project spaceship - enkele vragen

Beste

Ik ben compleet nieuw wat ARduino en elektronica betreft. Ik heb meteen een paar vragen.
Betreft project 2 uit het boekje bijgeleverd bij de kit.
https://www.arduino.cc/en/ArduinoStarterKit/Prj02

a) Tussen switch en Gnd is een weerstand van 10kOhm geschakeld.
Waarom is dit precies 10kOhm (of - stel dat je die waarde niet kreeg, hoe weet je dat dit deze waarde moet zijn).
b) Wat is de functie van deze weerstand ? 'That pull-down resistor connects the pin to the ground when the switch is open, so it reads LOW when there is no voltage coming in through the switch' ... Begrijp ik niet zo goed.
Als switch niet is ingedrukt, is er geen stroom. Als ze wel is ingedrukt, kiest de stroom de weg van de minste weerstand en gaat van 5V naar pin 2 zou ik zeggen ...
(OF klopt dit niet en gaat de stroom helemaal niet van de 5V naar pin 2, maar naar de GND, en dient pin 2 gewoon om te lezen of er stroom doorloopt ...).

Mvg
Diederik

Hey Diederik, welkom

Het is vaak handig elektriciteit te vergelijken met water.
Stel dat je Arduino meet of water er in een vat zit.
De arduino heeft een klein buisje met een radertje en registreert zo het water.

Jij drukt op een knop de kraan gaat open en het vat is vol, goed zegt de Arduino, er is water.

Even later druk jij weer op die knop, maar het vat zit nog steeds vol... Jij denkt dat de Arduino niet goed meet verandert je code en post verschillende posts op dit forum :wink:

Wat de 10K doet is het vat sneller doen leeglopen zodat elke keer jij op die knop duwt, dat je een correcte meting krijgt...

Wat de 10K betreft, dat is een standaard waarde, vaak wordt 10K gebruikt, voor I2C vaak 4K7.

Je hebt die 10K in principe helemaal niet nodig als je INPUT_PULLUP gebruikt in je code.

Als je er meer wil over weten, zoek dan in DuckDuck go (Of Google) naar Pull up en Pull down...

'That pull-down resistor connects the pin to the ground when the switch is open, so it reads LOW when there is no voltage coming in through the switch' ... Begrijp ik niet zo goed.

Je kunt zoeken op 'floating inputs'.

Als je geen weerstand gebruikt zweeft de ingang (totdat je de knop indrukt) and pikt rommel op van de omgeving (omdat de ingang hoog-ohmig is). Dat resulteert erin dat je de ene keer dat je de ingang leest je een laag krijgt en een andere keer een hoog.

De weerstand zorgt ervoor dat de pin naar een gedefinieerd nivo wordt getrokken zodat deze, als de knop niet ingedrukt is, laag is.

De waarde is niet echt kritisch. Maak je hem te laag en druk je de knop in, dan belast je de voeding mogelijk te veel. Maak je hem te hoog, dan heb je nog steeds een hoog-ohmige ingang. Geen idee waar de limit is, waarschijnlijk to 47k of misschien 100k; maar als je het rond de 10k houdt (8k2, 12k of 15k) zit je goed.