Kingpin controller voor modelbouwtrailer

Ik ben bezig met om een modelbouwtrailer te maken. Mijn vraag, is het mogelijk met een arduino uno een kingpin controller te maken? Het werkt in feite zoals een servotester. Het enige is dat deze in de center positie een dode slag heeft, dat betekent dat de eerste 5gr. links/rechtsom niet zal reageren op de potmeter. Ook zou de servo uitslag niet meer dan 45gr links en rechts mogen bedragen.

Hoi coscal, en welkom !

Ja hoor wat jij voor ogen hebt moet kunnen.
Je kunt de waarde van de potmeter beoordelen en er dan iets mee doen.
Een standaard potmeter heeft een slag van 270 graden.
Je zou dan moeten bepalen wat de uitgelezen waardes worden tussen nul en 130 graden, en tussen 140 en 270 graden.
Ik denk dat je uiteindelijk op een iets andere dode hoek zal uitkomen dan die 5 graden(want 5 graden op een totaal van 135 naar iedere kant is niet erg veel).

De 270 graden van die potmeter word in 1024 blokjes verdeeld, van 0 tot en met 1023.
Je kunt dan gaan kijken of de waarde die je uitleest ergens rond het midden zit, en er in dat geval niets mee doen.
Dan kun je map (klik !) gebruiken om de waarde om te rekenen naar de hoek die je er aan wil verbinden, jij noemde maximaal 45 graden.
Je kunt het ook zelf uitrekenen, maar de map functie neemt je dat werk uit handen.

Als je maar net begonnen bent met Arduino, raad ik je aan de voorbeelden eerst te bestuderen.
Die vind je onder Bestand - Voorbeelden.
Met AnalogReadSerial kun je dan al een studie doen naar de potmeter.

veertel wat de ingang is en wat je als uitgang wilt gebruiken, een servo heeft het nadeel dat de positie verandert als je de voeding aan zet.
een simpel motortje kan ook de koppeling bedienen, zelfs een treksppoeltje is genoeg.
en ja het kan heel goed met een mini ,maar het kan ook met een 555 of een opamp.

De servo 45 gr links en 45gr rechts laten uitslaan is geen probleem maar het lukt mij niet om die dode slag van 5 gr links en rechts aan het centerpunt in orde te brengen. Iemand een idee hoe ik dat in orde kan brengen met de functie Map zoals MAS3 reeds aangaf. Alvast bedankt

We helpen je graag verder.
Maar om je echt op weg te helpen is het veel beter als wij kunnen zien wat je allemaal al gedaan hebt.
Daarom is het een goed idee als je de code laat zien die je nu hebt.
Zo kunnen we wat beter zien hoe je vordert.
Maar vooral kunnen we dan doorborduren op de weg die je al was ingeslagen en das wel zo fijn voor jou.
Wees niet bang dat je laat zien hoe zwak jouw code is, we zijn allemaal op die manier begonnen.
Je moet er wel tegen kunnen dat er gewezen word op puntjes voor verbetering, maar daarom was je volgens mij ook hier.

so use a if the joystick is between 480 and 530 servo is middle else use map.

oops sorry nederlands
dode zone simpel:
IF (joystick >480 AND joystick < 530 ){servo=0}ELSE{map......}

so use a if the joystick is between 480 and 530 servo is middle else use map.

Hehe zag het al, maar nu ga je wel in herhaling vallen.

coscal: was het je opgevallen dat ik in mijn eerste bericht eerst vertelde over bepalen of je rond het midden zat, en het daarna pas had over map ?
Dat was niet toevallig.
Je kunt dus eerst kijken of je binnen een bereik zit waarmee je wat moet doen.
Dan kun je kijken wat je dan daarmee moet doen door het toepassen van map.
Misschien kun je wel 2 keer map toepassen, een keer voor links, en een keer voor rechtsom draaien.
Maar het zo ook zomaar kunnen dat het met een enkele map nog eenvoudiger kan.