Leren omgaan met arduino

Hallo,

Ik wil graag leren hoe ik met de arduino en electronica kan werken, ik heb geen ervaring met circuits en dergelijke, zijn er boeken die jullie mij aanraden om te volgen? Ik wil graag als doel een robot stofzuiger uiteindelijk gaan maken, maar heb natuurlijk eerst kennis daarvoor nodig :slight_smile:

Alvast bedankt!

Om nu te voorkomen dat je de komende jaren een studie elektronica gaat doen… lijkt het mij beter dat je jouw eind product opsplitst in deel problemen:
-Wat zit er in een robot stofzuiger
a) zuig mechanisme
b) motor(en)
c) veiligheid
d) behuizing
e) besturing

Elk van die deel problemen kun je verder uitwerken met vragen als:
a) hoe werkt het
b) wat moet ik daarvoor weten
c) hoe kun je zoiets besturen
d) wat heb ik daarvoor nodig
e) enz.

Op deze wijze kun je gemakkelijker op het web doelgericht zoeken en antwoorden vinden.
Tegelijkertijd is dit ook wel een beetje saai… Nou da’s mooi want dan kun je af en toe gewoon lekker al die tutorials doen die in de IDE zijn opgenomen om het Arduino programmeren in de vingers te krijgen.

Velen denken ff “Ik lees een boek en dan weet ik het wel” of “ik compileer de Tutorials en ik kan programmeren”. Een zeer zware onderschatting van het vak zowel op elektronica als automatisering. Er zijn niet voor niets HBO en universitaire studies op dit gebied.

Dus projectmatig aanpakken. Deel je probleem in kleinere en ga gericht zoeken en vragen.

Ik ben het helemaal eens met die projectmatige aanpak.
En zeer zeker ook dat je de voorbeelden eens moet doen die je krijgt meegeleverd met de IDE.
Ik heb daar een heel fijne start mee gehad, niet zozeer door het uitvoeren van zo'n kant en klare sketch, want daar leer je eigenlijk niets van (behalve het uploaden van zo'n sketch).
Dat leren gebeurt pas als je gaat variëren op die kant en klare sketch.
Dus dat ie net ff iets anders gaat doen als origineel (en dan wel wat je zelf dacht dat ie zou gaan doen).