller ff buiten bewustzijn en moet je toch je eigen toetsaanslagen zien.
Als dat niet gebeurt, is je USB/serieel adapter overleden.
Dan hoef je overigens je Uno niet op het grof vuil te gooien.
Dan kun je nog proberen de Uno met een ouderwetsche seriële poort te benaderen, voor zover je daarover nog beschikt.
Die sluit je aan op digitale pinnen 0 en 1 en zeer zeker ook op GND van je Arduino.
Voor een paar centen koop je in China een externe USB/serieel adaptertje.
Ik heb dat in huis omdat ik hier inmiddels een hele voorraad aan Arduino varianten door het huis heb zwerven.
je kan als je een USBAVR programer hebt , de software opnieuw laden in de USB naar serial chip ,,
dat wil wel eens helpen ,,
je kan hem in test mode krijgen ,, door je icp headers op bepaalde pinnen te kortsluiten ,,
dan vindt je computer hem als een avr ding ,,
dan weet je dat je usb to serial het nog doet ,,
als dat nog werkt , dan zou je is AVR kunnen wisselen met een serial write programa
die data eruit poept ,, dan debugen kijken of je wel kan ontvangen en schijven via serial ,, maar niet kan uploaden ,,
dan is je serial van de avr naar de klote ,, gebeurt heel snel als je pin 0 en 1 gebruikt of andere foute combo's
kijk hier maar eens naar dit kan arduinos tot leven wekken ,,
ik kon het echt [niet](http://Het requiem bestaat uit 14 delen:
Introitus: Requiem aeternam
Kyrie Eleison
Dies Irae
Tuba Mirum
Rex tremendae Majestatis
Recordare, Jesu Pie
Confutatis Maledictis
Lacrimosa Dies Illa
Domine Jesu Christe
Hostias et Preces
Sanctus
Benedictus
Agnus dei
Communio: Lux Aeterna) laten...
Gewoon een nieuwe kopen bij de local arduinoboer of via internet.
En mocht je hem weer aan de gang krijgen dan heb je mooi een reserve.
Ik blaas er ook wel eens een op , het blijven gevoelige electronische schakelingen met beperkte beveiligingen.
Op zich wel de moeite waard om eens te ontdekken wat er stuk is :). Je kan niet verkl.ten want hij is al stuk. Maar wel wat dingen leren over meten aan electronica :), componenten leren herkennen... etc etc.
En anders pleur je hem in een envelop en stuur je hem naar mij Betaal ik wel de porto... als was het voor de sport....en een zooi 328P's heb ik nog wel liggen
Grtz
Nico