pro mini programmeren zonder dtr signaal

beste mensen,

mijn eerste vraag op dit forum. sinds kort in het bezig van een pro mini. via een cp2101 maak ik de verbinding via usb met de pc. echter, ik krijg de pro mini niet geprogrammeerd.

krijg een melding dat de software op de laptop geen verbinding kan maken met de arduino.

als ik een programma voor de cp2101 opstart, dan ziet deze de cp2101 meteen zitten en kan er verbinding mee maken, uitlezen, etc. voor de pro mini heb ik de nieuwe software gedownload, juist bord ingesteld, type processor en de poort ingesteld.

na wat zoekwerk ben ik erachter gekomen dat ik geen DTR verbinding heb van de cp2101 naar de pro mini. dit schijnt, om te kunnen programmeren wel nodig te zijn. wel heb ik een RST signaal beschikbaar. kan ik hier ook iets mee? op dit moment is deze nog nergens aangesloten.

alvast dank voor jullie hulp!

grt

Jean-Paul

RTS is okay. Some even prefer the RTS over the DTR.

Next time, when you buy a usb-to-serial-ttl converter, buy one with all the signals like DTR and so on.

yup.... next time......

you are telling:

Some even prefer the RTS over the DTR

what means "some". when is a pro mini "some" and when is it not some?

if i read your answer, i just can connect te RTS with DTR on the pro mini? of should i connect it to the RST on the pro mini?

regards,

Jean-Paul

Some people prefer RTS over DTR, but I forgot why. Perhaps RTS resets the Arduino to upload a sketch, but not when the serial monitor is opened. Something like that. I'm not sure it was the RTS signal, you have to try it.

As far as I know, you can connect the RTS to the DTR of the Nano board. The DTR pin is connected to 100nF to the reset. A pulse at the DTR will reset the nano.

The 'RST' is the reset, you can not use it, unless you use a 100nF capacitor.

ok. tnx. will give it a try....