led pcb sainsmart

Hallo allemaal
ik ben nieuw met arduino en electro ben een mechanica iemand nu de vraag ik heb een arduino uno r3 aangeschaft en een 8 kanaal rgb pcb met 8 leds erop
ik dacht die prik ik er zo op maar weet niet hoe
dus ook maar een brood plank erbij gehaald
het betreft een sainsmart strip er staat pin 0 tot 8 kan ik de les sturen dat snap ik nog wel maar dan heb ik nog 3 pinnen met rgb rood groen blauw waar gaan die op ook op data pinnen mischien geen idee
dan vind ik nog vcc pin das voor 5 volt waar is de gnd dan
ik hoop dat iemand mij weg wijs maakt zal een foto posten van het pcb te
Groet

01_104_2.jpg

Hoi lenbran, en welkom.

Op de foto kun je een aantal dingen zien. Boven aan zie je de LEDs, die witte dingen. Daar onder zie je telkens een klein zwart driepootje. Dat zijn transistoren. Die transistoren worden zonder twijfel aangestuurd door de pinnen D1 t/m D8. Daarom moet je ook een VCC aansluiten, anders heeft de transistor niets om door te schakelen. Die transistor zet dus 5 volt op de LED, al naar gelang deze word aangestuurd. De LED heeft 3 kathodes, die met GND verbonden moeten worden. Die aansluitingen heten dus R, G, en B. De truc is nu dat je er voor moet zorgen dat er telkens een kleur geselecteerd moet worden, en tegelijk een LED die in die kleur moet oplichten. En jij bepaalt dat dan dus met je Arduino.

Het kan zijn dat in bovenstaande verhaal de plusjes en de minnetjes met elkaar verwisseld moeten worden. Ik zal nog even kijken op de sainsmart site, want daar komt dat printje zo te zien vandaan. Wellicht is daar meer info te vinden.

Nope, de beschrijving die ik hierboven gaf, is precies hoe het werkt. Dat is de vinden op die sainsmart productpagina (klik !).

Overigens heet een breadboard hier gewoon een breadboard.

Bedankt voor de info zal eens gaan stoeien met de aansluiting van de leds is nu duidelijk dat de rgb gewoon op de gnd komen waarom maken ze er dan niet 1 pin van gegroet

Nee das dus niet waar.

Je moet die aansluitingen met GND verbinden als je wil dat die kleur oplicht. Als je ze allemaal altijd met GND verbindt, dan heb je dus altijd alleen maar R + G + B == W (wit). Als je alleen R en G met GND verbindt, krijg je Y (geel), R + B == Ppl (paars), enzovoorts.

Je moet dus met de Arduino ook die kleuren aansturen.

WAARSCHUWING:

Die GND verbinding moet je ook via een transistor doen, wanneer je meerdere LEDs gelijktijdig laat branden, anders gaat er meer in de fik.

Je kunt ook elke LED in zijn eentje laten oplichten. Er zijn in totaal 24 LEDs want RGB is gewoon 3 LEDs in een behuizing.

zoek eens op neopixel daar staat een library die je straks (als je iets beter thuis bent kunt gaan gebruiken.

elke led heeft 4 pootjes, elke led heeft 1 pootje met een nummer erop dat gaat via een uitgangspin naar de 5V als experiment: zet uitgang 13 aan, zet daar D1 op en dan de R naar GND zetten. dan gaat led 1 rood aan. als je nu de G aan aarde zet dan jawel groen. als je R en G aan gnd zet dan zijn er al twee leds aan (rood en groen ) dan gaat er eigenlijk al veel stroom door de processor heen. alle leds direct op een arduino gaat niet werken. of zoek op ws2812 daar zijn mooie libs te vinden. op de RGB zullen transistoren moeten komen, en op de D ingangen een versterkerIC. of ook kleine transistoren.

goede morgen moet alles nog op mijn breadboard plaatsen en ga dan testen ik had neopix gevonden en in geladen maar nog niets aan gesloten heb de strandtest gedaan maar bij het compilen gaat er iets mis hij zegt no such file or dir dus denk dat ik nog wat bestandjes mis??? en welke transistors moeten erop ik heb geen idee totaal noob met electro voor mij totaal nieuw electro met computers wel ervaring maar electro :-[ :-[ :-[ :-[

Je Arduino is ontzettend snel.
Je kunt er voor zorgen dat er telkens maar 1 (deel)LED brandt.
Als je dat snel genoeg na elkaar laat gebeuren, zul je zien dat het lijkt alsof de LEDs gewoon continu branden,
mogelijk in een iets lagere intensiteit.

Dit is qua programmeren wel te doen, maar zal een wel heel stevige kluif zijn als je net bent begonnen met dat programmeren.

Ik zou hier dus gaan werken met 1 RGB LED die ik dan in de verschillende kleuren zou laten oplichten.
Als R, G en B heel snel na elkaar oplichten, dan zul je ook wit zien.
Daarna zou ik dit met 2 LEDs gaan doen.

Ondertussen kun je je dan een beetje gaan inlezen over transistoren.
Daar is ook weer ongelofelijk veel over te lezen.
Voor de verbinding met GND is een NPN transistor aan te raden, maar er zijn veel meer parameters waarmee je rekening moet houden.

Dus als ik het goed begrijp kunnen de r g b gewoon op de gnd en met programmeren roep ik ze op met code zodat de gewenste kleur geactiveerd word en als ik alles wil aansturen tegelijk is advies transistors er tussen steken groet

Dat begrijp je niet goed.

In dit geval gaan R, G en B aan een Arduino pin, niet aan GND.

Op het moment dat je wil dat er een kleur oplicht, ga je er voor zorgen dat die pin LOW wordt. LOW betekent dat die nagenoeg aan GND gelegd word. Dat betekent dan weer dat de LED niet in die kleur oplicht als je die pin HIGH maakt, nagenoeg aan VCC legt.

Ik adviseer je de R, G en B aansluitingen aan te sluiten via een PWM uitgang op je Arduino (die hebben een ~ bij het pin nummer staan). Voor de eerste experimenten ga je gewoon met HIGH en LOW werken. Later kun je dan meer halen uit de mogelijkheden van je Arduino door met andere signalen te werken.

Maar eerst dus maar eens zorgen dat de D aansluiting aan je Arduino word gekoppeld en de kleur aansluitingen ook. Dan maar eens zien wat er gebeurt als je die 4 pinnen hoog en laag laat worden.

Gelukkig nog niets aangesloten want ik rook liever shag dan arduino bedankt alweer ga het straks een proberen moet zo even weg dan is speel kwartier :grinning:

Ik heb het zelfde printje ,werkt erg mooi.
probeer deze code eens

// Put led pins 0 to 7 into Arduino pin 2 to 9
// Put rgb pins to Arduino 10 to 12

void setup()
{
for (int x =2;x<13;x++)
{
pinMode(x,OUTPUT);
digitalWrite(x,HIGH);
}

}

void loop()
{
   blue();
   cycle(); 
   green();
   cycle();
   red();
   cycle();
   bluegreen();
   cycle();
   bluered();
   cycle();
   greenred();
   cycle();
   white();
   cycle();
}
void blue()
{
  digitalWrite(12,LOW);
}
void green()
{
  digitalWrite(11,LOW);
}
void red()
{
  digitalWrite(10,LOW);
}
void bluegreen()
{
digitalWrite(12,LOW);
digitalWrite(11,LOW);
}
void bluered()
{
digitalWrite(12,LOW);
digitalWrite(10,LOW);
}
void greenred()
{
digitalWrite(11,LOW);
digitalWrite(10,LOW);
}

void white()
{
digitalWrite(12,LOW);
digitalWrite(11,LOW);
digitalWrite(10,LOW);
}

void cycle()
{
  int d = 100; // delay time 
  for(int x=2;x<10;x++)
  {
  digitalWrite(x,LOW);
  delay(d);
  digitalWrite(x,HIGH);
  }

for(int x=9;x>1;x--)
  {
  digitalWrite(x,LOW);
  delay(d);
  digitalWrite(x,HIGH);
  }
  digitalWrite(10,HIGH);
  digitalWrite(11,HIGH);
  digitalWrite(12,HIGH);

}

Dank u allen :D de arduino en leds draaien nu op de code van gonnie08 ga nu zelf wat stoeien en Google en proberen de code te doorgronden de aansluiting is gelukkig goed gegaan geen rook Dank u Dank u

Beste Gonnie.

Heb je enig idee waarom de mensen voor jou geen code hebben geplaatst ?

lenbran : Snap je überhaupt wat er gebeurt in die sketch, met al die void dingen ? Het is leuk als een gegeven sketch werkt, maar als je geen idee hebt van wat daar gebeurt, dan leer je er helemaal niets van. Als je was teruggekomen met een vraag omdat je het helemaal niet aan de gang zou krijgen, dan had ik je naar de blink sketch verwezen voor je eerste experimenten. Die is hiervoor namelijk goed bruikbaar, na een relatief kleine aanpassing.

allereerst weer de waarschuwing over stroom, want ik rook niet. het werkt wel zolang er maar een led aan is. maar je kunt er totaal wel 24 aan hebben dus uitkijken.

je krijgtde melding no file omdat de library niet te vinden is :die moet in library en dan de sub met dezelfde naam als de library bijv. library\neopixel\neopixel.h .

kijk ook eens op 7 segment display met meerdere cijfers. want je hebt 3 kleuren.

:-* was te voorbarig mas3 idd ik dacht even de code te kennen maar komt veel bij kijken is niet zo simpel als ik dacht ik wou 1 led gaan proberen met pinhigh en digital write maar led bleef uit :confused: dus toch eerst maar van voren aan beginnen ::)

Hogmoet komt voor de val is het spreekoord zegt men

Geeft niks, hier leer je ook weer van.

Daarom verwijs ik je nu naar de blink sketch. Kijk eens hoe die werkt. En kijk eens of je hiermee eerst 2 pinnen tegelijk kunt aansturen. Wat je ook moet weten om de LED te laten branden, is dat heel vaak wanneer een transistor gebruikt word, de aansturing omgekeerd moet worden. Dat betekent dat je een LOW moet sturen, om aan de andere kant een HIGH te krijgen. Ik heb het schema van dit ding niet kunnen vinden, dus ik weet niet met zekerheid te vertellen of je een HIGH of een LOW naar de betreffende D pin moet sturen om de LED te laten oplichten.

Je kunt dit wel eenvoudig zelf testen, maar wees voorzichtig. Je zou 5 volt kunnen aanbieden aan de VCC pin van het printje. En GND aan een van de R, G of B pinnen. Vervolgens kun je door heel kort met een draadje aan een D pin, de VCC aan te raken en dan kijken of de LED oplicht. Als ie dan niet oplicht, even GND aanraken en kijken of je m ziet oplichten. Hierna weet je dus of je een HIGH of een LOW moet sturen om 'm te doen oplichten.

Je kunt ook de eerder getoonde sketch bestuderen, maar of je dan te weten zult komen wanneer de LED aangaat weet ik niet (ik heb 'm niet bestudeerd).

Laat even weten wat je uitvind.

de leds staan met de + aan de Data ingang en de kleuren zijn de gnd. zie filmpje.

Daar hoef ik het filmpje niet voor te zien, dat wist ik al want dat kun je aan de opbouw en de aansluitingen zien. Maar de vraag was dus of je een LOW of een HIGH moet sturen om de D ingang te activeren, vanwege de transistoren.

Zo even naar de sketch gekeken die gonnie08 heeft geplaatst, en daar is te lezen dat de LED word geactiveerd als er een LOW word geschreven (eerst word ie LOW, dan een pauze en dan weer HIGH, om vervolgens de volgende LED aan te gaan sturen). Gonnie08 zegt dat die sketch voor deze module goed werkt, dus dat moet dan maar worden aangenomen. Ik vind het trouwens een vreemde sketch als het er alleen maar om gaat alle LEDs in een hoop kleuren op te laten lichten, maar goed.

er zitten alleen leds op dus de D moet hoog en RGB laag dan loopt er stroom.