P1 slimme meter uitlezen op LCD display

Hallo,

Ik lees de p1 uitgang van mijn slimme meter uit via een arduino uno.
De data wordt weergegeven in de seriële monitor op de laptop.
Nu wil ik dit zichtbaar maken op een bv 16x2 LCD display.
Ik heb geen idee hoe ik dit ga maken,
wie weet raad ?

gr Ronald

Dit is echt een zeer simpel probleem dat beschreven staat in elk Arduino for beginners boek, maar jij zoekt het natuurlijk in het Nederlands. Ik heb juist enkele zware pillen genomen tegen de rugpijn. Als je tegen morgen geen antwoord hebt vertaal ik wel iets voor je, en help je bij de realisatie. Als ik er nu aan begin, en de pillen beginnen te werken, dan komt er toch alleen maar zever uit.
Het is vrij eenvoudig hoor.

Tot morgen

Een slimme meter geeft in elk telegrammetje: metingtijdstip, huidige verbruik, huidge teruglevering, laagtarief geaccumuleerd verbruik, hoogtarief geaccumuleerd verbruik, laagtarief geaccumuleerd teruggeleverd, hoogtarief geaccumuleerd teruggeleverd, stand gasmeter.

Op een 16x2 LCD wordt het weergeven allemaal een beetje erg krap. Voor hetzelfde geld heb je een 20x4 LCD; je kan dan waarden laten rouleren. Vind je het helemaal leuk en wil je alle waarden in 1 oogopslag kunnen zien, dan kan je aan de slag met een 240x320 TFT (grafisch) schermpje, en als je helemaal door het lint gaat dan is er nog het 320x480 TFT (grafisch) schermpje.

Hoe je een (parallelle, 16-pins) 16x2 of 20x4 LCD aansluit op een Arduino (en aan de praat krijgt, inc. vind je op mijn website: https://thesolaruniverse.wordpress.com. Hoe je een LCD display met i2c (4-pins) aansluit op de Arduino vind je op mijn zonnepanelenwebsite, Arduinohoekje:
(2) Using the I2C expander for 16×2 and 20×4 LCD displays - Zonnestroompanelen in Nederland

Succes ermee ! :slight_smile:

Je kunt ook een LCD display nemen met een I2C printje. Daar heeft BasOnTech een leuke video over: https://www.youtube.com/watch?v=o9TrnCcZAGY

Ondertussen een 20x4 lcd i2c display geregeld.
Ook YouTube en Pinterest geraadpleegd.
Enkele programma's geprobeerd maar zonder resultaat.
Ik blijf het gewoon proberen !!

ER KOMT EEN DAG........ :slight_smile:

Hoi.

Zoals men al eerder zei: zo lastig kan het toch niet zijn om gegevens die je al binnenkrijgt en door kunt sturen op een schermpje te tonen.
Maarja.
Wij weten nu niet veel meer dan wat ik hier boven beschreven heb, en dat je nog geen resultaat hebt geboekt.
Dat lijkt me wat sterk, maar je zult vast bedoelen dat het nog niet helemaal naar jouw idee werkt.
Om je te kunnen helpen en je een bepaalde richting op te sturen, zullen we eerst moeten weten waar jij nu bent.

En dat betekent dat je je code eens zou kunnen posten die de data via serieel verstuurt, en de code waarmee je geprobeerd hebt dat op het schermpje te tonen.
Het helpt ook heel veel meer als je niet alleen vertelt dat je niet krijgt wat je wil, maar ook wat je wel wil, en wat je wel krijgt.