Potmeter of trimmer?

Ik heb me onlangs een Arduino Starter Kit aangekocht. En het is toch niet simpel vind ik, gelukkig is dit forum er.

Nu staat er in mijn boekje dat bij de kit zit dat dit een potmeter is. https://store.arduino.cc/product/C000013

Maar bij de store staat dat dit een trimmer is... Wat is het nu eigenlijk? En wat is het verschil?

Ik ben bezig met de basis: analogread serial (https://www.arduino.cc/en/Tutorial/AnalogReadSerial). Als ik het programma upload dan doet het wel wat het moet doen volgens de seriƫle monitor, maar ik moet steeds op de potmeter of trimmer (wat het ook is) blijven drukken.

Is dit normaal? :o

functioneel is een potmeter en een trimmer hetzelfde. Een trimmer is meer bedoeld om 1 maal een waarde in te stellen (zoals de lichtsterkete van je bewegingsdetector) terwijl een potmeter doorgaans gebruikt wordt om steeds weer in te stellen (zoals het geluid van een stereo) Voor een proefopstelling kan e die dus gewoon omwisselen.

Met vriendelijke groet Jantje

als de trimmer op een breadboardje zit is het heel moeilijk om 3 pinnen goed door te drukken, dat komt door dat het pinnwtje te breed is en te zwak om de contacten open te drukken. let op datje het bordje niet forceerd.

Ter aanvulling: het component van die link is een trimmer, op het plaatje zijn ze te zien met een uitneembaar asje die in alle trimmers zitten. Als men het over een potmeter heeft, bedoelt men er meestal eentje die er zo uitziet:

(plaatje na Google search geleend van E.T.S.V. Scintilla) Daar zit de as er dus vast aan verbonden.

Ik ben het met shooter's opmerking eens, daarom dat ik bij een breadboardje een potmeter aan een paar stukjes draad bevestig die dan wel in het breadboardje passen. Je kunt ook het breadboardje verpesten als je toch probeert pinnen die niet passen er in te forceren.

tja zoals het plaatje van mas3 ziet een potmeter eruit als een trimmer in een huisje en dat is het ook.

vroeger zaten er in de radio een stel trimmers om af te regelen, naast een volumeknop wat dan weer een potmeter was. verder geen verschil, (nou ja wel in prijs dan.)