Ik ben redelijk nieuw in het electrowereldje, en al zeker in Arduino.
Ik zou me graag de Arduino One aanschaffen, maar er is 1 dingetje dat ik moeilijk kan vinden van informatie dus stel ik de vraag hier maar
Moet je voor elk project dat je maakt waarbij je gebruik maakt van een Arduino One een aparte kopen, of kan je verschillende projecten laten lopen op 1 Arduino?
Zo zou ik bijvoorbeeld graag een LED cube maken die dan aangestuurd wordt door Arduino, maar ook bijvoorbeeld een Twitter Mood Light die Arduino nodig heeft
Moet ik dan voor beide projecten een aparte kopen, of kunnen deze beide draaien met dezelfde Arduino?
Het is helemaal geen domme vraag hoor, het is juist een goede vraag.
De Arduino Uno is al wat ouder, toch lijkt me dat een goede start.
Voor de vele leds van de led cube heb je waarschijnlijk meer hardware nodig. Hoeveel leds worden het ? en wat voor leds ?
Voor twitter is internet toegang nodig. Dat heeft een Arduino Uno niet. Twitter is ook goed beveiligd. Weet je al hoe je twitter met Arduino gaat verbinden ?
Mijn voorstel is om een Arduino Uno te kopen, de Arduino software te downloaden en installeren, en het eenvoudige voorbeeld "Blink" te proberen. Dat laat een ledje op de Arduino Uno knipperen. Als je dat hebt, dan kun je verder proberen en doen en op die manier leer je wat er zoal mogelijk is.
De Arduino Uno kun je voor veel dingen gebruiken, vaak is er extra hardware nodig, bijvoorbeeld een extra board wat je er op drukt. Zo'n board noemen ze een "shield", maar het is gewoon een add-on board.
de led cube zou een 8 x 8 x 8 worden, dat Twitter ding was bij wijze als voorbeeld
maar als ik het goed begrijp zou je als je bijvoorbeeld beide maakt (of 2 andere dingen die op Arduino draaien) dan heb je toch voor beide hun eigen Arduino nodig als je ze samen wil aanzetten (de ene bijvoorbeeld als nachtlampje in de slaapkamer en de andere in de living als sfeerlamp)
Op een UNO kan onwijs veel en tot heel complex. En daar ligt gelijk een beetje de crux. Je begint net en moet het nog leren. Dat is nu juist het mooie van alle voorbeelden die je bij de IDE krijgt. Ze zijn ingedeeld naar verschillende specifieke onderdelen die op de Arduino zitten. Denk aan digitaal (inputs, outputs), Analoog (inputs en PWM outputs), praten met andere apparaten via Wifi, I2C, Ethernet, SPI. Opslag voor bestanden (SD kaartjes). Een heleboel dus. Er zijn mensen die elke tutorial aflopen door ze in te lezen, te compileren en uit te voeren en klaar. Leuk om er mee kennis te maken, maar je leert er nog niet veel van.
Als je afstanden moet overbruggen moet je iets verzinnen hoe je van punt a naar b gaat.
Wat het niet is, is een PC met bijv. Windows of Linux of OSx. De controllers hebben een fractie van de capaciteit. Maar door slim te programmeren kun je complete besturingen gewoon in de UNO draaien. Wat veel fout doen is twee sketches pakken, achter elkaar plakken en zich dan afvragen waarom het niet werkt. Grote stappen snel thuis... Alleen door grote stappen te nemen zag je die grote wortel op de grond niet en struikelde je....
In jouw voorstel zitten best nog wel een paar uitdagingen... oplosbaar? Ja. Met een UNO? met wat extra toeters en bellen JA. Met jouw huidige kennis niveau? NEE. Zorg dat je die eerst opbouwd. Een automonteur die geleerd heeft hoe een paar knoppen moet bedienen op een meetinstrument maakt hem nog geen monteur....
ja voor elk project dat tegelijk moet draaien is het slim om er een aparte UNO/Nano of zo te gebruiken.
Voor tien euro heb je er al een
op ebay zelfs goedkoper.
het zijn vooral de vele verbindingen, die dan gaan tellen een 8x8x8 zijn toch heel wat draadjes.
en de prijs voor een extra is erg laag.
oja een One is iets anders dan een UNO, wel moderner trouwens.
en ja ik maak op een breadbordje eerst de hele schakeling en testen etc, dan pak ik alles op en zet het op een experimenteerprintje (gaatjesprint) het is toch altijd maar een stuks.
gewoon lekker beginnen en als je iets wilt bewaren en werkend wil houden, tja dan zul jewel aan een nieuwe moeten, maar eerst maar eens flink hergebruiken.
KoenM:
maar als ik het goed begrijp zou je als je bijvoorbeeld beide maakt (of 2 andere dingen die op Arduino draaien) dan heb je toch voor beide hun eigen Arduino nodig als je ze samen wil aanzetten (de ene bijvoorbeeld als nachtlampje in de slaapkamer en de andere in de living als sfeerlamp)
Niet noodzakelijkerwijs Je hebt uiteraard wat extra electronica en bekabeling nodig, maar je kunt in theorie met een (1) Arduino je volledige huis verlichting besturen. Kubus met verschillende patronen en 'tegelijk' een ordinair bedlampje in- of uitschakelen op gezette tijden en 'tegelijk' om 5 uur 'savonds the oven inschakelen zodat je een lekkere hap klaar hebt als je thuis komt; het kan allemaal met een (1) Arduino.
Maar net zoals met 220V timers (ik ben vergeten hoe die dingen heten in goed Nederlands; schakelklok?) kan het handiger zijn om een Arduino per timer te gebruiken; je gaat niet een (1) timer gebruiken in een (1) stopcontact en vervolgens kabels door je hele huis trekken om alle lampen die om 8 uur 's avonds moeten worden ingeschakeld aan te sluiten
In plaats van Arduinos kun je misschien een bordje gebruiken met een ATtiny of zo (geen ervaring) voor en simpele dimmer of schakelklok.
Als je projecten totaal verschillende doelen dienen (bv alarm systeem, modelspoor en huisverlichting) is het (uiteraard) verstandig om dat niet allemaal met een (1) Arduino te doen.
PS:
geheugen beperkingen voor het gemak even niet in acht genomen
Gohja, projecten die ik zeker zou willen maken
-een LED cube (hoeft niet de 8x8x8 te zijn, maar wil er wel leuke efecten in steken)
-Een cijferslot (om op mn kast waar mn airsoftreplica's in staan te zetten zodat de kindjes er zeker niet aan kunnen)
-Twitter mood light
-Allerhande robotica spul (robotarm, rijdende robotjes, lopende robotjes, ... )
Wat ik er uit begrijp is dat je dus met 1 arduino verschillende projecten zou kunnen aansturen, maar beter per project een arduino gebruiken
De Arduino is gewoon een universele controller met een zooi IO pinnen die gemakkelijk uit te breiden zijn via shuif registers of IO expanders. Doe er een ander programma in het hij doet gelijk wat anders. Meerdere projecten integreren vereist programmeer vaardigheden en diepte inzicht in wat een processor doet. Dat verkrijg je door het veel te doen. Sommigen proberen met grote stappen snel thuis te zijn. Gevolg ze komen hier ....