mearm robot arm op arduino schokkert

Hallo Ik heb een MEARM robot armpje,werkt leuk met 4 potmeters. maar ik voed hem met 6 volt batterijen pack,of via USB van PC. maar nou is het zo dat als hij tijdje aan staat en ik er niks mee doe ,hij beetje begint te schokkeren. moet ik dan een ontkoppel condensator op de plus en min zetten?? zo ja welke waarde ?? 100nf ?? ik hoor het graag

Nee. Ja.

Wat een waardeloze vraag (maar ik noem 'm niet dom).

waar is de KOTS bak hier????

@allemaal Hou het een beetje beleefd alstublieft.

@gonnie08 met 247 posts op je naam zou wel moeten weten dat er maar weinig zinnigs kan gezegd worden op basis van je vraag. Ik stelde me -direct na het lezen van je post- de vraag: geeft arduino opdracht om te stotteren (door een bug bijvoorbeeld) of is het echt jitter veroorzaakt door elektronica? Je insinueert dat het duidelijk een elektronisch/voedings probleem is maar je zegt niet waarom. En wat kunnen we daarmee behalve een heel algemene uitleg over "hoe pak ik een probleem aan." En met 247 posts op je naam moet je dat toch al vaker gelezen hebben?

En als je dan al denkt aan een capaciteit over de servo's (wat nooit kwaad kan op de voedingslijn) dan zal de waarde experimenteel moeten vastgesteld worden. Dus zet op elke servo een andere waarde. Ik heb wel geen idee waarom dat zou helpen bij stilstand als er bij beweging geen probleem is. Maar misschien iemand anders wel.

Met vriendelijke groet. Jantje

Een servo is een tijdgestuurd apparaat dat dus een puls krijgt uit de UNO. de potmeters zijn analoog en worden omgezet via (jawel ook een tijdsgestuurd stukje code) in een digitaal getal. het schokken komt door de lage kwaliteit potmeters in de servos , de tijdsproblemen, en ja een slechte voeding kan ook zeker de oorzaak zijn.

Alles wat buiten de UNO zit probeer ik extern te voeden, want ik moet er niet aan denken dat de 7805 kapot gaat. liever dat het lampje op mijn labvoeding aan gaat. Ik heb bij de action een USB amperemeter gekocht voor 2,78 of zo. werkt perfect. Als het even kan los ik het op met gewone motoren en een potmeter.

Toevallig was er van de week iemand die ook een mearm heeft, en die extern wil bedienen. Dus opgezocht hoe dat werkt. En er schijnen verschillende versies van te zijn, zijn versie had een encoder op elke motor zitten en die was direct verbonden met de motor, en dus die motor werd met +en - bediend, gewoon met twee transistoren. dus de

ok shooter duidelijk antwoord ,hartelijk dank. ik heb toevallig gister op ebay zo'n metertje besteld,eens kijken wat het een en ander verbruikt.