Meerdere shields

Hallo,

Ik ben even geleden beginnen lezen over arduino, en nu overweeg ik er eentje te kopen maar voor ik dat doe wil ik weten of je meerdere shields op 1 arduino kan plaatsen, en zoja krijgen ze dan conflicten? Aangezien er maar 16 pinnen zijn... Of heb ik dat fout? Of zijn er speciale kits, shields of arduino plaatjes die meer shields aankunnen?
Ik heb al met microcontrollers gewerkt op school, maar nog niet met een arduino.

Bedankt

Hoi en welkom.

Ik tel 16 + 12 pennen, dat zijn er 28 in totaal op mijn Duemilanova.
Mijn Uno heeft er nog 2 extra, maar dat zijn wel pinnen die ergens anders ook al zitten.
Je kunt shields vaak stapelen.
Sommige shields hebben geen contacten aan de bovenkant (een shield met een LCD schermpje erop heeft niet veel nut als je daar weer iets overheen zet), dus daar kun je dan niets op zetten.
En er zijn ook shields die wel contacten aan de bovenkant hebben, maar die onderdelen hebben die hoger uitkomen, waardoor je dan weer niet alle andere shields er op kan zetten (dan moet je een shield hebben met lange pinnen aan de onderkant, of er nog een stukje tussen zetten, dat kan ook).

Verder moet je voordat je iets gaat kopen, eerst kijken of ze niet dezelfde pinnen willen gebruiken.
Als je dat niet doet, loop je het gevaar dat ze elkaar in de weg zitten op het elektronische nivo.

Je moet dus telkens als je iets wil bouwen met meerdere shields, dus wel het een en ander uitzoeken, wil dat goed gaan.

bedankt, dat zal ik zeker eens bekijken :wink: