Nieuw met Arduino

Hoi Allemaal,

Als het goed is komt PostNL binnenkort langs met een Arduino starter setje dat ik voor mijn verjaardag heb gekregen. Ik ben heel benieuwd.

Waar ik hem voornamelijk voor wil gaan gebruiken, om er kennis mee te maken, is de aansturing van verlichting op mijn RC auto's en boten.

Dit houdt in dat de signalen bedoeld voor Servo's door de Arduino geinterpreteerd moeten worden en omgezet in aan/uit/knipper van ledlampen.

Daarnaast zou ik hem graag inzetten als datalogger voor de autos.

Kunnen jullie mij in de goede richting sturen qua setups tutorials etc? Engels is geen probleem.

Groet, Sander

Ik zou zeggen, dat is een leuk doel om voor ogen te houden. Wat je wilt is zeker mogelijk en niet al te lastig. Maar doorloop eerst de examples eens. En komt je starter kit met een tutorial ofzo? Probeer eerst de simpele dingen voor elkaar te krijgen.

Anders online genoeg te vinden. Voor loggen zou ik een SD-kaart gebruiken.

Paar dingen om te onthouden die veel tutorials in mijn ogen niet goed doen.

• Les twee van elke tutorial (na blink) zou moeten zijn "Now don't use delay() again". Doe timing met millis() (zie "Blink without delay")
  • Laat de loop() zo vaak mogelijk loopen. Met andere woorden, ga niet ergens lopen wachten etc. Check de volgende keer door loop gewoon of het dan wel tijd is om je taak te doen.
  • Probeer altijd het kleinste variable type te kiezen dat groot genoeg is voor de taak. Geheugen is namelijk beperkt.
  • Kies duidelijke (variabele) namen. Laat je niet verleiden door het kiezen van korte namen. De software maakt het allemaal niet uit. Maar als een naam gelijk uitlegt wat het doet is foutzoeken (nu, maar ook later en voor anderen) een heeeeel stuk makkelijker
  • En nog een handvat voor het schrijven, let op het inspringen van de code. Komt de leesbaarheid te goede waardoor je fouten een heel stuk makkelijker kunt vinden.

welkom, als engels geen probleem is, hier vindt je zoveel dat je nog jaren vooruit kan.
het enigste wat je nodig hebt
zoek op rc van radio controll.

Dankjulliewel! Er zit volgens mij wel een tutorial bij. Alleen nog even een DVD geval in mijn pc bouwen haha.

Zo’n los usb ding is vermoedelijk goedkoper en kan je gebruiken bij verschillende pc’s

Oh maar daar kom ik wel uit hoor. Wellicht dat er ergens nog wel iets op zolder slingert.

Als je de arduino.cc ophaalt, kun je daar de software krijgen, compleet met vele voorbeelden ed.