Ongewenst default programma

Bij het starten van de IDE krijg je een default programma. In mijn geval is is het een ongewenst programma maar ik kan het niet vervangen of verwijderen. In het references.txt bestand staat de naam maar die is niet terug te vinden. De daarin opgegeven locatie:

last.sketch.default.location=390,212,500,600,-1,0 last.sketch.default.path=C:\Users\PieterV\AppData\Local\Temp\untitled759645134.tmp\sketch_feb26b\sketch_feb26b.ino

is tot en met Temp na te gaan maar daar staan (ook) geen verborgen untitled- bestanden of directories in. Zoeken over de hele C-schijf levert ook niks op. Verwijderen van regels uit de references helpt ook al niet. Na weer starten van de IDE zijn ze gewoon terug gezet. Ook in het register is "sketch_feb26b.ino" niet terug te vinden. Kan iemand hier meer duidelijkheid verschaffen?

petrus

Nieuwe sketch maken. Saven beide daarna sluiten en opnieuw opstarteb

en preferences.txt alleen maar kijken als IDE uit staat.

Ik denk dat petrus de default sketch bedoelt. Dat is

C:\Program Files (x86)\Arduino\examples\01.Basics\BareMinimum\BareMinimum.ino .

Dat bestand kun je alleen bewerken als je het eerst verplaatst naar bv. C:\Temp , dan bewerkt, en dan weer terugzet. NB.: Bewaar vooral een kopie van het origineel, just in case...

Ik denk dat petrus het allang opgelost of opgegeven heeft. Want die vraag en de antwoorden zijn van anderhalf jaar terug.

Maar de oorzaak is meest waarschijnlijk dat petrus heeft geprobeerd iemand te helpen door een sketch te openen in de IDE, vanuit zijn browser. Die sketch word dan in een temp folder geplaatst door de browser, en dan word de IDE aangeroepen met verwijzing naar dat tijdelijke bestand. De IDE verwerkt dat dus, en je kunt het bestand bekijken en bewerken als je wil. Wanneer je de IDE dan afsluit, vraagt ie of de sketch opgeslagen moet worden, meestal is het antwoord dan nee. Op z'n laatst wanneer je dan ook de browser sluit, word dat tijdelijke bestand gewist. En dan is dus de IDE de volgende keer dat je m start, het laatst geopende bestand kwijt. En er zelf naar gaan zoeken zal dan dus ook niet succesvol zijn.

Nico's antwoord lost dat op omdat er zo een nieuw laatst geopende sketch word gecreëerd.

MAS3: Ik denk dat petrus het allang opgelost of opgegeven heeft.

Natuurlijk, maar het IMO juiste antwoord stond er nog niet bij, en dat kan nuttig zijn voor wie dit topic via bv. Google vindt.

MAS3: Nico's antwoord lost dat op omdat er zo een nieuw laatst geopende sketch word gecreëerd.

Maar: "laatst geopende sketch" != "default sketch" !

Dat is een kwestie van (onjuiste) interpretatie van de betreffende functie.

Het ging dus om deze entries uit references.txt:

last.sketch.default.location=390,212,500,600,-1,0
last.sketch.default.path=C:\Users\***\AppData\Local\Temp\untitled759645134.tmp\sketch_feb26b\sketch_feb26b.ino

Wanneer je daar alleen het woord "default" uithaalt en "last.sketch." letterlijk links laat liggen, dan word er dus in het forum niet de juiste vraag gesteld die daarop gebaseerd is. Daarom is het ook zo belangrijk dat je bij vragen in het forum, alle beschikbare informatie laat zien, en niet alleen wat jij denkt te zien. Dat is dus inclusief foutmeldingen die de IDE eventueel geeft (die kun je gewoon kopiëren en tussen [code] [/code] tags zetten).