LEDs en Relais op dezelfde poort - Active LOW probleem

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, maar ben nu al een tijdje aan het stoeien met Arduino.

Ik ben nu een plan aan het maken om een soort kabelgoot/wandcontactdoos te maken waarbij ik 4 stopcontacten ga aansturen met mijn Uno en een relais board. Het lijkt mij leuk om naast elk van deze 4 stopcontacten een ledje te plaatsen, die ik dan wil laten aangaan als de relais van dat stopcontact ook aan staat.

De makkelijkste manier van aansluiten leek mij om simpel weg op elke arduino pin waar ik een kanaal van mijn 4 kanaals relais board op aan sluit, ook een ledje op aan te sluiten (netjes met een weerstandje ertussen natuurlijk). Op deze manier bespaar ik namelijk 4 pins van mijn Arduino.

Nu loop ik er echter tegen aan dat mijn relais board aangaat als hij op LOW staat, en de led natuurlijk pas aangaat als hij op HIGH staat.

Weet iemand hier een oplossing voor? (behalve natuurlijk de leds hun eigen aansluiting op de arduino te geven).

Hoor het graag!

5V->led->weerstand->low op pin dan gaat hij toch aan?

Ik ben nog aardig nieuw in de elektra wereld, maar ik heb nu alles via mijn breadboard aangesloten, zie plaatje hoe:

Dit werkt dus niet. De weerstand op de cathode aansluiten werkt ook niet. Als ik relais aansluiting 1 (arduino pin 7) op LOW zet, dan staat de led uit en bij HIGH andersom.

Ik hoor het graag als ik iets verkeerd heb gedaan... :slight_smile:

Dat relais bordje vreet stroom en MOET dus een eigen voeding krijgen, dus koop een stekkervoeding en zet hem op 5 Volt en dan aansluiten op Vcc en Gnd. de gnd ook naar de arduino doen. dat het relais aangaat bij LOW heeft te maken dat de optocoupler anders geschakeld wordt. en Jan heeft gelijk hoor pak het ledje maar en dan de Anode gaat naar de 5 Volt dan een weerstandje en de andere kant van de weerstand gaat naar dezelfde pin als het relaisingang. Ook zonder relaisbordje gaat dit werken. Het is niet zo logisch, maar dat heeft te maken met uitbreidbaarheid en verschillende spanningen.(komt nog in jouw toekomst)

Bedankt voor de reacties, ik had het dus verkeerd aangesloten. Het is me nu duidelijk wat jullie bedoelen qua aansluiting. Het waarom snap ik idd nog niet helemaal, maar dat zal idd in de toekomst steeds meer komen. Leuk dat dit nu lukt iig!

Vraagje nog, ik heb de weerstand nu tussen 5v en anode zitten. Is er wat op tegen om 1 weerstand voor alle 4 de ledjes te gebruiken?

Ja, dat moet je niet doen.

Met de weerstand beperk je de stroom door de LED. Of eigenlijk door alles wat er in serie met die weerstand is aangesloten. Dat is al een hint over waarom je dit niet moet doen. Als je een weerstand pakt die klopt voor 1 LED bij 5 volt, en er dan 2 LEDs op aansluit, dan krijgen die 2 LEDs dus de stroom die voor 1 LED bedoeld is. En als je er 4 op aansluit (dus 4 LEDs tegelijk zou laten branden), dan krijgen die 4 ... Juist: ook de stroom die voor 1 LED bedoeld is, en dus elke LED maar een kwart van de ideale waarde.

Dat is precies wat je niet wil. Dus gewoon netjes elke LED haar(of zijn) eigen weerstand.

Helder. Bedankt voor de uitleg.