kippenluik

Hallo,

Als project ben ik bezig met het automatiseren van een kippenluik maar hierbij zou ik moeten kunnen achterhalen wanneer alle kippen aanwezig zijn in mijn kippenhok. Ik weet niet goed hoe aan het telsysteem te beginnen, ik had er al reeds aan gedacht om 2 ultrasone sensoren naast elkaar te plaatsen en bij een voldoende verandering bij eerst de eerste sensor en vervolgens de tweede sensor kan eer gerekend worden dat er een kip in het hok gaat. Wat dan omgekeerd levert dat er een kip uit het hok gaat. maar hierbij kunnen veel vreemde scenario’s optreden, bv: kip die blijft staan, 2 kippen ter zelfde tijd kort na elkaar,…

Zou iemand andere ideeën hebben?

Ik zou werken met een arduino uno omdat ik deze ter beschikking heb, het moet ook programeerbaar haalbaar zijn. Zelf heb ik al enige projecten gemaakt met arduino maar dat maakt mijn geen super arduinoprogrameur!

Alvast bedankt!!

Roeland

je idee is prima,
ga even uit dat je maar 1 kip hebt, dan kun je dus zien aan welke kant die kip is door de volgorde van de signalen.
dat heet een encoder.
dan ga je dus bij een bepaalde volgorde 1 optellen of aftrekken.
met die ultrasone zul je dus een grens moeten bepalen of er een kip wordt gedetecteerd.
prima
maar in werkelijkheid wordt het met al die dames een groot probleem om te tellen, want er staat er dan 1 in het luik, terwijl een ander eroverheen gaat.

RFID chip in een ring om de poten? 2 lussen aanleggen zodat je kan zien welke chip waar is m.b.t. de lus?