Opstart problemen

Goedemorgen. Ik ben nieuw hier maar ook nieuw met Arduino, dus alsjeblieft, wees een beetje mild :wink:

Na een tijdje wat mogelijkheden onderzocht en gesoldeerd te hebben kwam ik uiteindelijk uit bij Arduino om mijn projectje mee te gaan maken. Niet makkelijk want ik heb geen ervaring met programmeren, ik ben nooit verder gekomen dan c:commander_keen.exe

Wat ik wil maken is een low-power arduino welke kan detecteren of er een reed sensor verbroken wordt. Zodra dit het geval is moet er een sms uit.
Extra functies zoals het batterij percentage uitluisteren etc. wil ik naderhand ook wel toevoegen.

Om te beginnen heb ik gezocht naar een laag verbruik boardje en kwam uit bij de Olimexino Nano en het bijbehorende GSM shield. Niet duur, klein, prima voor de taak. De documentatie blijkt alleen schaars en de ervaringen op het internet blijkbaar ook.

Het GSMshield heb ik inmiddels verbonden via een Lipo batterij en de Nano zelf start op via de USB verbinding.
Om eerst maar eens een simpele sms er uit te sturen heb ik dan ook het van Olimex website te downloaden voorbeeld gebruikt.
Eerste probleem diende zich meteen aan bij het compileren:

In file included from C:\Users\Henri\Documents\Arduino\libraries\SIM800\examples\GSM_Call_and_SMS\GSM_Call_and_SMS.ino:1:0:

C:\Users\Henri\Documents\Arduino\libraries\SIM800/SIM800.h:21:17: warning: extra tokens at end of #ifndef directive [enabled by default]

#ifndef __SIM800.H_

^
C:\Users\Henri\Documents\Arduino\libraries\SIM800/SIM800.h:22:17: warning: ISO C99 requires whitespace after the macro name [enabled by default]

#define __SIM800.H_

Na een zoektochtje met Google heb ik in de file SIM800.h een punt vervangen voor een underscore.

#ifndef __SIM800.H_
#define __SIM800.H_

De punten hierboven heb ik dus vervangen.

Nu geen foutmeldingen meer maar ik ben niet er niet zeker van of dit de juiste oplossing is.
Verder geeft de module via de seriële monitor ook weinig teken van leven. Ik krijg wel de opties te voorschijn, als ik op Send SMS druk krijg ik Enter number. Als ik dat doe verdwijnt het nummer en gebeurt er niks meer.

Overigens kan ik wel een inkomende call afbreken via de monitor. Dat is het enige dat lijkt te werken.
Geen sim pin en een werkende sim.

Wie helpt me in de juiste richting?

Kleine aanvulling.
Inmiddels heb ik het lezen van sms berichten wel voor elkaar.

mij lijkt dat de laatste _ weg moet. maar dat heeft te maken met een library, want hier wordt gevraagd of een definitie al bestaat, zo niet dan wordt deze gemaakt, zo ja dan wordt dit stuk overggeslagen.

je kunt nog lager in energieverbruik als je de reedswitch kunt laten sluiten. die zorgt dan voor een powerupinterupt van je processor.

Hoi en welkom.

Bij een reedswitch is het aan te raden om uit te zoeken wat debouncen (in het Nederlands ontdenderen) is, en dat toe te passen.
Dat hoef je niet meteen te doen, maar ik zou het wel doen voor je je projectje werkelijk gaat toepassen.

Ik boek vooruitgang! De seriële monitor stond niet op 'new line', dan werkt het niet....
Beginnersproblemen maar wat een overwinning zo'n binnenkomend sms'je :slight_smile:

De normally closed reedswitch en het debouncen daar ga ik ook even naar kijken, bedankt voor de tips!

Mijn project moet ongeveer gelijk worden aan dit maar ik wil hem autonoom laten draaien.
Daarvoor het ik een klein zonnepaneeltje verbonden aan een TP4056 module met batterij bescherming. Zo kan ik de 2A tijdens het zenden prima verwerken en het printje levert genoeg voltage voor de Olimexino Nano.

In de katztelegraf wordt gebruik gemaakt van een Pro Mini en andere GSMshield. Dat vraag waarschijnlijk ook aardig wat aanpassingen in de code?

De pro mini heeft een 328 processor, vrijwel gelijk aan die van de Uno (maar ondanks het veel kleinere formaat, heeft ie meer pinnen en daarom biedt ie 2 extra analoge poorten).
Het product waar jij mee werkt, is vergelijkbaar met een Leonardo.
Voordeel daarvan is dat die zelf de USB communicatie aan kan.
Het nadeel is dat de pinnen anders verdeeld zijn en je analoge pinnen zou kunnen gaan missen (er zijn er wat minder beschikbaar).
Je moet dus gaan uitzoeken welke pinnen voor welke functie beschikbaar zijn, want niet alles zal meteen werken als je dezelfde pin nummers uit het originele project aanhoud.

Als je geen "drivers" voor dat product hebt gedownload of meegeleverd hebt gekregen, dan moet je in de IDE kiezen voor de Leonardo, waardoor de IDE bepaalde verschillen tussen de chips er al uit haalt en correct verwerkt.
Maar vermoedelijk heb je dat al voor mekaar, want je communiceert al met je GSM oplossing.

Ik heb het 'Katztelegraf' artikeltje even bekeken, dus niet alles aandachtig gelezen en/of de code bekeken en ik heb dus niet gezien of daar valkuilen in zitten wat dit betreft.

Ik moet wel zeggen dat mij dit project nogal ambitieus lijkt voor een eerste project zonder enige programmeer kennis (zoals je zelf aangaf), maar je lijkt je er tot nog toe wel al aardig doorheen te slaan.

De communicatie met het GSMshield heb ik alleen geprobeerd met een meegeleverd voorbeeld. Drivers zitten er verder idd niet bij.

Of het een ambitieus beginnersproject is... ik denk dat je gelijk hebt. De code voor het verzenden van een SMS is in het voorbeeld heel anders dan in het bestaande project. De SIM800 heeft zijn eigen library en werkt dus anders dan de standaard GSMshield. (zo interpreteer ik het maar) Ik heb wel geprobeerd de pinnen aan te passen maar dat werkt niet echt. De opbouw en toegepaste componenten zijn gewoon anders.
Met elektronica werk ik regelmatig dus ik begin niet helemaal aan iets nieuws en onbekends echter het programmeren leer je niet in een dagje rommelen, dat snap ik. Zijn er goede Nederlandse boeken over het programmeren?

Het bronproject is me ook te uitgebreid eerlijk gezegd. Er zitten teveel componenten in die ik niet nodig vind.
Mijn voeding is autonoom, daar hoef ik verder niks mee.

Het enige wat ik wil:
Opstarten
Als de reedswitch sluit het GSMshield uit sleep halen en een SMS sturen
Terug in rust.

Ik denk dat ik de code van het bronproject maar eens laat voorlopig.

Ok, je kunt dus gaan opschrijven wat je allemaal wil doen.
Je kunt het zo opschrijven dat je de wensen kunt onderverdelen in steeds kleinere stapjes, aan het einde heb je dan al bijna de code uitgeschreven.
Op deze manier houd je beter overzicht en is de kans van slagen iets groter.

Aangezien je al SMSjes kunt sturen, kun je er aan gaan werken om precies zulke SMSjes te verzenden als je wil ontvangen, dan boek je daar al wat vooruitgang.

Vervolgens kun je gaan kijken of je een contactje betrouwbaar kunt uitlezen; je reedcontact met debounce dus.
Dat kun je gewoon als 2 aparte sketches uitwerken, waardoor je niet word afgeleid door bijzaken die met het andere deel te maken hebben.
Natuurlijk is het wel slim om meteen je contactje binnen te halen op een pin die nog niet gebruikt word door je GSM shield.

Wanneer je beide naar wens werkend hebt, kun je ze gaan combineren.

Ik ben hier nog steeds mee bezig. Zou iemand eens naar het led gedeelte willen kijken rechtsboven aangesloten op pin 9.

Wat ik niet begrijp is waarom deze ook weer op de VCC aangesloten is, kan iemand me dat uitleggen?

Hoe wou je die leds anders laten branden? LEDS kunnen op 2 manieren geschakeld worden. Vergeet ff die weerstand. Die is voor de redenering ff niet nodig:
a) Vanuit een data pin naar GND. De Anode (driehoekje) gaat aan de data pin en Kathode (streepje) naar GND. Als de pin LAAG is dan loopt er geen stroom (vrijwel) waardoor de led niet gaat branden. Is deze HOOG dan loopt er wel stroom en gaat de LED aan.
b) Vanuit VCC. De Anode hangt aan de VCC en is dus in feite HOOG. Als de Datapin Ook hoog is brand de LED niet. Is de data pin LAAG loopt er stroom en gaat de LED aan.
Je kan zo dus een LED op 2 manieren laten oplichten.

Ik snap het nu, had niet begrepen dat als je de RAW input gebruikt je de VCC als output kunt gebruiken.
Een echte schema-lezer ben ik nog niet, wordt hier nou gebruik gemaakt van 2 kleurige leds met 3 pinnen of zijn het toch losse leds?

het zijn twee ledjes in een huisje. en die teken je los, maar zitten wel aan elkaar.

zoek eens op helios, daar staat een startcircuitje in, die het hele bordje door het sluiten van een contact onder spanning zet, en die door de processor weer uitgezet kan worden.
dan loopt er helemaal geen stroom als er geen kat is.

shooter:
zoek eens op helios, daar staat een startcircuitje in,

Ik heb dit geprobeerd te vinden maar dat lukt me niet. Ik weet niet wat helios is, een website?

helios is een nederlands printje dat je ook met arduino kunt programmeren en is 3 jaar geleden gratis gedaan op een beurs in utrecht.

Zie: http://www.heliosgadget.nl/

Ah ok. Dat is een ander boardje.
Ik heb er vanmiddag nog wat op zitten speuren. Volgens mij is in het schema wat ik postte gewoon gebruik gemaakt van een bi-colored led.