LM35 sensor geeft vreemde waardes

Goedemiddag allen,

Ik zit met een probleem met mijn LM35 tempratuur sensor. Dit ding geeft mij namelijk waardes terug die nogal onregelmatig zijn, zeg maar gerust dat het op en neer hopt tussen 0 en 1023.

Voeg daar nog de conversie naar graden Celcius aan toe, en volgens de huidige opstelling varieert de temperatuur in mijn bunker van 0c tot 897c.

Niet goed dus, misschien is ie wel kapot. Ik ben echter nog een beginner dus het zou prima kunnen dat ik iets niet helemaal goed doe.

Als er iemand is met tips, opmerkingen, etc. Hoor ik het graag.

Groeten,

Jesse

Hoogstwaarschijnlijk slecht contact of je kijkt naar de verkeerde analoge ingang.
Code posten kan dat probleem al uitsluiten.

gebruik je een externe referentiespanning ?

Hoewel een referentie spanning een betere nauwkeurigheid geeft zou je niet mogen zweven tussen 0 en 1023. Ik ga meet met of een slecht contact of de verkeerde analoge pin.
Zet jouw sketch maar ff hier.
Ik gebruikte dit in een andere sketch waarbij ik de waarde als tiende graden en kleiner dan 100 graden doorgeef(scheelt weer 2 bytes tov Float) in int vorm geef:

//
        // Prepare upstream data transmission at the next possible time.
    	//
    	float temp 				= (5.0 * (float)analogRead(A0)) * 100.0 / 1024.0;
    	myPayLoad.temperature 	= (uint16_t)(temp * 10);

Oké, dit is dus momenteel de (bare minimum) code die ik gebruik. Waardes die ik terug krijg: Still going strong tussen 0 en 1023..

void setup()
{
  Serial.begin(9600);
  analogReference(INTERNAL); 
}

void loop()
{
  Serial.print(analogRead(0));
  Serial.println();
  delay(250);
}

En even een random screen capture uit de serial monitor:

Met een "Verkeerde analoge ingang" bedoelen jullie dat ik de verkeerde analoge ingang probeer te lezen o.i.d? Ik heb i.i.g A0 t/m A5 al geprobeerd, en ze geven allen de zelfde gekke waardes helaas..

Dan heb je of de LM35 verkeerd aangesloten of hij is defect.

Dan vrees ik het tweede..

aansluiten op 5 Volt want minimum is 4 Volt (datasheet)
en kijk ook of je gnd en voeding goed om hebt zitten (ik kan op de foto niet zien of de ronding naar me toe staat of juist van me af.

Hij heeft op pin 1 van de TO92, de gele draad (gaat naar 3v3), op pin 2de blauwe en op pin 3 de paarse draad (die gaat naar GND).
De bolling staat dus naar je toe.
Lijkt dus op een juiste aansluiting, met de noot die al gemaakt is: minimaal 4 volt..

De pootjes van de TO92 lijken me wat fragiel voor een breadboardje.

Lees altijd de datasheet (klik !) van het spul dat je plant te gaan gebruiken.
Met name alinea 8.1.1 op pagina 14 lijkt me hier interessant.

@Mas: De meesten ontberen de 'zin' of kennis om een datasheet te lezen. Maar wie weet gaat de TS ons verrassen.

No worries, ik heb de sensor ook al op 5 volts aangesloten. Geen resultaat. Ontvang morgen een nieuwe en dan gaan we zien of het aan de sensor ligt of dat er iets anders aan de hand is. Ik ontbeer niet zo zeer de zin om een datasheet te lezen, ik heb al door de datasheet heen gebladerd, echter wel de kennis om 123 te weten wat met alles bedoeld wordt. Ook al denk ik niet dat het in dit geval aan mijn opstelling ligt, ik heb al tig opstellingen geprobeerd en nergens krijg ik stabiele en bruikbare waardes terug.

Morgen gaan we zien, dan ontvang ik (als het goed is) een nieuwe sensor.

we zijn nu 3 dagen verder dus wat is er gebeurt.