Leren omgaan met arduino

Hallo,

Ik wil graag leren hoe ik met de arduino en electronica kan werken, ik heb geen ervaring met circuits en dergelijke, zijn er boeken die jullie mij aanraden om te volgen? Ik wil graag als doel een robot stofzuiger uiteindelijk gaan maken, maar heb natuurlijk eerst kennis daarvoor nodig :slight_smile:

Alvast bedankt!

Om nu te voorkomen dat je de komende jaren een studie elektronica gaat doen… lijkt het mij beter dat je jouw eind product opsplitst in deel problemen:
-Wat zit er in een robot stofzuiger
a) zuig mechanisme
b) motor(en)
c) veiligheid
d) behuizing
e) besturing

Elk van die deel problemen kun je verder uitwerken met vragen als:
a) hoe werkt het
b) wat moet ik daarvoor weten
c) hoe kun je zoiets besturen
d) wat heb ik daarvoor nodig
e) enz.

Op deze wijze kun je gemakkelijker op het web doelgericht zoeken en antwoorden vinden.
Tegelijkertijd is dit ook wel een beetje saai… Nou da’s mooi want dan kun je af en toe gewoon lekker al die tutorials doen die in de IDE zijn opgenomen om het Arduino programmeren in de vingers te krijgen.

Velen denken ff “Ik lees een boek en dan weet ik het wel” of “ik compileer de Tutorials en ik kan programmeren”. Een zeer zware onderschatting van het vak zowel op elektronica als automatisering. Er zijn niet voor niets HBO en universitaire studies op dit gebied.

Dus projectmatig aanpakken. Deel je probleem in kleinere en ga gericht zoeken en vragen.

Ik ben het helemaal eens met die projectmatige aanpak.
En zeer zeker ook dat je de voorbeelden eens moet doen die je krijgt meegeleverd met de IDE.
Ik heb daar een heel fijne start mee gehad, niet zozeer door het uitvoeren van zo'n kant en klare sketch, want daar leer je eigenlijk niets van (behalve het uploaden van zo'n sketch).
Dat leren gebeurt pas als je gaat variëren op die kant en klare sketch.
Dus dat ie net ff iets anders gaat doen als origineel (en dan wel wat je zelf dacht dat ie zou gaan doen).
Zo kun je toetsen of je het voorbeeld wel begrepen hebt.
Sommige sketches kun je als basis gebruiken om heel uitgebreid mee te variëren, ik heb het eerste weekend lang veel plezier gehad met de "blink" sketch.

Maar waar ik het niet helemaal mee eens ben is dat je geen elektronica kennis nodig zou hebben (dat meen ik tussen Nico's regels door te lezen).
Inderdaad hoef je geen complete cursus af te ronden met een diploma, maar als de basis aanwezig is word het werken ermee toch echt wel een heel stuk eenvoudiger.
Ik vermoed data Nico wil voorkomen dat je gaat afhaken als blijkt dat er veel gestudeer aan te pas komt met weinig zicht op snelle resultaten, en das iets dat best wel eens gebeurt.
Daarom zou je het best een mooie mix vinden tussen leren over elektronica en het programmeren.

Je geeft aan geen elektronica kennis te hebben, maar vertelde niets over het programmeren.
Heb je wel enige programmeer ervaring ?
Ben je goed in het oplossen van puzzels / vraagstukken ?

In ieder geval kun je hier altijd terecht met je vragen, er zijn een aantal mensen die dagelijks aanwezig zijn en je vast wel op weg kunnen helpen.
Verwacht alleen niet dat je altijd onmiddellijk een antwoord krijgt, soms duurt het ff voor er iemand langskomt die denkt dat ie je kan helpen en er de tijd ook voor heeft.

Bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik inderdaad beter de tutorials van de example pagina's moet doornemen, en daar veel van zal leren, en dat ik daarna gewoon een project moet kiezen om te starten, en daarvan kan leren. IK zelf heb geen ervaring met electronica, ik heb wel eerder geprogrammeerd in een andere taal, dus niet in de arduino, maar ik denk dat het programmeren wel gaat lukken, alleen het electronica gedeelte ben ik niet zo zeker van, maar de sketches in de IDE gaan mij daar wel bij helpen denk ik :slight_smile: Bedankt!

Nou je hebt wel degelijk enige elektronica kennis nodig hoor. Alleen kun je beter gericht zoeken voor specifieke onderdelen dan een algemene opleiding. Dan kun je beter naar een school/cursus gaan.
Dat wil ook zeker niet zeggen dat het allemaal eenvoudig wordt. Ligt er een beetje aan of je gebruik gaat maken van standaard modules of een compleet nieuw ontwerp wil.