Niew met arduino,en op dit forum

Ik ben nieuwmet het forum,en met arduino
Ik wilvoor de hobby wat met servo'sdoen
Een Mega 2560 in china besteld als startkit
Ik heb een voorbeeld schets uit het programma geload ,maar krijg hier de servo niet werkend mee
Kan ik een programma vinden ter vergelijking
Ik wil het zien waarom het niet werkt,en zelf schrijven lukt(nog)niet
Ik denk dathet voorbeeld uit de bibliotheek niet alle gegevens bevat,ivmsteedseen melding dat er iets verkeerd staat
Alleen wat ????
Al is het een schets om een led aan en uit te zetten
Dan zie ik wat waar en hoe geschrevenmoet
Gr Jerry

Hoi Jerry, welkom.

Ik zie dat je een MEGA en een servo gebruikt, en je hebt het over een voorbeeld dat niet werkt.
Dus heb ik even gekeken wat ik allemaal over servo's zie staan bij de voorbeelden in de IDE.
Dan kom ik uit op de sketch P05_ServoMoodIndicator.
Wat dat met "mood" te maken heeft snap ik niet helemaal, maar dat zal wel aan mij liggen, dus doorrrr.
Het ding kijkt naar de stand van een potmeter, en stuurt dan de servo aan zodat dat overeen komt.
Je "krijgt er de servo niet werkend mee" is een te karige mededeling.
Vertel altijd wat er wel werkt, wat je verwachtte dat er zou gebeuren, en wat je daarvoor in de plaats krijgt.
Je kunt er niet van uit gaan dat iedereen meteen weet waar jij het over hebt, dus als je een vraag stelt, wees dan zo duidelijk mogelijk.
Daarmee help je anderen jou te helpen.

In de IDE heb je rechtsboven een knopje met een afbeeldinkje dat wel wat doet denken aan een vergrootglas.
Als je je muis erboven houd, zie je de tekst "Serial Monitor" verschijnen, en als je er dan op klikt, opent er een schermpje.
Wanneer je je Arduino aan het testen bent, heb je 'm dan nog aan je PC zitten ?
In dat geval kun je eens op dat Serial Monitor knopje klikken.
Er verschijnt dan een venstertje die je vertelt wat de waarde van de potmeter is, en wat de stand van de servo zou moeten worden (met getallen).
Dat kan je al een stukje verder helpen.

Verder is die sketch gemaakt voor de Uno, en de MEGA is net ietsje anders.
Je moet eens kijken of je wel de juiste pinnen hebt aangesloten.
Want ik vraag me af of pin 9 van de MEGA wel hetzelfde kan en doet als die van de Uno.
En ik heb geen idee of de pin die je uiteindelijk gebruikt hebt, ook wel in staat is om een servo aan te sturen.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor pin A0, maar de kans dat dat fout gaat is kleiner vanwege de A in diens naam (dat wordt weer rechtgetrokken door de compiler en de layout van het board is wat dat betreft wel gelijk gehouden.

Ik ga er van uit dat je in de IDE ook de zaken correct hebt ingesteld, zodat de IDE ook weet dat er een MEGA aan hangt, en geen Uno.
Want als dat niet zo zou zijn, dan kun je je sketch ook helemaal niet uploaden.

Verder nog een opmerking over het stroomverbruik van een servo.
Want die kan behoorlijk oplopen.
ZO hoog zelfs, dat dat buiten het bereik van de spanningsregelaar op je Arduino boardje valt, waardoor die regelaar zal instorten.
Dat kan een reset van je Arduino veroorzaken.
Als je wil weten of dat zo is, stuur dan eens een berichtje meteen nadat je de seriƫle verbinding hebt opgezet.
Dat is dus in het stukje dat begint met void setup()
Zie je dat steeds (en verder niets veel anders) voorbij komen in je Serial Monitor, dan kan het dus zijn dat die servo je Arduino onderuit trekt en 'm laat resetten.
In gat geval kun je beter de plus draad van de servo aansluiten op de plus van een andere 5 volt bron, en de min draad op de min draad van die andere bron, maar ook op de GND van de Arduino.

Ik denk dathet voorbeeld uit de bibliotheek niet alle gegevens bevat,ivmsteedseen melding dat er iets verkeerd staat

Je kunt je programma hier neerzetten.

Type
** **[code]** **

Plak je programma daar achter
Type
** **[/code]** **
daar achter

Als een foutmelding krijgt tijdens het compileren, kun je die hier op dezelfde manier neerzetten. In de balk die oranje is geworden na een compileer fout zit een knop "copy error messages". Klik en plak hier.

Dan kunnen we eens kijken wat er fout gaat.

PS
Ik gebruik de engelse versie van de Arduino software.

Ik heb in de menu balk gevonden voor ik hierkwam ,al dat je de juiste arduino moestaan klikken
Ook je poort moest aangeven.
Toen een voorbeeld van de aansluiting van de servo gevonden
De aan sluitingen gemaakt
De schets "servo sweep " naar de arduino gezet
Kreeg de melding dat de download klaar was,en op de mega de ledjes aan
Wat ik begreep zou de servo dan heen en weer moeten gaan met pauze
Helaas geen enkele reactie
Ben nu bezig met de lessen om de leds eens te laten knipperen,en dat werkt
Ga nu lekker eens de lessen over het programma maken/schrijven door nemen
Dan kom ik daarna weer terug met vragen als het niet goed gaat

Vooraan beginnen is altijd beter als ergens halverwege instappen.
Veel succes en vooral veel plezier gewenst.