met een joystick 2 stappenmotoren aansturen

Ik moet voor mijn project een candy grabber maken alleen lukt het me niet om de twee stappen motoren in een x en een y beweging te laten bewegen.
kan iemand me helpen met het programma, ik gebruik twee stepsticks.

Alvast bedankt.

Hoi Arnhemse Thommie, welkom.

Aangezien je een engineering student bent en je je project moet maken, moet je ook meer vertellen.
Je kunt er niet van uit gaan dat iedereen die genegen is een student te helpen, bijvoorbeeld weet wat een stepstick is.
En als je vraag bedoeld zou zijn om een werkende code voor je probleem te ontvangen, dan is de kans van slagen hier uitgesproken klein.
Al was het maar omdat de student dan niets leert, en eerder plagieert.
En we zijn hier ook van het leren.

Omdat je voor het eerst hier op het forum opduikt, zal ik er maar eens van uit gaan dat je dit allemaal niet wist, en ook niet wat er allemaal nodig is om een goede vraag te stellen, zodat er een veel betere kans is dat je vraag op correcte wijze behandeld kan worden en jij er ook echt wat aan hebt.

Dus.

Wat lukt je niet ?
Wat denk je zelf dat er fout gaat, waar heb je zelf twijfels over ?
Wat gaat er goed in je code, en hoe ziet die code er eigenlijk uit ?
Wat zie je dat er gebeurt, en wat verwachtte je dat er in plaats daarvan zou gebeuren (en waarom dacht je dat) ?

Hoe ver ben je als engineering student ?

Mag ik aannemen dat je candy grabber zo'n grijpertje is dat we van de kermis kennen, en die je beer/horloge/candy altijd net voor het bakje waar ie eigenlijk in zou moeten komen, laat vallen ?

Ik ben benieuwd naar je antwoorden.

Beste MAS3

Bedankt voor je reactie en inderdaad ik moet wat specifieker zijn.
Ik heb in de bijlage een afbeelding toegevoegd van het elektronische schema van de opstelling.(het is een schets).
Ik stuur met de potmeter de servo aan en met de twee knoppen stuur in een stappenmotor aan om van boven of naar beneden te draaien.
Met de joystick stuur ik de x en y as mee aan.
ik gebruik stepstick drv8825 als stappendriver.

Met vriendelijke groet

Thomas

Hoi Thomas.

Als je even de tijd neemt om wat forumtips te lezen (sommigen staan hier ook in het Nederlands), dan had je inmiddels kunnen weten dat je je geüploade plaatjes ook in je post zichtbaar kunt maken.
Kijk maar:

Nu kunnen we jouw beschrijvingen lezen, en tegelijk jouw Frtizing! schets bekijken.
We hebben dan ook een idee over de hardware die je hebt, en ongeveer hoe jij denkt dat aan te kunnen sturen.
Als ik het goed begrepen heb, [guessing mode] dan kun je wel met de drukknoppen de omhoog/omlaag doen, maar zou het niet lukken om met de joystick de andere motoren aan te sturen.
Ik zie in je Fritz-art dat die stepstick dingen worden aangestuurd met maar 2 draden.
Das dus een direction en een step signaal/puls.
Sluit eerst de x en dan de y motorsturing eens aan op de uitgangen die horen bij de drukknoppen voor de Z as bediening.
Als dat werkt, dan gaat het goed met de hardware driver.
Zo niet, dan moet je daar eens verder gaan kijken.

Aangezien je nog steeds helemaal niets verteld hebt over wat je probleem nu echt is, zit ik hier maar een beetje in het wilde weg te typen.
Heb je mijn vorige post eens goed gelezen ?
En nagedacht over de vragen die daarin gesteld worden ?

In je schets staat ook iets dat wel een beetje weg heeft van een 1602 display.
Dat is een prima debug-hulpmiddel.
Want je kunt er allerlei op dat moment belangrijke zaken op tevoorschijn toveren.

En er staat iets dat lijkt op een tilt sensor.
[/guessing mode]

Aangezien ik vind dat ik al wel weer genoeg heb zitten gokken, vertel ik je nu dat je alleen geholden kunt worden als je nog veel meer informatie verstrekt.
Welke dat is, staat al in deze thread vermeld.