letter grootte in programmeer omgeving

geacht forum,
niet iedereen heeft havik ogen, zo heb ik graag een wat groter font.
in de programmeer omgeving staan heel kleine lettertjes.
ook het venstertje is heel klein, maar dat krijg ik ook niet groter
kortom, hoe kan ik dit aanpassen?
op voorhand bedankt.
ik heb een fotootje bijgevoegd van het beeld waar ik wat grotere letters wens.

groeten, Dré

fontsize arduino.jpg

onder het file menu zit preferences. hier staat een link naar preferences.txt.

open deze file in een text editor als alle instanties van de IDE gesloten zijn.

pas in deze regel het getal aan

editor.font=Monospaced,plain,12

bewaar het bestand

open de IDE

Even voor de volledigheid:
Ik zie dat je de IDE op Nederlands hebt staan.
Daar is het dan dus Bestand - Voorkeuren.
Helemaal onderaan, net boven de OK knop zie je dan de link staan.

hoi Rob,

bedankt voor je snelle reactie, maar helaas, het werkt niet.
ik heb het bestand gevonden, de waarde stond inderdaad op 12, veranderd naar 20, geen suc6
naderhand op 30 gezet, maar het blijft priegelschrift.
uiteraard heb ik voordat ik naar het bestand ging alles wat arduino betreft uit gezet.
naderhand gecontroleerd, of Arduino soms de boel terug heeft gezet, maar nee, alles was zoals ik het heb ingesteld
vermoedelijk zit er ergens nog een bugje, maar waar?
ik heb arduino opnieuw gedownload en geinstalleerd
daarna nogmaals deze procedure uitgevoerd
geen resultaat
wat nu?

als jij het wel kan aanpassen, wil je dan een aangepaste IDE aan mij mailen?
groeten, Dré

Welke versie van de IDE heb jij?

ik heb het getest op 1.0.5 .. gewoon via voorkeuren. werkt als een tierelier
Ik heb het getest op 1.5.2 .. eveneens via de voorkeuren. Werkt ook als een tierelier
Alles onder Windows7 SP1.

Ho Rob en Nico,

heel fijn dat jullie antwoorden, bedankt!
ik heb verzie 1.0.5-r2

ik gebruik W8.1

groeten, Dré

Dre,
heb je toevallig notepad++ ?

zo ja, open de preferences.txt en verander de waarde van 12 naar 20 zoals boven omschreven, bewaar het bestand maar hou het in de editor.

open daarna de IDE, en sluit hem weer

Veranderd de inhoud van preferences.txt terug naar 12?
Notepad++ ziet als een bestand op disk veranderd..

hoi Rob,

nee, ik heb geen notepad++, maar zojuist wel gedownload en geinstalleerd.
het is 01:00 uur, dus bedtijd.

bedankt, morgen moet ik naar Zwolle, maar overmorgen ga ik het testen
nogmaals bedankt, je hoort wel of het is gelukt.

groeten, Dré

Ik vermoed dat er problemen zijn met rechten.
De folder van "arduino" zal wss staan onder:
C:\Program Files (x86)\Arduino

En normaal hebben we daar geen rechten om onder te schrijven.

Vermoedelijk is dit een oplossing.

Kopieer je bestand van
C:\Program Files (x86)\Arduino\lib
naar bv de desktop.
Wijzig daar de settings
editor.font=Monospaced,plain,12 => editor.font=Monospaced,plain,20

Kopieer dit bestand terug naar
C:\Program Files (x86)\Arduino\lib

Dan zal je de boodschap krijgen om dit te overschrijven met admin. rechten.

ps, ik schop misschien een open deur in? En je weet dit allemaal?
Dan hebben we een ander probleem...

Lijkt mij niet. Als hij wil saven in die omgeving dan krijgt hij dat gelijk te horen/zien via Windows. Het is niet zo dat je er geen terug melding van krijgt. preferences staan in : C:\Users*Gebruikersnaam*\AppData\Roaming\Arduino

Daarnaast kon ik zowel bij 1.0.5. als 1.5.2 gewoon via het menu het font vergroten en verkleinen. Maar dan wel onder W7 niet W8.1.

Ik heb ook windows 8.1 en kan gewoon via voorkeuren het lettertype aanpassen. Ik gebruik versie 1.0.5 en java versie 7.60

Het probleem moet dus ergens anders zitten... Check hier even je Java versie: https://www.java.com/nl/download/installed.jsp
Waarschijnlijk zal het probleem niet in de java versie zitten maar het kan geen kwaad om hem bij te werken :wink:

hoi allen,

helaas, niets lukt, ook de truuk met het preference bestand naar documenten verplaatsen, wijzigen, terugzetten.
de wijziging is er wel, maar geeft geen gewenst resultaat.

welke verzie hebben julie die wel werkt?
dan kan ik die ook downloaden
of mogelijk wil jij jouw werkende verzie als bestand aan mij mailen?
drejansen.1@gmail.com
al dan niet via wetransfer.com
ik geef het op, want het is de bedoeling dat ik de taal C leer, hier gaat nu wel heel veel tijd in zitten.
eerder gebruikte ik Bascom, dat werkt prima, ook met Arduino.
omdat zo veel mensen enthousiast over C zijn, wil ik daar iets meer van weten, vandaar dat ik met de standaard Arduino ben gestart.

groeten, Dré

Ik werk gewoon met deze : http://arduino.cc/en/Main/Software#toc2
en als je handig bent gewoon de zip file downloaden en uitpakken in je documents folder of als je een aparte data schijf hebt dan daarop. Dat doe ik altijd.

Hoi Nico,

bedankt voor je reactie, ondanks dat ik het al had opgegeven, heb ik toch alle mappen waarin 'preferences.txt' voorkwam gewist.
daarna van de door jouw opgegeven link arduino opnieuw gedownload maar nog niet geinstalleerd.
na uitpakken startte ik de 'non admnistrator' verzie, die werkte.
maar helaas ook daar had het wijzigen van de fontafmeting geen suc6

daarna heb ik de boel opnieuw geinstalleerd, met de instal version.
nog voordat ik arduino startte heb ik preferences.txt aangepast, en die aanpassing gecontroleerd of hij blijvend is.
dat is zo, maar het font wordt niet groter.

ik beschouw nu de discussie gesloten, is mislukt, jammer.
alle mensen hartelijk dank voor hun bemoeienissen, maar niet alles lukt in het leven
ik probeer nog even of C wat voor mij is, maar ik denk niet dat het een blijvertje is.

een goede aanrader: stap opver op Bascom, werkt ook op Arduino en daar kan je de lettertjes WEL groter maken.

nogmaals, allemaal hartelijk dank!

groeten, Dré Jansen
vervolgens, nog voordat ik

drejansen:
Hoi Nico,

bedankt voor je reactie, ondanks dat ik het al had opgegeven, heb ik toch alle mappen waarin 'preferences.txt' voorkwam gewist.
daarna van de door jouw opgegeven link arduino opnieuw gedownload maar nog niet geinstalleerd.
na uitpakken startte ik de 'non admnistrator' verzie, die werkte.
maar helaas ook daar had het wijzigen van de fontafmeting geen suc6

daarna heb ik de boel opnieuw geinstalleerd, met de instal version.
nog voordat ik arduino startte heb ik preferences.txt aangepast, en die aanpassing gecontroleerd of hij blijvend is.
dat is zo, maar het font wordt niet groter.

ik beschouw nu de discussie gesloten, is mislukt, jammer.
alle mensen hartelijk dank voor hun bemoeienissen, maar niet alles lukt in het leven
ik probeer nog even of C wat voor mij is, maar ik denk niet dat het een blijvertje is.

een goede aanrader: stap opver op Bascom, werkt ook op Arduino en daar kan je de lettertjes WEL groter maken.

nogmaals, allemaal hartelijk dank!

groeten, Dré Jansen
vervolgens, nog voordat ik

Dré ik werk zelf met ECLIPSE. En ben daar uiterst content mee. En jij bent kennelijk de enige waarbij je NIET de lettertjes kan aanpassen :slight_smile: Dus ik zou niet weten waarom ik zou moeten overstappen.

hoi clubgenoten,

het is eindelijk gelukt!
hoera!

groeten, Dré

Misschien handig als je uitlegt wat je gedaan hebt. Ook al komt het vrijwel nooit voor.