Potmeter chip

Ik wil met de arduino een pot meter maken die een potmeter van 300 ohm vervangt. de stroom die er door heen loopt is ongeveer 20 ma. Ik begrijp dat vele zullen denken wat raar , dit moet heel anders .. maar in mijn geval moet het zo :-) Mijn vraag is dan ook: Bestaat er een electronische variant van een potmeter? Een potchip dus..

Ja.

Das mooi, kun je me ook de naam van het component verklappen?

Zoiets ?

Ik heb de AD5171 bekeken maar geloof niet dat dit helemaal is wat ik zoek.. Ik zoek iets waar je een in en een out hebt waar tussen de weerstand gevarieerd kan worden door middel van een signaal van arduino. In en out komen in mijn geval vanuit een externe schakeling. Ik had al iets verzonnen met een licht gevoelige weerstand aan de ene kant en een led aan de andere kant, zodat ik een galvanisch gescheiden opzet heb. Maar dat dat leek me een te omslachtige manier en waarschijnlijk ook weing betrowbaar en precies. Ik verwachte dat er wel een chip was die dat kon. Ik ben nog maar een prille beginner dus excuses als ik me wat onhandig uitdruk.

Het probleem is dat je niet vertelt wat je wil doen, maar wat je denkt dat de oplossing zou zijn. Als je precies kunt uitleggen wat je wil doen, is de kans groter dat er iemand is die je uit de doeken kan doen of en hoe dat mogelijk is.

effe googlen op AD5171 geeft een arduino pagina met "Digital Potentiometer" Dat is toch wat je zoekt?; Ik heb er zo ook één gebruikt om een scooter moter aan te sturen die je met een potmeter bestuurd. Waar je moet opletten is de start stand. Als die bijvoorbeels in het midden staat (zoals bij mij) ging de motor draaien bij een startup.

Met vriendelijke groet Jantje

Een 'tuner' heeft een 200 ohm weerstand tussen de TPS (throtle position sensor) van mijn auto gemonteerd, de auto rijd een stuk beter, maar de waarde heeft hij zonder testen bepaald. Ik denk zelf dat het wel wat gefinetuned kan worden. Ik heb er nu een pot tussen gezet en dat gaat prima. Ik zou graag de weerstand met een arduino beinvloeden via een draadloze vebinding. Daar wil ik dus de arduino voor gebruiken. Ik wil niet dat er iets mis gaat met de ECU van de auto, dus heb geen zin om zelf de 5 volt ingang van de ecu aan te sturen. Aleen de weerstand beinvloeden lijkt me vrij ongevaarlijk. Dus vandaar dat ik dacht aan iets galvanish gescheiden.

galvanish gescheiden.

Servo + potmeter Heb ik gedaan bij een regeling van een voeding om stroombeperking te programmeren.

Je bent al bezig geweest met LEDs en LDR, om zo een galvanisch gescheiden bediening te krijgen.
Kijk eens naar optocouplers.

Daar had ik al naar gezocht maar begreep helaas niet hoe ik daar iets mee kon :-(

Wat voor een weerstand heeft die TPS, en inderdaad een stappenmotor of een servo is wel simpelste. en 300 ohm 20 mA is 0.12 Watt dus een koolis te klein, pak een draadgewonden die kan dat wel aan. Een IC potmeter is er niet in die kleine waardes met zulke hoge stromen. en alleen dure zijn galavanisch gescheiden.

Een manier om dit te doen (te proberen), is een weerstand en een optocoupler.

Wanneer je een weerstand in serie zet met de bestaande weerstand, zal de totale weerstand hoger zijn, tenzij de optocoupler zijn bijbehorende weerstand kortsluit. Je kunt dit simpel bij benadering (onderaan staat waarom niet exact) uitrekenen wat de weerstand word, omdat je alle waardes in serie bij elkaar mag optellen.

Wanneer je een weerstand parallel met de bestaande weerstand zet, en in serie met zijn eigen optocoupler, zal wanneer de optocoupler geleidt de weerstand (snel) afnemen. Je kunt dit bij benadering uitrekenen door voor alle weerstanden de volgende berekening los te laten: 1/Rtotaal == (1/r1) + (1R2) + (1/R3) (en dan zoveel weerstanden R als je inschakelt).

Door dit te doen met een aantal slim gekozen waardes, kun je een heel eind komen om mee te experimenteren.

De parallel schakeling van weerstanden een beetje toegelicht:

1/Rtotaal == (1/r1) + (1R2) De eerste weerstand (R1) zit er al in, je vertelde dat die 200 Ohm is. Dus om het voorbeeld wat overzichtelijk te houden, neem ik voor de 2e weerstand ook 200 Ohm. 1/200 = 0.005. Dan krijg je dus: 0.005 + 0.005 == 0.01 En dan deel je 1 door dat resultaat: 1/0.01 == 100 Ohm Als je er 3 van dezelfde waarde neemt, krijg je 66.7 Ohm als totaal. Neem je een veel hogere waarde als extra weerstand, dan kun je kleinere stapjes zetten: Neem 2K2, of 2200. 1/200 + 1/2200 == 0.0004545 (enzovoorts) Dus 1/(0.0004545 + 0.005 == 0.0054545) ==183.34 Ohm Hoe kleinere stap je wil nemen, des te grotere weerstand moet je parallel schakelen.

Overigens lijkt dit erg veel op wat er intern in die digitale weerstanden gebeurt.

[edit - Dan moet het ook wel onderaan staan -]

Het probleem wat je hier mee gaat krijgen, is dat de optocoupler een transistor bevat, die de truc met de weerstanden een beetje overhoop gooit. [/edit]