LEDS in serie parallel

Allen

Sorry voor deze misschien simpele vraag ... maar al wat zitten zoeken en het ontbreekt me aan een heldere uitleg.

Je schakelt een LED met correcte weerstand op de 5V van het Arduino bord.

Een tweede wordt parallelgeschakeld

Moet de weerstand aangepast worden of niet ?
Laten we er van uitgaan dat het twee identieke LED's zijn. In principe gaat door beide dezelfde spanning. De totale stroom verhoogt dus als ik het correct voorheb moet of kan er een kleine weerstand gebruikt worden.
Klopt dit ?
En wat als de weerstand niet wordt gewijzigd ? Verbruikt de weerstand gewoon minder of zullen de LED's minder fel branden ?
En moet een weerstand VOOR of NA de LED's worden gezet (of maakt dit niets uit) ?
Gebruik je best een aparte weerstand voor elke LED of een gezamelijke ?

Als de tweede LED een andere spanning heeft ... gaan door de tweede leds een spanning gelijk aan de hoogste of de laagste (want parallel betekent toch dezelfde spanning) ... Moet je hier dan met aparte weerstanden werken ?

Tweede led wordt serie geschakeld
Bij serieschakeling gaat als ik het goed voorheb dezelfde stroom overal door.
Moet elke LED dan een eigen weerstand hebben of kan je met 1 weerstand werken ?
Weerstand voor of na de led's ?
Klopt het dat de weerstand niet wijzigt aangezien dezelfde stroom overal doorgaat ?

Mvg
Diederik

Je zit op het juiste spoor.
Volgens mij helpt deze info je heel wat verder. Alles over leds
Met vriendelijke groet
Jantje

Je kunt in principe de leds zelf niet parallel hebben met een (1) weerstand; iedere led moet een eigen weerstand hebben.

Voor leds in serie is de spanningsval over de leds de som van de Vf van de leds; bv 2 x 1.5V = 3V. Met een 5V voeding heb je nu een spanningsval over de weerstand(en) van 5V - 3V = 2V; de stroom gaat nu door een enkel pad (leds en weerstand(en)).

Een (1) weerstand is het gemakkelijkste (en goedkoopste) maar je kunt ook twee of tien weerstanden gebruiken :wink: Weerstanden in serie kun je bij elkaar optellen om aan de totale waarde te komen.

Als je bv 10mA door de leds wilt ‘jagen’ kom je op een waarde van 2V / 10mA = 200 ohm; standaard waardes 180 ohm of 220 ohm. Of je kunt twee 100 ohm weerstanden in serie gebruiken.