Problemen Nano verbinden met Laptop

Kan Iemand mij helpen . Heb de CH341SER.EXE (642kb groot) driver geïnstalleerd op mijn Windows 11 laptop Lenovo, met Norton 360. Ik open mijn Apparaatbeheer op mijn laptop en Poorten (COM & LPT). en zie "Standaard seriële verbinding via Bluetooth (Com4)" en "Standaard seriële verbinding via Bluetooth (Com6)".
Nu verbind ik mijn Uno met mijn Laptop via Usb poort, en in Poorten (COM & LPT) komt een item bij, en wel "Arduino Uno (Com3)" Prima.
Nu los ik de verbinding met de Uno en sluit een Nano aan en nu gebeurd er niets. en dit geld voor alle Arduino Nano in mijn bezit. Ik zie geen Com poort meer enkel Com4 en 6
Ik zie wel **"**Arduino Uno (Com3)" bij de verborgen apparaten in Apparaatbeheer.
Nu sluit ik terug de Uno aan en alles is weer oké voor de Uno en ik kan zonder problemen een program opladen. Wat is er fout? daar dit niet werkt bij Nano of wat doe ik fout? De Uno's en Nano's zijn aan gekocht bij Az-Delivery (Duitsland). Ze zouden toch met de zelfde driver moeten werken?
Op voorhand bedankt!

Nee hoor dat is helemaal niet zeker.
Ik weet niet welke boardjes ze allemaal verkopen bij jouw leverancier.
CH340
Je moet even kijken of je deze chip op jouw boardje hebt.
Deze afbeelding komt van de eerste nano die ik kon vinden op de site van jouw leverancier, maar ik weet natuurlijk niet of dat ook het boardje is dat jij hebt.
Wanneer je die chip ziet zitten, zou het eigenlijk moeten werken.
Het eerste waar je dan naar kijkt, is of dat WCH logo er op staat, vervolgens kijk je welk type het precies is.
Op bovenstaande foto is dat de CH340C.
Daarna kun je googlen naar drivers voor die chip (en dat is dan inclusief de C, of welke letter(s) er na het getal staan.
Soortgelijke chips zijn er ook van Prolific (typenummer begint met PL), FTDI (deze letters staan in het logo), Silicon Labs type CP210x (waarbij de x voor een nummer staat zoals 2 of 4).

Het spreekt voor zich dat je de bij de toegepaste chip passende drivers zult moeten gebruiken.
De chip fabrikant kiest voor de vorm van de chip, dus deze kunnen er ook heel anders uitzien.
Reden waarom een (Arduino) fabrikant voor een bepaald merk kiest, is prijs en dus niet kwaliteit.
FTDI heeft zichzelf ooit in de voet geschoten, hun producten scoorden goed maar toen deze producten werden nagemaakt, hebben zij drivers gemaakt die de valse producten onherstelbaar beschadigden.
Daarmee belasten zij de potentiële eindgebruikers en niet de oplichters die zij wilden aanpakken, met als gevolg dat dit merk inmiddels bijna van de markt verdwenen is.
Want niemand wil iets met een fabrikant te maken hebben die zo agressief met hun eindgebruikers omgaan (die eindgebruikers konden dit niet voorkomen of voorzien).

Kom je met deze info niets verder, maak dan een duidelijke foto van de voor en de achterkant van jouw Nano en plaats die hier, dan kunnen de mede forumgebruikers kijken of zij de betreffende chip kunnen identificeren.

Is er enige reactie in Windows (een belletje of zo) of in Windows device manager als je je Nanos aansluit? Indien niet dan zou de USB kabel mijn eerste verdachte zijn. Wees er zeker van dat die kabel een data/sync kabel is en geen charge-only kabel; die laatste worden bv vaak geleverd bij power banks en bluetooth luidsprekers.

Hebben je Nanos ooit goed gewerkt, bv onder Windows 10?

Enig gele uitroep tekens in Windows device manager?

Controleer de chip op de onderkant van de Nano; er zijn (mogelijk namaak of afgekeurde) CH34x serial-to-usb converters die geen opdruk hebben. Je kunt een foto maken en die vergroten op je scherm om het goed te kunnen zien; je zult misschien ook wat met de belichting moeten spelen (een beetje kantelen, wel of geen flits, ...). Deze chips kunnen je behoorlijk grijze haren geven, voor zover ik weet vooral onder Windows 11). Een oudere versie van de driver kan dat oplossen.

Als laatste

1. Uno
    • Een officiele Uno en sommige clones hebben de 16U2 chip als serial-to-usb converter. Dit zijn de enige Unos die zich in Windows device manager indentificeren als Uno.
    • Een clone Uno heeft meestal een CH34x als serial-to-usb converter hoewel er andere mogelijkheden zijn (FT232, CP2102) .
  2. Nano
    • Een officiele Nano en sommige clones hebben de FT232xx chip als serial-to-usb converter (zie antwoord door @MAS3).
    • Een clone Nano heeft over het algemeen de CH34x serial-to-usb converter; ik heb nooit gehoord van Nanos met de CP2102.

Alle Arduinos die geen speciale chip gebruiken (8U2/16U2 en een paar anderen) worden nooit geidentificeerd als Uno/Nano/... maar als een universele seriele poort.

Als eerste bedankt voor de info. Ik durf het bijna niet te vertellen, maar het was de kabel, deze was nochtans de meegeleverde kabel en ik was er vanuit gegaan dat deze oke was, niet dus.

Nogmaals Sorry mijn fout, zal in vervolg er nooit meer van uit gaan dat iets in orde is voor ik het zelf getest heb.