Nieuwe laptop probleem uploading

Goede middag,
Ik krijg er kop nog staart aan.
Ik werk steeds met de online editor, tot hiertoe nooit problemen gehad.
Nu schaf ik een nieuwe laptop aan en doet het volgede probleem zich voor.

• Using Port : COM5**
    Using Programmer : arduino*
    Overriding Baud Rate : 19200*
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding*
    avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0xb1*
    avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding*
    ==========================================
    Ik vind het bizar dat
  1. het enkel met de online versie is, met de app heb ik het probleem niet.
  2. enkel de de pro mini, (via cp2102) met UNO geen probleem.
  3. met dezelfde cp2102 en mijn oude pc, ook geen probleem.

Iemand een idee in welke richting te zoeken ?
thanks
Filip

Heb je de SiLabs drivers (klik !) wel geïnstalleerd op je nieuwe laptop ?

Ja dat heb ik gedaan, zou natuurlijk kunnen proberen van het te herdoen.
Het bizarre vind ik wel dat het werkt met de offline editor, dan heb ik geen probleem maar met de online werkt het niet.

Nieuwe beveiliging in de webbrowser? Probeer eens de verschillende. FireFox, Chrome en Edge. Edge is de minst compatibele met de w3.org aanbevelingen. Eigen aan de MS filosofie.

in apparaatbeheer staat CP2102 werkt correct.
Ik krijg er kop nog staart aan. Soms werkt het , soms niet.
Ik probeer maar een nieuwe cp2102 aan te schaffen en zien of dat een verschil geeft.
Een nieuwe promini geporbeerd, geen verschil, kabels vervangen , geen verschil.

Alles kan kapot, maar ik moet zeggen dat ik de CP1202 erg goed vind werken.
Heb zojuist voor een projectje weer 2 x 2 verschillende uitvoeringen (andere stekker) ontvangen.
Twee van elk, omdat ik er dan eens 1 kwijt kan raken (ik was er nu 1 kwijt, vandaar de bestelling), en omdat die dingen heel weinig kosten.
Nu ik de nieuwe heb, zal ik vast het andere printje deze week weer terugvinden, zo gaat dat meestal.
Maar ik denk dus niet dat je probleem in de interface zelf zit.

Die 19200 zou uit de file boards.txt moeten worden gehaald. En daar staat in

processor baud rate
328P 5V/16MHz 57600
328P 3.3V/8MHz 57600
168 5V/16MHz 19200
168 3.3V/8MHz 19200

Aangezien vergeten bent te vermelden welke Pro Mini je gebruikt kan het dus zijn dat je de verkeerde processor gekozen hebt.

Ik denk, maar weet dat niet helemaal zeker, dat 19200 ook gebruikt wordt als je een programmeer apparaat gebruikt; en nee, de CP2102 is geen programmeer apparaat. Dus dat kan een andere fout zijn die je misschien maakt; "upload using programmer" in plaats van een normale upload.

of het kan aan het bordje liggen probeer eens old boot (als dat gaat)

Bedankt allemaal om mee te denken, er staat wel degelijk 5V geprint op het bordje, maar als ik er eentje kies met 8Mhz lukt het meestal wel.
Misschien ligt het echt wel aan de bordjes, ik heb er wel al twee verschillende geprobeerd maar die kunnen natuurlijk ook beiden defect zijn. Dus nog niet echt opgelost maar ik kan met jullie tips nog wel wat andere zaken proberen.

5 volt en 8 MHz is gewoon mogelijk, 3.3 volt en 16MHz is niet zo'n goed idee want instabiel.
Wanneer de boardjes erg goedkoop waren, kan het zijn dat dit de reden is (iemand die bij productie een fout heeft gemaakt en er een verkeerde oscillator/kristal op heeft gezet).
Maar dat moet je wel kunnen zien.

1 Like

Goede morgen,
Ik heb alles aan de praat gekregen, het zijn inderdaad goedkope bordjes. Misschien mijn voorraadje prominis maar eens wegdoen en overschakelen naar de nano.

allen bedankt voor de hulp.

Het kan voor anderen met vergelijkbare problemen handig zijn als je de oplossing hier neerzet :wink:

1 Like

Wel zo correct.
Het selecteren van een ander type was voor mij de oplossing.
met 3.3V 8Mhz lukt het uploaden.

This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.