LED's aanzetten wanneer je er iets op/overheen zet

In mijn keuken heb ik twee planken onder mijn BeerTender. Op elk plankje staan 4 glazen. Ik zou dit graag willen 'pimpen' met m'n Arduino.

Ik wil onder elk glas een LED lampje plaatsen (verwerkt in 't hout). Als je het glas op de LED zet, moet de LED gaan branden. Haal je een glas weg, dan moet 't LED lampje weer uit gaan.

Ik weet wel moe ik meerdere LED lampjes kan aan- en uitzetten met de Arduino. Maar ik heb geen idee hoe ik het beste kan controleren of er iets op (of overheen eigenlijk) de LED (of andere sensor) staat.

Hebben jullie een idee welke sensor/sensoren ik 't beste kan gebruiken?

Hoi juiced, welkom.

Je begint eigenlijk niet zo goed op het forum.
Want je stelt dezelfde vraag ook in het Engels, en dat is niet zo netjes.
Hierdoor kom je als zeer ongeduldig over en lijk je beide forum delen niet te vertrouwen op een bruikbaar antwoord.

Je hebt ons nog niet verteld hoe ver je al bent met je Arduino, en of je al wat basis kennis hebt opgedaan en zo.
Dat maakt het antwoorden iets lastiger, want wellicht komen er dan antwoorden die je niet of te lastig kunt volgen.

Daarom ga ik er nu maar eens van uit dat je al het een en ander hebt gedaan met je Arduino, en ook al weet hoe snel een en ander gaat met deze dingetjes.

Een glas is weliswaar doorzichtig (er gaat dus licht doorheen), maar het zal ook licht reflecteren.
Daar kun je misbruik van maken.
Je kunt namelijk heel kort de LED laten oplichten.
Zo kort dat je het met heet blote oog niet zal zien.
Maar een lichtgevoelige sensor zal dat wel kunnen registreren.
Ik weet niet wat je precies wil gebruiken en hoe je het licht wil verspreiden.
Maar als je er voor zorgt dat het glas geen contact maakt met de lichtbron, is reflectie beter te registreren.
Verder moet je ook rekening houden met licht van een andere lichtbron, zoals een lamp of de zon die ineens met een andere intensiteit er op schijnt.

Dus:
LED aan.
Meet lichtintensiteit.
LED uit.
Was lichtintensiteit zojuist dusdanig dat er geconcludeerd kan worden dat er een reflecterend object aanwezig is, dan moet de LED dus aangezet worden.
Nu moet je nog kijken of je nog steeds de reflectie ziet, en of de LED aan moet blijven.

Je kunt dit dus doen met de LED die ook je lichtbron is, maar je kunt er ook voor kiezen een IR reflectie sensor te gebruiken.

IR is geen zichtbaar licht en zal wat dat betreft dus niet storen.
De kans is ook iets kleiner dat je met IR licht last zult hebben van andere lichtbronnen, maar toch is dat zeer wel mogelijk.

Je zult er een beetje mee moeten experimenteren om op de voor jou beste meetresultaten uit te komen (dus vanaf welk nivo je kan gaan schakelen).

de detectie is inderdaad het probleem, of doen met een simpele schakelaar, of met een lichtdiode, zoals mas3 voorstelt.
gebruik voor de leds RGB dan kun je een heel lictorgel laten gaan ook als er wel glazen staan.

MAS3:
Je begint eigenlijk niet zo goed op het forum.
Want je stelt dezelfde vraag ook in het Engels, en dat is niet zo netjes.

Ach, de meeste inwoners van de Nederlandstalige sectie hangen niet rond in the engelse sectie. En omgekeerd. Ik zie het in dit geval niet zo als een probleem.

Proost :wink:

Excuses! Ik had de post in het Engels al geplaatst, en toen zag ik pas de "Nederlands" sectie! Zal de volgende keer beter zoeken naar een passende categorie! :slight_smile:

Ik heb nog van die IR reflectie (proximity) sensors liggen, hier ga ik het eerst eens mee proberen! En anders vind ik de button inderdaad een prima (wellicht betere) oplossing. Kan ik misschien wel mooi weg werken :).

Ik ga er eens mee aan de slag volgende week.

Proost!

Houd ons op de hoogte van je vorderingen.
Altijd leuk om te zien.