Ik ben op zoek naar een RGB led strip die ik kan controllen met mijn arduino, ik namelijk een spel en aan de hand van dat spel wil ik de kleuren laten veranderen op mijn LED strip, ik heb nu deze LED strip: LED strip die met een receiver werkt, nu heb ik op mijn Arduino een IR emitter geplaats (Arduino Uno fake) en die stuurt nu de IR 'straling' naar deze receiver, alleen deze receiver ontvangt vaak maar de helft en het werkt voor geen meter.
Mijn vraag is nu, kan ik deze LED strip controllen met mijn Arduino dat de 'data pin' (als die er is) direct zit aangesloten op mijn Arduino? Zo ja hoe dan precies, als ik het goed heb hoef ik alleen een data pin aan te sluiten op mijn arduino (1 van die 4 kabeltjes) en de voeding moet zo blijven. Of doe ik nu iets fout?
Als dit te lastig wordt of niet gaat, dan zag ik dat Nico het nog vaak had over een WS2812B LED strip, nu is mijn probleem dat ik die niet kan vinden in 3 a 4 meter, zijn die er wel? En als het goed is kan ik deze dan ook niet voeden met mijn Arduino, hoe dan wel precies?
Ja hoor die zijn er.
Je weet aliexpress te vinden dus type bij ik "zoek" ws2812b in en leef je uit.
als de lengte er niet bij zit kan je altijd nog aan elkaar maken.
Dit ziet er goed uit maar wat betekent IP(getal), en 5M 60 en 5M 30, wat is het verschil er allemaal tussen?
Wat raad jij me aan wat het makkelijkst is?
En hoe moet ik het voeden precies?
Ah ik zie het, en de 5M 60 of 5M 30 staat voor LED's per meter, maar zo'n led strip heeft dus 3 pinnen, GND, VCC en data, die data moet op mijn Arduino, maar ik snap die externe voeding niet helemaal?
Het is ALTIJD verstandig om grote dingen buiten je Arduino om te voeden.
de reden hiervoor is de beperkte stroom die de Arduino kan leveren.
dus in dit geval:
sluit je de spanning plus en min 5volt op je Arduino aan,
en op je led strip
heb je bijvoorbeeld iets wat op 12 of 24 volt werkt
dan kan je dat ook doen, maar dan als volgt:
vanuit gaande adt je Arduino op 5 volt laat werken!
plus en min(GND) (5 volt) goed aansluiten op je arduino
plus en min(GND) (12 volt) goed aansluiten op de andere spullen
EN
de beide min (GND) aan elkaar anders gaat het NIET (goed) werken!
Ah oke, dus om m'n LED strip aan te sluiten op mijn Arduino 5V trekt het teveel stroom voor? (bij 4 meter), dus kan ik dan niet een externe adapter erop aan sluiten en letterlijk alleen de data pin connecten op de Arduino?
zie de bijlage in eerdere post
de spanning van de power supply kun je splitsen waarbij de ene plus en min(GND) naar de ledstrip gaat en de andere naar bv de zwarte connector op de uno/ mega OF naar de Vin op het board. (rechts naast de zwarte op foto.
hou er rekening me dat een led plm 20 milliampere (0.020A) trekt
dus reken maar mee
1 behuizing =3 leds
1 meter is bv 60 led
360 is 180 led
1800.020A = 3.6A en dit maal het aantal meters
dus bestel een goede voeding!
Oh bij nader inzien doe ik het dan wel met een 1 meter LED strip, maar die voeding (wat dan waarschijnlijk een adapter is), moet ik die dan gewoon openknippen en aansluiten op de strip, en dan in mijn stopcontact?
Je kan ook kijken voor een contra jack voor die adapterplug. En inderdaad maak niet de fout om de + en - om te draaien. Dan zou eea wel eens een kort leven beschoren zijn.
Tenslotte nog over de voeding:
a) altijd een voeding gebruiken die de max afname met gemak kan hebben. dus heb je 3.5A oid nodig neem gerust een 5A versie. Immers stroom neem je af.
b) Stroom wordt omgezet in warmte als er een weerstands verlies is. En die heb je altijd met koper. Dus als jij 5 meter leuk vindt en denkt daar maak ik 10 meter van dan zou je wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen. Stel de koper weerstand is "slechts" 1 ohm en er gaat 5A door heen dan zakt de spanning op het eind gerust naar iets van 0V. Immers U = I * R = 5 * 1 = 5V. En dat was dus net de voedingsspanning. Dus krijgen de laatste leds niets meer. Dat is de reden dat je vaak in voorbeelden ziet dat men op verschillende plekken in de strip de + doorknippen en vanaf dat punt weer een nieuwe adapter zetten.
Overigens voordat je gek wordt De weerstand is nog stukken minder dan 1 ohm maar bij 5 meter gaan de laatste leds vaak flikkeren
Bedankt Nico, ik ga inderdaad kijken naar een 5 meter led strip waarbij ik een voeding van 5A en 5V ga gebruiken, ik heb het zelf alleen nooit zo met hoge spanningen (vanuit het stopcontact) zeg maar om daar mee te gaan klooien... om zeg maar de adapter door te knippen en om mijn Arduino aan te sluiten, ik zal ook nog kijken naar die contra jack!
Oke ik ga voor een 2 meter LED strip met 60 LED's per meter, dus dat wordt dan 60 (led p/m) * 0,06 (mA max.) * 2 (meter) = 7,2 A. LED strip 2 meter, klik!
Ik heb deze: 60 black pcb ip65
Een voeding van 8A met 5V lijkt me dan toch goed (selecteer de 8A versie)? Voeding van 8A
Dit kan dus toch verder prima met elkaar, en de voeding is toch ook compatible met de LED strip?
Overigens zie ik op de foto van de 2M led strip 5 draden eruit komen en niet 3...? Klopt dit? Ik dacht namelijk dat het er maar 3 waren, 2 voor voeding en 1 data pin.
Gelukkig, kan ik met een gerust hart deze items bestellen, alleen snap ik nog niet helemaal waarom er 5 draden uit de LED strip op de foto komt, het waren er toch 3? 2 voeding, 1 data pin :D?
ja je hebt gelijk de 2 rode zijn doorverbonden voor de 5V en de 2 witte hangen aan gnd, dat is toch handig kun je zo de voeding eraan hangen, of doorverbinden. de groene kan wel doorgelust worden maar moet van begin tot eind. best is om op zoveel mogelijk plaatsen de voeding aan te sluiten.
Ahh ik snap het!!
Toevallig kom ik er net een video van tegen, zoiets als dit wordt het dan:
Dan kan ik die 3 gewoon aan mijn arduino vast klikken zeg maar.
Nog 2 vraagjes dan:
1- Ik hoef toch geen rekening te houden met het aantal Watt of iets?
2- Ik wist dat de Grounds geconnect aan elkaar mochten worden van de strip en de Arduino, maar de VCC van de arduino mag toch niet worden doorverbonden met die van de strip?
Kleine vraagjes maar ben wel benieuwd :D, bedankt.
als de witte aan gnd hangt op je UNO en de rode aan de 5V dan gaat het goed.
Vin is voor boven de 7- tot 12 Volt bedoelt.
en die groene gaat naar je datapin
het lijkt wel goed want de UNO staat aan.
Ah omdat de LED strip ook 5V gebruikt maakt dat niet uit dus, ondanks ze wel verschillende ampere hebben.
Op de foto die ik poste zie je nog net heel klein beetje bovenin zo'n voeding toch, is zo een voeding niet slimmer dan een adapter die ik wou? Want die adapter moet ik dan gaan doorknippen enzo? En deze zijn er toch echt voor gemaakt?