geacht forum,
niet iedereen heeft havik ogen, zo heb ik graag een wat groter font.
in de programmeer omgeving staan heel kleine lettertjes.
ook het venstertje is heel klein, maar dat krijg ik ook niet groter
kortom, hoe kan ik dit aanpassen?
op voorhand bedankt.
ik heb een fotootje bijgevoegd van het beeld waar ik wat grotere letters wens.
Even voor de volledigheid:
Ik zie dat je de IDE op Nederlands hebt staan.
Daar is het dan dus Bestand - Voorkeuren.
Helemaal onderaan, net boven de OK knop zie je dan de link staan.
bedankt voor je snelle reactie, maar helaas, het werkt niet.
ik heb het bestand gevonden, de waarde stond inderdaad op 12, veranderd naar 20, geen suc6
naderhand op 30 gezet, maar het blijft priegelschrift.
uiteraard heb ik voordat ik naar het bestand ging alles wat arduino betreft uit gezet.
naderhand gecontroleerd, of Arduino soms de boel terug heeft gezet, maar nee, alles was zoals ik het heb ingesteld
vermoedelijk zit er ergens nog een bugje, maar waar?
ik heb arduino opnieuw gedownload en geinstalleerd
daarna nogmaals deze procedure uitgevoerd
geen resultaat
wat nu?
als jij het wel kan aanpassen, wil je dan een aangepaste IDE aan mij mailen?
groeten, Dré
ik heb het getest op 1.0.5 .. gewoon via voorkeuren. werkt als een tierelier
Ik heb het getest op 1.5.2 .. eveneens via de voorkeuren. Werkt ook als een tierelier
Alles onder Windows7 SP1.
Ik vermoed dat er problemen zijn met rechten.
De folder van "arduino" zal wss staan onder:
C:\Program Files (x86)\Arduino
En normaal hebben we daar geen rechten om onder te schrijven.
Vermoedelijk is dit een oplossing.
Kopieer je bestand van
C:\Program Files (x86)\Arduino\lib
naar bv de desktop.
Wijzig daar de settings editor.font=Monospaced,plain,12 => editor.font=Monospaced,plain,20
Kopieer dit bestand terug naar
C:\Program Files (x86)\Arduino\lib
Dan zal je de boodschap krijgen om dit te overschrijven met admin. rechten.
ps, ik schop misschien een open deur in? En je weet dit allemaal?
Dan hebben we een ander probleem...
Lijkt mij niet. Als hij wil saven in die omgeving dan krijgt hij dat gelijk te horen/zien via Windows. Het is niet zo dat je er geen terug melding van krijgt. preferences staan in : C:\Users*Gebruikersnaam*\AppData\Roaming\Arduino
Daarnaast kon ik zowel bij 1.0.5. als 1.5.2 gewoon via het menu het font vergroten en verkleinen. Maar dan wel onder W7 niet W8.1.
Ik heb ook windows 8.1 en kan gewoon via voorkeuren het lettertype aanpassen. Ik gebruik versie 1.0.5 en java versie 7.60
Het probleem moet dus ergens anders zitten... Check hier even je Java versie: https://www.java.com/nl/download/installed.jsp
Waarschijnlijk zal het probleem niet in de java versie zitten maar het kan geen kwaad om hem bij te werken
helaas, niets lukt, ook de truuk met het preference bestand naar documenten verplaatsen, wijzigen, terugzetten.
de wijziging is er wel, maar geeft geen gewenst resultaat.
welke verzie hebben julie die wel werkt?
dan kan ik die ook downloaden
of mogelijk wil jij jouw werkende verzie als bestand aan mij mailen? drejansen.1@gmail.com
al dan niet via wetransfer.com
ik geef het op, want het is de bedoeling dat ik de taal C leer, hier gaat nu wel heel veel tijd in zitten.
eerder gebruikte ik Bascom, dat werkt prima, ook met Arduino.
omdat zo veel mensen enthousiast over C zijn, wil ik daar iets meer van weten, vandaar dat ik met de standaard Arduino ben gestart.
Ik werk gewoon met deze : http://arduino.cc/en/Main/Software#toc2
en als je handig bent gewoon de zip file downloaden en uitpakken in je documents folder of als je een aparte data schijf hebt dan daarop. Dat doe ik altijd.
bedankt voor je reactie, ondanks dat ik het al had opgegeven, heb ik toch alle mappen waarin 'preferences.txt' voorkwam gewist.
daarna van de door jouw opgegeven link arduino opnieuw gedownload maar nog niet geinstalleerd.
na uitpakken startte ik de 'non admnistrator' verzie, die werkte.
maar helaas ook daar had het wijzigen van de fontafmeting geen suc6
daarna heb ik de boel opnieuw geinstalleerd, met de instal version.
nog voordat ik arduino startte heb ik preferences.txt aangepast, en die aanpassing gecontroleerd of hij blijvend is.
dat is zo, maar het font wordt niet groter.
ik beschouw nu de discussie gesloten, is mislukt, jammer.
alle mensen hartelijk dank voor hun bemoeienissen, maar niet alles lukt in het leven
ik probeer nog even of C wat voor mij is, maar ik denk niet dat het een blijvertje is.
een goede aanrader: stap opver op Bascom, werkt ook op Arduino en daar kan je de lettertjes WEL groter maken.
bedankt voor je reactie, ondanks dat ik het al had opgegeven, heb ik toch alle mappen waarin 'preferences.txt' voorkwam gewist.
daarna van de door jouw opgegeven link arduino opnieuw gedownload maar nog niet geinstalleerd.
na uitpakken startte ik de 'non admnistrator' verzie, die werkte.
maar helaas ook daar had het wijzigen van de fontafmeting geen suc6
daarna heb ik de boel opnieuw geinstalleerd, met de instal version.
nog voordat ik arduino startte heb ik preferences.txt aangepast, en die aanpassing gecontroleerd of hij blijvend is.
dat is zo, maar het font wordt niet groter.
ik beschouw nu de discussie gesloten, is mislukt, jammer.
alle mensen hartelijk dank voor hun bemoeienissen, maar niet alles lukt in het leven
ik probeer nog even of C wat voor mij is, maar ik denk niet dat het een blijvertje is.
een goede aanrader: stap opver op Bascom, werkt ook op Arduino en daar kan je de lettertjes WEL groter maken.
nogmaals, allemaal hartelijk dank!
groeten, Dré Jansen
vervolgens, nog voordat ik
Dré ik werk zelf met ECLIPSE. En ben daar uiterst content mee. En jij bent kennelijk de enige waarbij je NIET de lettertjes kan aanpassen Dus ik zou niet weten waarom ik zou moeten overstappen.