Na bootloader geen nieuw programma te laden op ATmega 328 p u [opgelost]

Ik probeer mijn eigen atmega328 P U los te programmeren. (niet uit China)

Dit doe ik met 2 UNO's
Pin 11 t/m 13 aanelkaar en pin 10 naar reset.

Via een uno met ISP lukt het om de bootloader te branden.
Vervolgens kan ik ook het programma laden.

Als ik vervolgens de 2 uno's van elkaar scheidt en wil een ander programma laden op de nieuwe chip dan krijg ik onderstaande melding:

Using Port : COM5
Using Programmer : arduino
Overriding Baud Rate : 115200
avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0x06
avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
avrdude: stk500_getsync() attempt 2 of 10: not in sync: resp=0x06

De programmeer staat weer op AVRISP mkII en de com poort staat ook weer goed.

Ik heb al chips, pc, kabel en UNO board gewisseld.

Iemand een idee wat ik fout doe?

Ik gebruik versie 1.8.10

Hallo Smitty,

Als eerste wil ik even zeggen dat ik al onder de indruk ben van je kennis, ik snapte helemaal niets van het feit dat je twee uno's aan elkaar kon koppelen. Ik heb wat research gedaan, en iin dit YouTube filmpje is te zien hoe een man dit doet, maar toch op een andere manier dan je beschreef. Daarom hoop ik dat het filmpje je zal kunnen helpen.
Zou je mij hier even willen antwoorden wat je zoal meer kan doen met een arduino, wat er nu niet kan. Dank je bij voorbaat.

Met vriendelijke groeten,

Mike

Hoi Smitty12

Ik meen volgende te lezen in jouw bericht:

• Je koppelt de beide Arduino's volgens Arduino as ISP.- Je schrijft de bootloader via deze ISP.- Je schrijft een sketch via deze ISP.
  • Je ontkoppelt de ISP.- Je kunt de Arduino niet meer via de seriele of USB poort programmeren.

Wanneer dit exact op deze volgorde klopt, dan gaat alles precies zoals het moet.
Want als je via ISP programmeert, word de bootloader verwijderd, tenzij je die in je sketch hebt ingebakken.

De oplossing is eenvoudig:
Schrijf de bootloader via de ISP, en vervolgens de nieuwe sketch niet met ISP maar via de net geïnstalleerde bootloader.
Die bootloader gaat zichzelf niet overschrijven, maar dat mechanisme zit er niet in als je via ISP programmeert.

Hallo Mike,

ik ben soms ook verbaast over mijn kennis. (van het niet laten werken van simpele projectjes :wink: )
Dat MAS3 mij begrijpt is dan weer een wonder of hij is verrekkes slim.

Het mooie is dat hij (MAS3) mij weer super heeft geholpen.
De filmpjes die ik bekeken heb, werd niet gesproken, dat als je via ISP het programma erop zet, de bootloader niet meer zou werken.
Daar lag dus mij probleem.

MAS3 zijn antwoord,

Schrijf de bootloader via de ISP, en vervolgens de nieuwe sketch niet met ISP maar via de net geïnstalleerde bootloader.

was de oplossing.

weer bedankt voor de snelle hulp!

groeten,