Mechanisch toetsenbord knop

Goede middag,

Ik ben op zoek naar knoppen zoals op een mechanisch toetsenbord, die ik op een printplaat of in een behuizing kan monteren.
Liefst te koop bij een Nederlandse winkel ivm service en levering.

waar vind ik dergelijke degelijke knoppen?

Alvast bedankt
Paul

Hoi Paul,

Er zijn knoppen en er zijn schakelaars.
Het deel dat je op een print monteert is dan de schakelaar, en op die schakelaar zet je dan weer de knop of toets.
De meeste schakelaars in je toetsenbord zijn hetzelfde, maar er zijn ook dergelijke schakelaars met bijvoorbeeld een lampje er in (en ooit waren er ook van die schakelaars die je apart in en weer uit moest drukken).

Het voor mij bekendste oer-merk daarvan is Cherry, dus daar heb ik even op gezocht waarna ik bij deze Nederlandse site uitkwam:
Cherry MX
Ik heb deze site hier wel eens voorbij zien komen, maar ken ze verder niet.
De eerste link die ik tegenkwam was wel een Nederlandse URL en ook in het Nederlands, maar hun telefoonnummer was Pools, dus die heb ik maar even overgeslagen gezien jouw vraag.
Houd er dus rekening mee dat je hier nog wel een toets op moet klikken.
Dit zijn dus exact wat je vraagt; toetsenbord schakelaars en knoppen.
Het is niet altijd de beste keus voor een andere toepassing dan een toetsenbord, maar wel waar je om vroeg.

Hallo Mas3,

De cherry mx was ik ook al tegen gekomen bij Reichelt.nl. Maar ik heb niet het idee dat je die zo op een printplaat of breadboard kunt steken. Daar zijn ze niet voor bedoelt iig.
Daarom ben ik opzoek naar iets vergelijkbaars.

Groet, Paul

https://learn.sparkfun.com/tutorials/cherry-mx-switch-breakout-hookup-guide

Speciaal voor breadboard

Die schakelaar is bedoeld om op een printplaat te solderen, alleen is jouw definitie van een printplaat net iets anders dan de mijne, en breadboard had je nog niet genoemd.
Een printplaat is voor mij een kunststof-achtig hittebestendig materiaal, met daarop minimaal 1 dunne koperen laag.
Dat koper kan dan weer verwijderd worden waardoor er sporen ontstaan, en je kunt daar dan gaatjes in boren.
Wat jij vermoedelijk bedoelt is een experimenteer of vero board, die uit hetzelfde materiaal bestaat maar dan met in een vast raster geboorde gaatjes met koperen rand (eilandjes) er omheen, een breadboard houdt hetzelfde raster aan.

In de door mij gegeven link, staat er onder nog een bijpassend product, waarop je deze schakelaar kunt solderen en vervolgens het geheel op een breadboard kunt steken, en dat is ook waar Frits1956 naar wijst.
Wanneer je dat gaat gebruiken wordt het wel een beetje een kostbare zaak (schakelaar+toets+adapterprint), maar het biedt wel waar je om vraagt.

Wat je zegt is waar, ik bedoel inderdaad een experimenteer bord. In mijn ogen een "printplaat voor de hobbyist".
Ik sta ook open voor toetsen die in een behuizing gemonteerd kunnen worden, dan maakt de definitie niet zo veel uit.

het hele setje dat door sparkfun wordt aangeboden is inderdaad wat kostbaar, en bovendien in Nederland niet gemakkelijk te krijgen.

Ondertussen blijf ik nog even door zoeken.

"Die in een behuizing kunnen worden gemonteerd", wat houdt dat in ?
Ben je echt op zoek naar toestsenbord-toetsen, of maakt het niet zoveel uit ?
Wat is daarbij jouw overweging, afmeting, kwaliteit van de knop, een mogelijke terugkoppeling (bijvoorbeeld door een LED ?

Ik heb in het verleden (> 20 jaar geleden) toetsjes die schijnbaar het typenummer PB86-A0 hebben gebruikt, die hebben een fijne klik die duidelijk voelbaar is, en ze zijn ook als PB86-A1 (zelfde site als mijn vorige link, ik kwam ze daar toevallig tegen toen ik voor jou op zoek was) met een LEDje er in te verkrijgen zodat je daar de status kunt terugkoppelen.
Dat LEDje moet je wel zelf aansturen, dat doet de schakelaar op zich niet.
Deze toetsjes zijn wel iets kleiner dan een PC keyboard toets, en hebben een andere vorm.
Ze zijn gemakkelijker te vinden in verschillende uitvoeringen bij Aliexpress (ja, ik weet dat je aangaf een NL shop te zoeken).

sommige knoppen gaan op een printplaat: https://www.tinytronics.nl/image/cache/data/product-140/tactile%20pushbutton%206x6x5-1500x1500.jpg

Andere monteer je op een behuizing:

De knoppen die je als voorbeeld noemt zien er degelijk uit, maar ik ben toch opzoek naar een knop met de vorm van een toetsenbord toets. Ik ga er van uit dat zo'n dergelijke knop (als de cherry mx) van goede kwaliteit is, vandaar dat ik daar naar zoek.

Ok, dan heb je eerder al gehoord wat over het algemeen als beste variant daarvoor beschikbaar is, plus waarmee je 'm dan op zo'n experimenteer board kunt monteren.
Enige waar je dan nog naar moet zoeken, is de toets zelf.
Zoek daarvoor dan naar "keycaps", en wel voor de Cherry MX lijn, die hebben aan de binnenkant een aansluiting in de vorm van de + die de schakelaar heeft waardoor die daarop geklikt kunnen worden.
Je kunt ze vinden in alle toetsopdrukken die op een toetsenbord zitten, in verschillende kleuren en ook zonder opdruk waardoor je er zelf een opdruk op kunt maken (bijvoorbeeld met een (laser) graveermachine.

This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.