Hallo,
Ik ben Noé.
Ik ben 12 jaar. Ik hou van programmeren.
Ik ben nu bezig aan een project. Wij hebben thuis kippen. Maar als we de bak met eten buiten zetten eten de ratten mee. Ik had eerst het idee gehad om met RFID te werken. Maar in een andere topic hadden ze gezegd dat het geen goed idee was. Dus ik heb het laten vallen. Ik wil nu uiteindelijk doen dat er eten valt op het uur dat we kiezen. Ik heb er al over naagedacht. En ik dacht om een RTC module te gebruiken om de tijd bij te houden. En dat dan een motortje met een vijs zonder einde begint te draaien. En dat een buzzer piept. Zodat het graan naar beneden valt. Ik zou alles met een stekker willen voeden. Dus dan denk ik dat ik iets moet vinden zodat er niet te veel stroom op de arduino komt. Ik zou ook graag willen dat er genoeg eten in zit voor minstens 1 week. Dus er gaat veel gewicht zijn. En als de vijs zonder einde onderaan de bak zit wil ik dat het nog werkt. En het systeem zou ook moeten kunnen tegen extreem weer zoals regen, -5°C, heel warm. Ik heb een budget van 100 euro.
Mechanica en electronica zijn niet mijn sterke kanten.
Helaas kan ik je geen echt advies geven over de motor maar ik heb het gevoel dat je een redelijk sterke motor nodig hebt (geen goedkoop hobby spul). Ik zou zelf kijken naar een stappenmotor; ik denk dat je daarmee redelijk nauwkeurig de hoeveelheid voer kunt doseren.
De motor moet sterk genoeg zijn om de vijs rond te kunnen draaien als de buis vol zit met voer, ook als er graan korrels vast komen te zitten tussen de vijs en de binnenkant van de buis.
Als mijn natuurkunde kennis nog enigzins OK is kan een tandwiel overbrenging tussen de vijs en de motor de vereiste kracht van de motor reduceren. Een klein tandwiel op de motor, een groter tandwiel op de vijs; een verhouding van bv 1-op-5 tanden zal de kracht met een faktor 5 vergroten maar ook de draai snelheid van de vijs met een faktor 5 verlagen.
De motor keuze zal bepalen welke andere componenten je nodig hebt om die motor aan te sturen en hoeveel stroom een voeding moet kunnen leveren.
Hallo
Alvast bedankt voor je antwoord.
Ik heb een beetje verdergezocht en ik heb een filmpje gevonden. Maar het is wel in het frans. Er stonden ook linken bij. Het is ongeveer het zelefde project. Maar ik weet niet of het goed is. En ik weet ook niet hoe ik het moet programeeren.
Mijn kennis van de Franse taal is beperkt, maar het lijkt me dat dit wel een goed beginpunt is voor jouw feeder.
Er staan inderdaad ook links bij die als ik het goed begrijp leiden naar de bestanden die je nodig hebt om te 3D printen (de STL bestanden, het heeft wel 34,5 uur geduurd om alles te printen begrijp ik).
Ik zou nog wel even kijken of ik de knoppen zou kunnen veranderen zodat op de knop te zien is waarvoor die dient, dus er een symbool op aanbrengen.
De links wijzen naar alles wat je nodig hebt (tot aan het gereedschap om je 3D prints te trimmen aan toe), al zou ik deze spullen niet kopen bij die webshop.
De keuze voor de stappenmotor-driver is een beetje jammer want het betreft een erg inefficiënte versie daarvan, dat kan beter.
Maar wanneer je dat gaat verbeteren, moet je daar ook je programma voor gaan aanpassen en ik weet niet of dat dan weer een goed idee is.
Verder weet ik niet zeker of het verhaal met de gekleurde aders van de motor wel altijd klopt, dat is wel iets wat gecontroleerd moet worden.
De totaalprijs van € 30,50 is wel interessant voor jouw project, maar ik zou wel eerst even controleren of die prijs na 6 jaar nog steeds klopt want alles is wel een stuk duurder geworden (al denk ik niet dat het daarmee boven jouw budget zou rijzen).
Al met al denk ik dat dit een goede start is voor jouw project, maar dat je er in de eerste instantie niet heel veel van leert omdat het al kant en klaar is uitgewerkt.
Het leren en begrijpen van het programma komt dan door dat programma aan te passen aan jouw wensen.
Wat ik niet weet is of de pellets voor jouw kippen goed passen bij de vijs die hier getoond werd.
kippen zijn heel erg slim dus als je een drukknop maakt en daarop met een simpele stappenmotor de voerklep opentrekt is dat snel, een vijs is niet erg praktisch en storingsgevoelig. ik heb een filmpje gezien dat de kip op een trede gaat staan waardoor de klep opengaat en er voer beschikaar is.
Hallo
Ik heb dat ook al gezien.
Maar ik wil graag toch met electronica werken. En de bedoeling is dat we twee weken weg kunnen zonder dat we de kippen eten kunnen geven. En dat de ratten er niet aan kunnen.
Hallo
Ik kan niet meer aan de STL bestanden komen. Maar dat is niet erg. Want iemand anders is mij aan het helpen en die kan goed werken met 3D printers dus hij kan dat voor mij doen. Ik heb van het filmpje gewoon de motor en de andere materialen gebruikt.
Kijk even heel goed wat de voedingsspanning is van die stappenmotor; de beschrijving zegt 230V en dat is erg onwaarschijnlijk. Ik heb geen idee wat de normale voedingsspanning is van een stappenmotor en wat het stroomverbruik is.
Je zult ook even moeten uitzoeken of die L298 geschikt is voor een stappenmotor (ik heb daar geen kennis van) en voor het gewenste stroomverbruik. Verder lijkt die me schreeuwend duur; lokaal kosten ze (omgerekend) zo'n €1,50. Dus even zoeken of je ze niet ergens goedkoper kunt krijgen.
De DS1302 is niet de beste RTC als het om het bijhouden van de tijd gaat; als bruintje het kan trekken is een DS3231 een veel betere keuze; lijkt ongeveer twee keer zoveel te kosten bij dezelfde leverancier.
Die motordriver is in ieder geval bouwgelijk aan degene uit het filmpje, dus kan een stappenmotor aansturen, maar zoals eerder gezegd niet erg efficiënt.
Bij Aliexpress moet je altijd wel even letten op verzendkosten; het displaykeyboard shield (met dezelfde taalfout er op als de mijne hier) wordt meer dan 3 keer zo duur als je de verzendkosten meetelt.
De Arduino clone heeft een foto die niet overeenkomt met de beschrijving; daar zit een WCH USB-serieel converter op, waarvan die site het merk en typenummer bewust verwijderd heeft.
Dat is dus geen Atmel 16U2.
Dat hoeft geen probleem te zijn, je moet dan de driver apart downloaden want die zit niet inbegrepen bij de Arduino IDE, maar je moet dat dan dus wel weten, en ook weten dat die WCH veel goedkoper is dan elke Atmel oplossing.
De stappenmotor heeft heel vreemde beschrijvingen, eerst dat het ding op 230 volt zou werken (zeer onwaarschijnlijk), en verderop dat 'ie op 3.45 volt zou werken, ook niet waarschijnlijk.
Andere motoren volgens dat type op die site, geven op een werkspanning tussen 12 en 36 volt, wat veel beter past.
Daarbij moet je er wel rekening mee houden dat de genoemde stroom van 1.5 Ampère, alleen klopt bij de 36 volt en dat deze bij 12 volt veel hoger zal zijn.
Daarmee kom je dan erg dicht in de buurt van de 5A. die je voeding kan leveren.
Ook die L298 driver zal het hierdoor te benauwd gaan krijgen.
Je doet er beter aan een voeding te zoeken die 24 volt bij 5 A kan leveren.
Dat betekent wel dat je de Arduino hier niet direct uit kunt voeden en dat die daarom een eigen voeding nodig zal hebben.
Ik raad je aan om eens naar deze modules te kijken (klik !), met name die met de messing kleurige stelschroefjes in een blauw blokje.
Die moet je wel eerst instellen voor je ze op je Arduino aansluit, anders wordt t alsnog huilen.
Deze voeding kan je dan wel weer uit de 24 volt voeding voeden.