pH sensor van Arduino aansluiten aan een PLC S7-1200

Beste,

Ik ben voor mijn eindwerk Automatisatie (avondschool HBO5 Elektromechanica) een automatisch vul-en controlesysteem voor mijn vijver aan het maken. Aangezien de meeste standaard sensoren vrij kostelijk zijn had ik gedacht om de pH sensor ( en misschien ook de ultrasoon afstand sensor ) te gebruiken van Arduino.

Ik heb al wat opzoekwerk gedaan en vond dat ik een analoog uitgangssignaal kan simuleren? Zodat ik deze kan aansluiten aan de analoge ingang van de S7-1200. Of zou ik de sensor rechtstreeks kunnen aansluiten? Deze heeft echter wel een BNC conector. :confused:

Kan ik de programmatie ergens terug vinden en kopiëren? Het arduino gedeelte van niet onder mijn eindwerk en moet ik daarom ook niet zelf geprogrammeerd te hebben. Nochtans hoe meer projecten ik bekijk hoe groter de goesting wordt om zelf met arduino aan de slag te gaan. Maar voor dit project moet het PLC zijn.

Zoals jullie wel merken heb ik hier zeer weinig ervaring mee en hoop dat iemand van jullie me hiermee kunnen helpen?

Alvast bedankt!

Mvg Tim

Hoi Tim1981, welkom.

Wil je een analoge uitgang simuleren met de Arduino ?
Hoe wil je dat dan doen, en waarom zou je dat willen ?

De sensor rechtstreeks aansluiten zal niet gaan, daar zit inderdaad een BNC connector aan, .
Maar aan de module zit wel een analoge uitgang.
Die kun je toch gewoon aan je analoge ingang van je Siemens S7 PLC aansluiten ?
De modules die ik vind als ik ff google raadpleeg, zijn instelbaar.

Nou ken ik die Siemens dingen helemaal niet, dus ik weet ook niet of die met precies dat analoge signaal overweg kunnen.
Maar kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat dat een probleem zal worden.

Natuurlijk ben je van harte welkom om met de Arduino te gaan spelen, want das erg leuk.
Maar ik denk dat je je veel beter eerst nog even op je uitstaande opdracht kunt concentreren.

Hey,

Bedankt voor je reply.

Je sprak over een module met analoge uitgang? over welke heb je het dan? De arduino zelf?

De bnc connector via een adapter bnc/ banaanstekkers gaat dus niet lukken? :S

Mvg Tim

Nee dat gaat niet lukken.
Want dat is wel een 2 polige verbinding (kern plus afscherming), maar er staat een combinatie van potentialen op.
En dat ondersteunt jouw PLC zeer waarschijnlijk niet.
De sensor heeft namelijk een voedingsspanning nodig, en die krijgt ie ongetwijfeld via die BNC verbinding.
Vervolgens zet ie zijn signaal boven op die voedingsspanning.
Als een voeding op die wijze word gerealiseerd, dan heet dat fantoom voeding.
Via 1 coax verbinding (zoals een BNC) kun je heel veel verschillende signalen en signaal richtingen realseren.
Ik ken al een voorbeeld dat ik dagelijks gebruik, waar sowieso al 5 van zulke potentialen / signalen aanwezig zijn via 1 enkele coax verbinding.

Ik heb gegoogled naar google ph, en dan vind je dus wat ik gevonden heb.
Ik heb het me trouwens gemakkelijk gemaakt, en alleen plaatjes gekeken.

Een pH sensor geeft maar een paar mV af, en kan dus niet recht op een PLC, wat je wel kunt doen is een sensor aan een pH module (waar versterkers opzitten en een temperatuur meting) zetten en dat signaal dat 5 Volt is, omzetten met een arduino naar een PWM signaal en dus bijv 4-20 mA sturen. (met een LM317 bijv)

@ Shooter

Ja ik had al gevonden dat de sensor zelf een +/- 500mV signaal geeft.
De duurdere PLC's zoals S7-300 kunnen dit aan (daar kan je kiezen tussen +:- 500mV, +/- 5V, +/- 10V, 0-10V, ... en zelfs weerstand ipv spanning), maar de S7-1200 die ik heb kan denkelijk alleen een 0-10V range aan.

Indien de analoge ingang +/-10V aankan, zou ik inderdaad gebruik kunnen maken van de +/-5V van de arduino. Of geeft de arduino een 0-5V signaal?

Moet ik daar de arduino voor programmeren of is het genoeg om de module van de pH sensor aan te sluiten? Kan ik met andere woorden het signaal rechtstreeks van de arduino afhalen zonder programmatie?

Zoals je wel merkt heb ik hier zeer weinig ervaring mee en jammer genoeg op het moment te weinig tijd om me verder te verdiepen in de programmatie.

Indien ik het niet via arduino geregeld krijg is de enige andere optie een dure pH sensor aan te schaffen en dan spreken we toch al vrij snel over +300€

Een Arduino geeft nul volt of vijf volt, en niks anders.
De 'analoge' uitgangen geven een pulsbreedte gemoduleerd signaal af.
Dat is nog steeds nul volt of vijf volt, maar als je een gemiddelde neemt (bijvoorbeeld met elke multimeter) dan zie je iets wat je zou kunnen verwarren met een analoog signaal.

De Arduino kan wel een 0 tot 500 millivolt signaal verwerken.
Maar dan gebruik je maar zo'n 10 procent van wat ie wil zien, want ook dat is gebaseerd op een referentie nivo van 5 volt.
Dat referentie nivo kun je wel verleggen, maar ik betwijfel hoe zinvol het zal zijn om het naar 500 of 1000 millivolt te zetten.

Daarom zie je dus wanneer je zoekt naar ph en Arduino, dat je de sensor plus een module kunt bestellen.
Die module versterkt het signaal zodat ie beter past bij wat de Arduino standaard kan verwerken.
Die module is ideaal voor een Arduino en word daarom op die manier aangeboden.
Maar die module is niet getrouwd met de Arduino.
Dus die module kun je wel op je PLC aansluiten, en das dan dus zonder een veel te ingewikkeld Arduino gedoe ertussen.
Als je je signaal nog op een of andere manier wil bewerken (ik zeg temperatuurcompensatie, want daar zit veelal de sensor ook al op diezelfde module gemonteerd) of zo, dan is de extra stap met een Arduino wellicht wel zinvol.
Ik zie via de link die ik hierboven al gaf, dat dat spul een tiende kost van wat je hierboven noemt.
Geen idee hoe goed dat werkt in vergelijk met de dure variant natuurlijk.

ik heb een kleine module bij de sensor. Met een BNC connector op. Is dat de module die je bedoelt?
Of zijn er nog andere?

Dat is de module.
De sensor heeft ook een BNC connector.

Plaats een URL (link) naar het product dat je hebt, dan kan er waarschijnlijk meer over verteld worden.

ik heb een "New PH sensor Module 1pc PH Sensor Module V1.1 + 1pc PH Probe for AVR 51 PH shield with MSP430 Test code sensor"

ik heb de gnd en +5v van de arduino zelf verbonden met de G en vcc van de module. ( om deze zo spanning te geven )

wanneer ik dan tussen de G en Po van de module meet kan ik een spanning meten. De andere 2 aansluitingen zijn voor de temperatuursensor

MAS3 vroeg om een link :wink: Dat zier er dus bv zo uit: Is het deze?

Oeps sorry :smiley:

ja die is het