[Opgelost] Arduino board blijvend gebruiken of nabouwen?

Hallo,

Ben nieuw op het gebied van PIC en Arduino e.d.
Ben al een klein beetje bezig met PICBasic en het programmeren.
Daarmee kan ik na het uitproberen een schakeling bouwen en gebruiken.
Nu heb ik een Arduino Uno besteld en wil daar ook mee aan de slag....
Wat ik me afvraag en eigenlijk nergens kan vinden:
Als ik iets leuks heb gemaakt met arduino en ik wil dat behouden kan ik dan de schakeling nabouwen, of ben ik dan mijn arduinoboard kwijt aan dat ene projectje en moet ik weer een nieuwe kopen?
Alle ideeen en oplossingen hieromtrent zijn van harte welkom.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank,

Rick

Arduino boards zijn open source en het schema is hier te vinden. Je kunt dan zelf een print maken die alle componenten bevat.

Bedankt voor je antwoord.
Maar moet ik dan het hele board nabouwen of kan ik de geprogrammeerde atmel eruit halen en deze met de benodigde andere
componenten op een printje solderen? Ik neem aan dat ik niet alle componenten van het arduino board nodig heb voor bepaalde schakelingen.(zitten toch ook componenten op om te programmeren denk ik?)

Daarna weer een nieuwe atmel kopen en op naar het volgende projectje.

Even ter verduidelijking voorbeeld PICBasic:
Ik heb een Wisp648 programmer. Daarmee programmeer ik een PIC 16F628A.Dit doe ik rechtstreeks in de schakeling.
Als het naar mijn zin werkt, kan ik alles overbouwen op een printplaatje (laat de Wisp648 eraf) en ik kan weer een nieuw
projectje starten, met uiteraard een nieuwe PIC 16F628A (of een andere PIC).
Denk nu niet dat ik hier al heel ver mee ben..... ik praat hier over les 1: de knipperende LED en dan nog iets uitgebouwd naar een looplichtje..... (Nogmaals ben echt nog leek in de elektronica wereld maar ben druk bezig met lezen en uitproberen)
graag nog reacties en tips hierover.....

Zoals gewoonlijk: het hangt er een beetje vanaf.
Bij de UNO heb je de naked varianten. Je kan zelfs setjes vinden die alles bevatten voor een naked arduino. Je kan dan inderdaad je processor programmeren op een echte Arduino UNO en die dan in een naked boardje plaatsen. Een bootloader op je nieuwe processor en je hebt 2 arduinos.
Voor de leonardo, due en eigenlijk bijna alle nieuwe bordjes zit je met de "vastgesoldeerde" processor. Daar wordt het "overplanten" van een processor wat moeilijker.
Met vriendelijke groet
Jantje

ricktiman:
Bedankt voor je antwoord.
Maar moet ik dan het hele board nabouwen of kan ik de geprogrammeerde atmel eruit halen en deze met de benodigde andere componenten op een printje solderen? Ik neem aan dat ik niet alle componenten van het arduino board nodig heb voor bepaalde schakelingen.(zitten toch ook componenten op om te programmeren denk ik?)

Nee niet hele board nabouwen, alleen dat wat nodig is,
Ik heb nu een ZIF socket op mijn Arduino UNO boardje gezet en op mijn huidige project protoboard, kosten een paar Euro.

Ik heb wel overwogen om mijn projectboard te voorzien van de extra HW om uploaden mogelijk te maken, maar de ZIF's is voldoende flexibel,

Beiden bedankt voor de antwoorden.
Ben al een stukje wijzer geworden.....
Tips blijven natuurlijk ten alle tijden welkom.

En nu maar wachten op mijn nieuwe Arduino Board.....
Tot dan nog maar even stoeien met PICBasic...... ook leuk.....

Wat voor projecten heb je op het vizier?

Ik ga proberen schakelingen te maken die vooral in mijn te bouwen treinbaan werkzaam zullen zijn...
Zoals b.v. zodra de trein langs een bepaald punt komt dan gaan de lichten knipperen bij de spoorwegovergang (eventueel ook de bomen dicht). Daarbij komt ook een kleine kermis daar wil ik dan ook diverse aanpassingen voor maken.
Heb nu een reuzenrad en die kan ik aan of uit zetten. Maar met een leuk programmaatje kan ik hem waarschijnlijk laten ronddraaien en dan om en om bij een gondeltje laten stoppen(in en uitstappen) zoals bij een echt reuzenrad. En nog meer van dergelijke dingen.
Uiteraard is er op de markt veel te koop maar ik vindt het leuk om het zelf te bouwen....
Wat ik ook ooit nog wil maken is een soort pop(robot) die ik in de gang(of ergens anders) neerzet en zodra je door een lichtsluis loopt dan krijg je een welkomsttekst en beweegt hij zijn armen omhoog (zwaaien) of zoiets.
Ik denk dat je nu wel een indruk krijgt van de projectjes die ik voor ogen heb... daar zullen ongetwijfeld nog andere dingen bijkomen.
Ik heb trouwens ook aardig wat "Mr. Christmas" attracties (zijn alleen te groot mijn treinbaan) zoals ook een reuzenrad, bobsleebaan, achtbaan,botswagens enz..... daar zouden ook wel wat aanpassingen voor gemaakt kunnen worden.... Het is nu alleen maar aan of uit.
je ziet: voorlopig ben ik wel even zoet hiermee.
Ik hoop op dit forum en andere plekken op het internet wat leuke ideeën op te doen, ik heb alleen 1 klein probleempje: mijn engels is niet zo goed..... dus met deze site ben ik al heel erg blij.

Interactie (waar jij op uit bent) is altijd leuk, en zo te zien heb je zat spulletjes waar je dat in kunt bouwen.
De aanpassingen die je voor ogen hebt, zijn ook erg leuk en leerzaam om te maken, want je ziet wat er gebeurt.

Dat de Engelse taal je beperkt is wel jammer want er zijn wel wat threads te vinden hierover.
Zoals een recente thread van Duits lid "trixi" (3 x raden waar die naam vandaan komt) die op dit moment bezig is zijn modelbaan te voorzien van wat interactie zoals liften van mijnschachten die realistisch bewegen.
Een servo (die je goed kunt bedienen met je Arduino), is een perfect gereedschap om je spoorbomen te sluiten.
Die moet je dan wel onder je baan "begraven" maar dat mag geen al te groot obstakel zijn.

Je kunt heel ver gaan met het automatiseren van je modelbaan, zoals bijvoorbeeld verkeerslichten voor zowel de treinen als ander verkeer.
De treinen kun je dan weer daarop laten reageren, en de lichten ook op de treinen.

Maar das toekomst.
Rob's tip geeft je een prima start, waar je ook kunt zien wat er gebeurt.

Hallo,

Kijk eens op: http://swtrocketry.com/rockcomp/atm/atm_maak.htm

Groet,
HenkSWT

MAS3: Ik kan de thread van Duits lid "trixi" helaas niet vinden.... staat hij toevallig ook in een Duits forum?
Mijn Duits is iets beter dan mijn Nederlands.....

Henkswt :bedankt voor je tip.... heb hem bekeken en daar kan ik denk wel wat mee....

Óf ik heb niet erg goed opgelet, of de gebruiker heeft inmiddels zijn naam aangepast (of laten doen).
Hij is nu bekend als A.R.Ty, maar zijn (oude) postings zijn nog ondertekend met trixi.
De thread (klik!) waar ik het over had, was in het Engels, ik lees zeer zelden in het Duitse gedeelte.
Niet omdat ik moeite zou hebben met de taal, dat gaat heel goed, maar ik beperk me meer tot het Engelse gedeelte en dit Nederlandse gedeelte.

Wat ik zelf regelmatig doe is ontwikkelen op een Arduino, testen op de Arduino en dan de pinnen omzetten voor een ATTiny. Vaak zijn die groot genoeg voor de functionaliteit die ik nodig heb. Wel moet je rekening houden dat sommige functies niet werken maar dat is ff een weetje

MAS3: gevonden, bedankt.

Nicoverduin: Ik ga er eens naar kijken, bedankt.

Ben er trouwens achter dat mijn Uno helemaal uit China moet komen...... duurt nog wel even dus....

Iedereen bedankt voor de hulp, denk dat ik er zo wel uitkom.
Verwacht binnenkort nog wel meer vragen te hebben.