[OPGELOST] Hulp nodig bij een code

Hallo mensen,

Ik zal me ten eerste even voorstellen aangezien ik me net heb ingeschreven op het forum.

Ik ben Douwe van der Kooi, 16 jaar en net begonnen met Arduino (Uno).
2/3 week geleden heb ik een Starterkit gekocht bij de electronicazaak in de stad.

Het projectenboek had ik redelijk snel uit en ging dus op zoek naar een moeilijker en uitdagender project, die ik ook gevonden heb.

Het gaat om een temperatuur/vochtigheidsmeter met Web Interface (project hier).

Alleen deze maker gebruikt een ander soort EthernetShield als ik (ik heb deze )

De code klopt dus wel, maar ik kan het alleen niet voorelkaar krijgen om EN het LCD EN het shield te laten werken.

De code is met het shield, hier wil ik graag het LCD bij.
Heeft iemand tips?

Groeten,
Douwe

TempHumServ.ino (4.08 KB)

Hoi DouweKooi, en welkom.

Je beschrijving van het probleem is te summier (voor mij).
Lukt het je wel om alleen de display of alleen je ethernetshield te gebruiken, maar niet beide gelijktijdig ?
Als dat zo is, dan heb je vermoedelijk een conflict dat veroorzaakt wordt doordat ze beiden een zelfde pin willen gebruiken.
Omdat je ethernet oplossing een shield is, kun je daar niet op heel eenvoudige wijze wat aan doen.
Maar je display is vermoedelijk gewoon een losse module.
Die kun je dus anders bedraden waarbij je andere Arduino pins gebruikt voor het bedienen van je scherm.
Wellicht is het een stapje te ver om dat al met dit project onder de knie te krijgen.
Daarom zou ik je aanraden om een hello world sketch te pakken, die te laten werken, en daarna aansluiten op andere pinnen (je kunt de analoge pinnen ook gewoon digitaal gebruiken, maar sla A4 en A5 even over).
Dan moet je dus ook die hello world sketch aanpassen om weer wat op je scherm te zien.
Probeer desnoods een aantal verschillende manieren van bedraden.
En probeer het ook met pins die in je project nog vrij zijn om er zeker van te zijn dat je dat straks onder controle hebt.

Daarna kun je wat je hier mee geleerd hebt toepassen op je project.

Ik raad je sowieso aan om meer te doen met de projecten die je in je boekje vindt.
Als ik lees dat je heel snel door het boekje bent geraakt, dan vraag ik me af of je er wel mee gespeeld hebt.
En met spelen bedoel ik dat je aanpassingen maakt aan die projectjes daar in, en kijkt of dat doet wat je verwacht van die aanpassingen.
Zo kun je veel meer leren van de stof die het boekje je biedt, en het is nog leuk ook.

Dit is ook gelijk waarom ik die instructables site helemaal niks vind.
Er word alleen verteld wat je moet doen om iets voor mekaar te krijgen, maar heel zelden staat daar een heel summiere uitleg bij over waarom dat zo is.
Je leert dan dus niets van die projectjes, alleen om ze na te maken.
Wanneer er iets mis gaat, loop je meteen vast, omdat je geen idee hebt waar je mee bezig bent.

Maar goed, nu eerst maar eens kijken of je jouw project aan de gang kunt krijgen.

Begrijp ik goed dat de bijgeleverde sketch wel werkt?

tja het combineren van 2 sketches is vaker moeilijk.
gewoon knippen en plakken en lezen/leren

Het klopt onderdaad dat ik alleen het display OF alleen het shield aan de praat kreeg, het was inderdaad een geval met de pinnen. Ik heb alles wat omgelegd en daarna werkte het wel en ook heb ik de sketch in orde gekregen.
Bedankt MAS3, en ik ga het boekje nog wat grondiger door.