Program Arduino Pro Mini with an Arduino mega 2560?

Hallo,

Ik heb een Arduino Mega 2560 en een twee tal Arduino Pro Mini's nu zou ik graag de pro mini's willen programmeren met de mega ik heb al een tijdje gezocht en ook al wat geprobeerd het lukt alleen niet, tips en idee'en zijn welkom

Met vriendelijke groet,

Lex.

Wat lukt er precies niet?

Heb je een tutorial gevolgd?

Nee ik heb geen tutorial gevolgd want die kan ik niet vinden (ligt waarschijnlijk aan mij),

Ik wil gewoon een script op de Arduino Mini programmeren en dit via de Arduino Mega als programmer.

Misschien heb je iets aan dit topic?

Hier staan de pinouts van een Pro Mini:

Ikzelf programmeer mijn Pro Mini's met een USBasp USB programmer voor Atmel AVR controllers.

Hoi, beide personen welkom op het board.

@Ivanderpoel:
Wees duidelijk wanneer je een vraag stelt.
Zoals poeg al zei, laat weten wat je al gedaan hebt, wat je verwacht(te) en wat je kreeg.
Anders moeten de mensen die je willen helpen gaan gokken en dingen aannemen, en dat niet echt handig als je hulp wil.

Verder moet je ook proberen misverstanden te voorkomen door duidelijk te zijn.
Een mini is iets anders als een pro mini, en daarom moet je die termen niet door elkaar gebruiken.

poeg lijkt aan te nemen dat je je pro mini wil programmeren via de ICSP methode, en das helemaal niet vreemd.
Maar is dat wel wat je wil ?
Wil je niet de mega 2560 als USB - serieel adapter gebruiken ?

Het nadeel van het programmeren via de ICSP methode,is dat je daarmee de bootloader kwijt raakt, tenzij je die juist wil maken.
Daarmee verlies je dan dus de mogelijkheid om het ding via de seriële poort te programmeren.

We weten dus niet wat je wil, dus zitten we nu te gokken en dingen aan te nemen.
Dus: begin eens opnieuw en vertel wat je precies wil doen, en mogelijk waarom je dat wil.
Dan is de kans veel groter dat iemand je een antwoord op maat kan geven.

Dank voor het antwoord zal het inderdaad even duidelijker maken,

Ik heb een Arduino Pro Mini 5v 16Mhz, die zou ik graag serieel programmeren via de Arduino Mega 2560 met gewoon een simpel scriptje.

Ik had het al geprobeerd met dit artikel:

En dan wel met de correcte pin uitgang van de Aruino Mega 2560 dus pin 50,51,52,53 in plaats van de pin uitgang op de Arduino UNO.

Alleen ik kreeg steeds de foutmelding AVR not in SYNC en ik had het Aruino ISP script wel op de Arduino Mega 2560 staan voor de duidelijkheid, De bootloader kon ik er wel op zetten dan kreeg ik geen foutmelding.

Dus het komt er nu inderdaad op neer dat ik het eerst met de Arduino ISP methode wou doen alleen dat lukte (mij) niet dus zou het nu via de seriële methode willen proberen.

lex.

Dit al eens gezien: Winkleink - box of wires: Programming the Arduino Pro Mini 16MHz 5V using a USB serial adaptor

Jawel alleen heb op het moment niks anders dan die Arduino Mega 2560 om te programmeren vandaar dat ik het zo wou doen maar toch bedankt voor de reactie.

Lex.

Zoals MAS reeds zei: Hoe meer en correctere info hoe makkelijker we kunnen helpen.
Je zegt :"Alleen ik kreeg steeds de foutmelding AVR not in SYNC en ik had het Aruino ISP script wel op de Arduino Mega 2560 staan voor de duidelijkheid, De bootloader kon ik er wel op zetten dan kreeg ik geen foutmelding."

Kan je de dump van avrdude hier even neerzetten?

Normaal zou dat moeten werken maar als je programmatje te groot is voor de Arduino Pro Mini 5v 16Mhz heb je natuurlijk een probleem.

Jantje

Pin A4 is SDA, not SCL

Indeed, it's very unlikely for 2 data pins, located next to each other, to have the same function.
Having said that, poeg has linked to some thief's site.
That thief has taken some artwork by PgihiXXX (links to the revised and yet incomplete artwork), and shamelessly replaced PighgiXXX's by his own signature.
I pointed out this mistake to PighiXXX some year and a half ago, but never got any reaction to it.
The fact that this error is still in that stolen image says it all.

Note to self:
Giltesa.com is a thief, so unreliable by nature. Stay away from that site.

Volgens mij is het probleem te reduceren tot: hoe programmeer ik een ATmega328 met behulp van een arduino mega2560.

Immers maakt het weinig uit welk board het is waar de atmega328 (doelchip) zich op bevind. In dit geval is het een pro mini.

In alle gevallen zul je de doelchip programmeren via de SPI bus, MOSI MISO en SCK plus uiteraard VCC en massa. Tevens wordt de reset pin gebruikt.
Voor de Pro Mini zijn dat deze pinnen:
MOSI = pin 11
MISO = pin 12
SCK = pin 13
reset = RST

Als ik een google search doe voor: how to program atmega328 with arduino mega 2560 krijg ik een hele reeks sites.
Als ik dezelfde zoekopdracht in het nederlands doe krijg ik vanzelfsprekend geen of zeer weinig relevante resultaten.

Ik weet zeker dat je er een werkbaar antwoord tussen vind.
Deze lijkt veelbelovend: http://www.digitalstateone.net/2012/07/program-atmega328-standalone-with.html
en anders een van de andere sites.

Maar een eenvoudig scriptje kan ik zo een twee drie niet vinden tussen de resultaten.

edit: pinnumering gewijzigd.