Wie kan mij helpen aan mijn project?
Ik ben op werk bezig om een tester te maken met arduino,maar het wilt niet echt lukken.
De bedoeling is dat de led aangestuurd word en daar tegenover zit er dan een ldr die de lichtsterkte meet en die waarde wil ik dan terug zien op de pc.
Hebben jullie adviezen??
De led met een PWM pin aansturen waardoor je de waardes van 0-255 kunt sturen. De LDR in serie zetten met een weerstand tussen Vcc en GND. Op het knooppunt van de LDR en weerstand verbind je een analoge ingang.
Echter:
a) een PWM op een led is niet een lineaire vergelijking. Voor een mooie lineare verloop moet je de PWM aansturing via een S-curve laten lopen. zie: Correcting for non-linear brightness in LEDs when using PWM - Electrical Engineering Stack Exchange
b) De keuze van de weerstand is afhankelijk van het bereik van de LDR.Als de LDR een grote range heeft en de serie weerstand is laag dan heb je een redelijk groot spanningsbereik.
c) Een LDR wordt nooit 0 ohm dus zul je daar rekening mee moeten houden
d) een analoge ingang geeft op de Arduino een integer waarde tussen 0-1023. Dat zal je nog moeten vertalen naar een lichtsterkte waarde.
iaksoy:
Wie kan mij helpen aan mijn project?
Ik ben op werk bezig om een tester te maken met arduino,maar het wilt niet echt lukken.
De bedoeling is dat de led aangestuurd word en daar tegenover zit er dan een ldr die de lichtsterkte meet en die waarde wil ik dan terug zien op de pc.
Hebben jullie adviezen??
Wat je precies wilt bereiken blijkt niet uit je vraag.
Een led met daartegenover een ldr in een soort meetopstelling.
Is dit misschien een project om luchtverontreiniging of zoiets te meten?
Kun je misschien wat meer info over je project geven ?
Advies:
Plaats led en ldr tegenover elkaar in een licht-dichte koker zodat extern licht je resultaat niet beinvloedt
nicoverduin:
De led met een PWM pin aansturen waardoor je de waardes van 0-255 kunt sturen. De LDR in serie zetten met een weerstand tussen Vcc en GND. Op het knooppunt van de LDR en weerstand verbind je een analoge ingang.Echter:
a) een PWM op een led is niet een lineaire vergelijking. Voor een mooie lineare verloop moet je de PWM aansturing via een S-curve laten lopen. zie: Correcting for non-linear brightness in LEDs when using PWM - Electrical Engineering Stack Exchangeb) De keuze van de weerstand is afhankelijk van het bereik van de LDR.Als de LDR een grote range heeft en de serie weerstand is laag dan heb je een redelijk groot spanningsbereik.
c) Een LDR wordt nooit 0 ohm dus zul je daar rekening mee moeten houden
d) een analoge ingang geeft op de Arduino een integer waarde tussen 0-1023. Dat zal je nog moeten vertalen naar een lichtsterkte waarde.
het is meer dat ik hulp nodig heb bij het maken van een programma, het aansluiten is niet het probleem.
Het is een stukje van een apparaat op werk, de led en ldr komen in een koker met vloeistof, en als er ijsvorming ontstaat wordt dat terug gemeten met de ldr
Er zit al een smd weerstaand in serie bij het ledje, 1801 of 1081 staat er op. ik weet niet hoeveel ohm het is.
cartoonist:
Wat je precies wilt bereiken blijkt niet uit je vraag.Een led met daartegenover een ldr in een soort meetopstelling.
Is dit misschien een project om luchtverontreiniging of zoiets te meten?Kun je misschien wat meer info over je project geven ?
Advies:
Plaats led en ldr tegenover elkaar in een licht-dichte koker zodat extern licht je resultaat niet beinvloedt
Hierboven heb ik het uitgelegd
iaksoy:
Er zit al een smd weerstaand in serie bij het ledje, 1801 of 1081 staat er op. ik weet niet hoeveel ohm het is.
Dat is een weerstand die de stroom door de LED beperkt, en heeft dus niets te maken met de LDR die ook een weerstand nodig heeft.
De SMD weerstand met opdruk 1801 (als dat er echt staat), betekent dat het 180 met 1 extra nul zou zijn.
Dat is dan 1800 Ohm, of 1K8.
Dat is een standaard waarde, maar wel wat hoog voor deze toepassing (ik zou eerder 180 Ohm verwachten).
Met de weerstand voor (of na) de LDR creëer je een spanningsdeler.
Dat doe je door 1 zijde van de weerstand aan 5 volt te koppelen, de andere zijde aan de LDR, en de LDR's andere zijde aan GND
Zouden de weerstanden een gelijke waarde hebben, dan word de spanning op hun gezamenlijke punt dus 2,5 volt.
Verandert de lichtintensiteit op de LDR, dan verandert diens weerstand ook, en zal dus aan het gemeenschappelijke punt ook een andere spanning meetbaar zijn.
Nadeel hiervan is daat je dus maar het halve meetbereik hebt van de Arduino.
Daar kun je wel wat aan doen, want je kunt de referentie voor de metingen instellen.
Je kunt ook de twee weerstanden op een hogere spanning aansluiten, maar je moet er wel 1000 % zeker van zijn dat het meetresultaat in geen geval hoger dan 5 volt kan worden, anders gaat je Arduino eraan.
Het lijkt wat omslachtig om op deze manier de LDR waarde vast te stellen, maar dat is de enige manier die werkt.
Het programma wat je nodig hebt om die waarde te krijgen is eigenlijk heel eenvoudig.
Als je de IDE installeert en dan een voor een de voorbeelden gaat volgen, kom je al vrij snel bij het gedeelte "analog", en dan analog read.
Daar staat uitgelegd hoe je dat doet.
Met analog write kun je een PWM signaal maken, dat een analoge waarde benadert, maar strikt gezien niet is.
Hiermee kun je wel je LED intensiteit doseren.
Zorg er voor dat je eerst deze losse stappen apart onder controle hebt, dat je ze snapt dus.
Daarna kun je ze combineren.
Je hebt in je product straks 3 variabelen.
De ene variabele is de ijsvorming, die je wil meten.
De tweede is de lichtintensiteit die je kunt maken.
De derde is de lichtintensiteit die je meet, en die is afhankelijk van de eerste twee.
Je zult met de hardware en je eerste sketches gecombineerd dan moeten gaan experimenteren.
Hoe kun je "zien" dat er ijsvorming optreedt.
Dat kun je doen door verschillende intensiteiten te maken bij verschillende "ijstoestanden".
Door de gemeten resultaten goed te bekijken,zul je vermoedelijk een patroon kunnen herkennen.
Wellicht moet je je LED laten scannen over een bepaalde intensiteitsrange.
Of er is een ideale intensiteit waarbij je alle toestanden die je moet kunnen herkennen ook kunt vinden.
Ik weet het niet.
Het zal vast even puzzelen zijn voor je het vind.
Een displaytje aan je Arduino is dan erg handig, maar met de seriele verbinding naar een PC kun je ook meekijken met je ingestelde intensiteit en de meetwaarde.
Dat heb je nodig om vast te kunnen stellen op welk punt er ijsvorming word geregistreerd.
Dat moet je wel een aantal malen herhalen om er zeker van te zijn dat je de juiste wijze gevonden hebt.
MAS3:
Dat is een weerstand die de stroom door de LED beperkt, en heeft dus niets te maken met de LDR die ook een weerstand nodig heeft.
De SMD weerstand met opdruk 1801 (als dat er echt staat), betekent dat het 180 met 1 extra nul zou zijn.
Dat is dan 1800 Ohm, of 1K8.
Dat is een standaard waarde, maar wel wat hoog voor deze toepassing (ik zou eerder 180 Ohm verwachten).Met de weerstand voor (of na) de LDR creëer je een spanningsdeler.
Dat doe je door 1 zijde van de weerstand aan 5 volt te koppelen, de andere zijde aan de LDR, en de LDR's andere zijde aan GND
Zouden de weerstanden een gelijke waarde hebben, dan word de spanning op hun gezamenlijke punt dus 2,5 volt.
Verandert de lichtintensiteit op de LDR, dan verandert diens weerstand ook, en zal dus aan het gemeenschappelijke punt ook een andere spanning meetbaar zijn.Nadeel hiervan is daat je dus maar het halve meetbereik hebt van de Arduino.
Daar kun je wel wat aan doen, want je kunt de referentie voor de metingen instellen.
Je kunt ook de twee weerstanden op een hogere spanning aansluiten, maar je moet er wel 1000 % zeker van zijn dat het meetresultaat in geen geval hoger dan 5 volt kan worden, anders gaat je Arduino eraan.Het lijkt wat omslachtig om op deze manier de LDR waarde vast te stellen, maar dat is de enige manier die werkt.
Het programma wat je nodig hebt om die waarde te krijgen is eigenlijk heel eenvoudig.
Als je de IDE installeert en dan een voor een de voorbeelden gaat volgen, kom je al vrij snel bij het gedeelte "analog", en dan analog read.
Daar staat uitgelegd hoe je dat doet.
Met analog write kun je een PWM signaal maken, dat een analoge waarde benadert, maar strikt gezien niet is.
Hiermee kun je wel je LED intensiteit doseren.Zorg er voor dat je eerst deze losse stappen apart onder controle hebt, dat je ze snapt dus.
Daarna kun je ze combineren.Je hebt in je product straks 3 variabelen.
De ene variabele is de ijsvorming, die je wil meten.
De tweede is de lichtintensiteit die je kunt maken.
De derde is de lichtintensiteit die je meet, en die is afhankelijk van de eerste twee.
Je zult met de hardware en je eerste sketches gecombineerd dan moeten gaan experimenteren.
Hoe kun je "zien" dat er ijsvorming optreedt.
Dat kun je doen door verschillende intensiteiten te maken bij verschillende "ijstoestanden".
Door de gemeten resultaten goed te bekijken,zul je vermoedelijk een patroon kunnen herkennen.Wellicht moet je je LED laten scannen over een bepaalde intensiteitsrange.
Of er is een ideale intensiteit waarbij je alle toestanden die je moet kunnen herkennen ook kunt vinden.
Ik weet het niet.
Het zal vast even puzzelen zijn voor je het vind.
Een displaytje aan je Arduino is dan erg handig, maar met de seriele verbinding naar een PC kun je ook meekijken met je ingestelde intensiteit en de meetwaarde.
Dat heb je nodig om vast te kunnen stellen op welk punt er ijsvorming word geregistreerd.
Dat moet je wel een aantal malen herhalen om er zeker van te zijn dat je de juiste wijze gevonden hebt.
Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Ik had nog 1 ding, en dat is dat ik eigenlijk 6.5v op de led met de weerstand wil zetten, is dat mogelijk met de arduino?
Waarom zou je? De Arduino werkt op 5V. En als je de LED feller wil laten branden, zou je nog een kleinere weerstand erop kunnen zetten, maar beperk de stroom door de LED tot max 20mA.
Graag gedaan.
Wil je wel de volgende keer als je een antwoord geeft niet de hele post herhalen door op quote te klikken, maar iets verder onderaan op reply ?
Anders word er onnodig veel herhaald, dat leest niet zo fijn.
Je mag gerust op quote klikken om een bepaald stukje aan te halen, maar het is dan wat fijner lezen als je alleen dat stukje waar het over gaat laat staan en de rest even weghaalt.
Zoals Nico al vertelt, die 6,5 volt is niet aan te raden.
Heb je er een speciale reden voor ?
Mocht de reden zijn dat je denkt dat de LED dan feller gaat branden dan is dat niet zonder meer het geval (hoewel ie hier dan inderdaad wel feller gaat branden).
De intensiteit van een LED is afhankelijk van de stroom die er door heen gaat, de spanning doet wel mee maar is veel minder van belang.
De eerstvolgende lagere weerstand in de E12 reeks (meestvoorkomend) onder 180 of 1800 is 150 of 1500.
Wanneer dat een te lage weerstand is, zal de stroom door de LED te groot worden.
Hiermee kunnen zowel de LED als de Arduino beschadigen.
Daarom is het sterk aan te raden om de nodige berekeningen er op los te laten.
Met de berekeningen reken je uiteindelijk de stroom door de LED uit bij de gekozen weerstand.
Als je per se die 6.5 volt moet gebruiken en als je m per se door de Arduino moet kunnen sturen, dan heb je een transistor en een extra weerstand nodig.
De weerstand voor de LED heb je nog steeds nodig.
De transistor zal een beetje spanning opeisen, maar het gaat niet anders.
Als je hier hulp bij nodig hebt moet je het nog even laten weten.
Wij hebben dan wel wat gegevens nodig en ik weet niet of je die hebt of er aan kunt komen.
Het gaat er dan om welke LED je precies gebruikt.
Het volstaat daarbij als je kunt vertellen wat de "forward voltage" en "forward current" (spanning en stroom) zijn.
Ook graag vertellen welke transistor je wil gebruiken als dat het geval is.
Zoals je ziet word het er wel een wat ingewikkelder schakeling door, terwijl het (mij) niet bekend is of dat de moeite waard is.
Nou ben ik gelukkig een simpele ziel
maar ik kan nog geen enkele reden verzinnen waarom er 6.5V op moet komen te staan... tenzij:
a) er sprake is van meerdere LEDS, maar daar heeft de TS het nooit over gehad.
Ik weet het ook niet.
Wie weet is het onderdeel van de opdracht (want wel leerzaam).
Of wil ie de spanningsregelaar van de Arduino er niet mee belasten.
Kan wel blijven raden, maar er kan er maar 1 een antwoord op geven.
Zoals eerder gezegd is dit een onderdeel van een apparaat dus de led en de weerstand staan in serie wat we niet kunnen veranderen.
Bij de test die wij uitvoeren bij het onderhoud moeten we +- 6,5v meten bij dat onderdeel, dat is dus de spanning die uit het apparaat komt.
Vandaar dat ik dus ook met mijn arduino dat graag zou willen testen.
Dan zul je een transistor moeten nemen, Zit de (-) van de LED ook aan massa aangesloten? of een losse draad voor de + en een voor de (-)?
@edit: En heb je die 6.5V al? Of moet die van een andere spanning komen?
En heb je evt een datasheet van dat ding? Want nu weet je waarschijnlijk ook niet wat de stroom is door dat ding zeker?
iaksoy:
Zoals eerder gezegd is dit een onderdeel van een apparaat dus de led en de weerstand staan in serie wat we niet kunnen veranderen.
Bij de test die wij uitvoeren bij het onderhoud moeten we +- 6,5v meten bij dat onderdeel, dat is dus de spanning die uit het apparaat komt.
Vandaar dat ik dus ook met mijn arduino dat graag zou willen testen.
Het is nog steeds een beetje vaag verhaal. Die 6,5 volt , welk onderdeel is dat dan en wat wil je met die 6,5 volt?
Als je die 6,5 volt alleen wilt meten is het vrij eenvoudig.
Om hogere spanningen te meten met een Arduino gebruik je een spanningsdeler. Die spanningsdeler bestaat uit twee weerstanden. De waarden van die weerstanden zul je in jouw geval waarschijnlijk experimenteel moeten bepalen.
Wat heet vaag....... Een paar posts terug wil hij 6.5V zetten op de LED. En nu moet hij 6.5V meten UIT het apparaat...... ik ben ff los....
ok wacht ff, ik was ff in de war.
De 6,5 volt moet op de led en weerstand komen en die hoeveelheid licht moet ik terug meten op de ldr.
En hoeveel volt heb je voor de Led + weerstand? 6.5? 12v? 9v?
Het grillige verloop van deze thread komt omdat de vraag niet duidelijk is, en steeds verandert.
Een vraag kan niet beantwoord worden als die vraag niet begrepen word.
Iaksoy, snap jij de opdracht wel ?
Als je de opdracht goed wist over te brengen (zonder geheimzinnig gedoe en delen, bewust of onbewust, weg te laten) ?
In je laatste post zeg je dat je die 6.5 volt op de weerstand plus LED "moet" zetten.
Waarom moet dat ?
Word die spanning door het andere apparaat geleverd, en zo ja zit de Arduino dan ook nog op een andere manier met dat apparaat gekoppeld (en hoe dan) ?
Moet je die LED dan ook schakelen en / of regelen met de Arduino, of staat die spanning er gewoon altijd op ?
En "moet" de 6.5 volt ook op de LDR en diens begeleidende weerstand gezet worden ?
Als je een duidelijke vraag stelt kan er pas een passend antwoord gegeven worden.
Wij merken het niet als je er een uur over doet om die vraag te stellen, of 5 minuten.
Dus neem de tijd en lees je vraag nog eens een (paar) keer door voor je 'm post.
nicoverduin:
En hoeveel volt heb je voor de Led + weerstand? 6.5? 12v? 9v?
6,5v dus over het totaal
waarom wij de 6,5v nodig hebben is dat dat een referentie waarde is wat we terug moeten aflezen met de ldr.
We hebben het hier over een apparaat wat koelt en een kop wat je los kan halen waar de ldr led en de weerstand op zit, dus nu is het de bedoeling dat ik zonder het apparaat wat normaal de kop voed met de arduino probeer te voeden en te testen.
op de foto is de achterkant van de kop te zien, geel wit is de ldr blowt is de led+weerstand.