[OPGELOST] Testen of iets kapot is

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje aan jullie:
Hie kan ik gemakkelijk testen of een servo o.i.d. kapot is.

Ik ben nu bezig met een project die doormiddel van een servo balletjes laat vallen voor mijn kat.
Ik gebruikt de voorbeeldsketch Knob die in de IDE staat, maar mijn servo doet niks.
Als er stroom op komt schokt hij wel een keer, maar hij reageert niet op de potentiometer als ik deze draai.
De pin levert wel gewoon stroom, maar de servo blijft stil staan.

Is er iemand die mij hierbij kan helpen?

Groet,
Douwe

Een makkelijke test is het "verdachte object" vervangen door een ander waarvan je weet dat die het wel doet.
Het probleem met deze methode is: Als je servo stuk is door een verkeerde schakeling zal de nieuwe servo ook stuk gaan door de verkeerde schakeling.
Dat heb ik vandaag nog ondervonden.
Met vriendelijke groet
Jantje

Op welke pin staat die servo?

De servo staat op digital 9

De servo doet het bij vlagen, pas na 4/5 keer opnieuw aansluiten werkt hij even

Hoi Douwe.

Een servo trekt relatief veel stroom.
Sluit de servo aan op een andere voeding dan de 5 volt van de Arduino, als je dat nog niet gedaan had.
Neem een voeding die in ieder geval 1 A kan leveren.
Zorg er voor dat de GND (de "min") van die voeding ook met de GND van de Arduino is verbonden (zoals in mijn handtekening staat).

Als de voeding inderdaad het probleem is, dan zakt de spanning teveel in door te grote stroomopname en zal de Arduino resetten.
De Arduino kan ongeveer een halve Ampère door zijn voedingsgedeelte laten verwerken,en als ie uit USB gevoed kan worden dan is het sowieso maar 0,5 A.

douwe en waar staan de andere draadjes op van je servo, als dat 5V is van je UNO o.i.d. danwerkt het niet, omdat zoals reeds gezegd de kleine transistor niet genoeg kan leveren.
aparte voeding 5 V of wat de servo maar nodig heeft aansluiten.

Bedankt MAS3 en shooter voor jullie reactie.
De servo stond met de VCC en GND aangesloten op een klein breadboad samen met de potentiometer en het breadboard weer aan de Uno.
Ook wist ik niet dat de servo veel stroom trekt.

In iedergeval weet ik nu hoe dat zit en ga ik daar zeker mee proberen.
Voor nu is het opgelost, als ik weer vrgen heb laat ik het jullie horen!