Kijk eerst welk Usb communicatie Ic er op zit.
Dit is dit kleine ic dicht bij de Usb poort.
Als het een CH340 is (zoals in de post van nico) ,dan eerst de drivers installeren.
Atmel MEGA 16u2 is de chip die op originele Arduino UNOs zit.
De driver die daarbij hoort, behoort bij de IDE geïnstalleerd te worden.
Eigenlijk is daar niet eens een echte driver voor nodig, alleen een .inf bestandje dat Windows laat weten wat die chip doet.
Is dit al sinds het begin zo, of heeft het ooit wel gewerkt ?
Deze chip kan ook geprogrammeerd worden, en het is mogelijk (maar niet erg waarschijnlijk) dat er iets met het programma in die chip aan de hand is, of dat het programma er helemaal niet in zit.
De 3 x 2 soldeerpuntjes die je rechts van de chip ziet zitten (als je de tekst op de chip kunt lezen), zijn er voor om die chip te kunnen programmeren wanneer dat nodig mocht blijken.
Daar heb je dan wel extra hardware voor nodig, een werkende Arduino kan dat bijvoorbeeld ook.
Geeft je PC ook geen geluidje als je de Arduino er in steekt? (zoals bij ieder ander werkend USB-apparaat)
Mijn allereerste Arduino had dat zelfde euvel, lampje op de Arduino brandde wel maar op de PC totaal onvindbaar.. bleek gewoon kapot te zijn dus..
Terug gestuurd (had 'm in Nederland gekocht..), ander exemplaar gekregen en die deed het gewoon in een keer…
Als je de Arduino IDE start en je Uno is 'ingeprikt' op een usb poort dan kan je oner Tools --> port kijken of de Uno wordt gezien. Een Arduino is namelijk geen usb stick, en Windows verkenner "ziet" hem normaal niet.
Hier is een plaatje --> op deze pc (mijn Windows 10 laptop) hangt de Uno aan poort COM3
Zo werkt dat. Werkt het niet: check de kabel. Werkt het nog niet: ont-installeer de Arduino IDE en herinstalleer. Werkt het dan nog niet: probeer een andere Arduino. Werkt het dan nog niet: installeer Linux op je computer. Ik doe al mijn Arduino werk op mijn Linuxmachine.
Succes, Photoncatcher
Als je goed naar het plaatje kijkt zie je dat er iets niet klopt! Het menu Tools ---> Port geeft aan dat er een Arduino/Genuino Uno aan COM3 hangt, maar de footer balk zegt dat er een Arduino Nano ATmega328 aan COM5 hangt. Er hing op het moment van het schieten van de screen capture een Nano aan COM3. Inderhaast geschoten vanwege een plaatje en vergeten het juiste boardje te selecteren, zullen we maar zeggen. Verder niets geupload naar de Nano.
Ik werk 99% van de tijd onder Linux (Ubuntu). Ik krijg in Ubuntu geen pingeltje als ik iets in een usb poort prik. USB poorten in Linux hebben overigens exotische aanduidingen zoals 'dev/ttyUSB0' en 'dev/ttyUS20'. Even wennen! Hiervoor had ik Windows 7 en daar was de teller opgelopen tot COM53, een puinhoop!
TechGraphix:
Mijn allereerste Arduino had dat zelfde euvel, lampje op de Arduino brandde wel maar op de PC totaal onvindbaar.. bleek gewoon kapot te zijn dus..
Terug gestuurd (had 'm in Nederland gekocht..), ander exemplaar gekregen en die deed het gewoon in een keer…