Project id mee zenden via wifi

Momenteel ben ik aan een projectje aan het werken voor een vzw. Deze vzw heeft een rust en verzorgings tehuis, men gebruikt nu een systeem waar de bewoners een soort van afstandsbediening bij zich hebben om de verpleging op te roepen, dit systeem werkt via RF en werkte heel goed alleen dit kwam uit India en de firma die dit maakte is falliet. Nu zouden we een systeem willen ontwikkelen dat als men op een drukknop drukt,je een id meestuurt via wifi die dan via kapware aan de verpleging toont van id:XXXX heeft een probleem, het zou een drukknop moeten zijn die in een klein kastje past model afstandbediening van bv een poort en zeker via wifi werken.Een app is geen optie omdat veel bewoners daar moeite mee hebben. Men moet bv ook kunnen door tweemaal te drukken op de afstand bediening zijn hulpaanvraag anuleren. Ik heb al enorm zitten googelen en op het forum gezeten maar vind niet direkt wat ik zoek.
Hulp zou heel welkom zijn, aangezien het hier over een vzw gaat en de middelen beperkt zijn.

Kun je aangeven waar je probleem zit / problemen zitten?

Software matig zou er geen probleem moeten zijn om een unieke id te versturen.

Het probleem zit hem gewoon in welke hardware van arduino te gebruiken, ik zie op den duur door de bomen het bos niet meer.

Een ESP8266 Wemos Mini bordje (35mm*26mm) heeft WiFi aan boord. Je kan de ESP in diepe slaap brengen zodat deze minimaal gaat verbruiken. Elk bordje heeft een eigen mac adres. Dat kan sowieso eenvoudig als unieke ID gebruikt worden.

ESP is gewoon te programmeren via de arduino IDE. Wel even de ESP bordjes laden. Maar daar is meer dan voldoende over te vinden.

Hey bedankt, hier zat ik dus op vast. Er zijn momenteel dusdanig veel producten op de markt, dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Ik ga deze laten samenwerken met een pie die ik als nMQTT broker heb geconfigureerd, en inderdaad ik gebruik de mac adressen als unieke code.

Implementeer dan ook JSON als communicatie naar de MQTT server toe. Een database op de pi met mac adressen en gebruikers. Weet je direct over welke gebruiker het gaat.