Projectje loops 12 leds

Hoi iedereen

Een vraagje als starter (Noob),

Ben bezig met een kleine project, maar het wil niet lukken en als starter in de wereld van Arduino is het een hele doolhof. Ik zoek een code om een led van links na rechts te laten lopen, A,B,C,D,E,F en dan steeds weer beginnen A (dus geen knight rider effect). Liefst in een port als het kan want het zijn 12 ledjes, weet niet of dit mogelijk is.

Hulp wordt zeer gewaardeerd
Alvast bedankt

Welkom

Welke Arduino gebruik je?

Je praat over A .. F (dat zijn 6 letters) maar je hebt het over 12 leds. Ik denk dat je je project ietsje beter moet beschrijven zodat anderen het kunnen begrijpen.

Ik weet niet zeker wat je met port bedoelt. In the AVR wereld (b.v. Uno, Mega) is een port een groep (van maximaal 8) pinnen.

Hoi sterretje

ik zou graag 12 led in een loop willen aansluiten, dus van links na rechts maar niet terug via 12,11 enz. Maar weer bij 1 beginnen enz.
Ik gebruik een nano ATmega 328, en zou het graag niet via 12 pinnen willen doen, maar via 1 pin ex grond pin.
is dat mogelijk of moet ik een aparte module voor kopen.

Alvast bedankt

Dat kan niet met 1 pin tenzij je adresseerbare LEDs (ook bekend als NeoPixels) gebruikt.

Er zijn alternatieven als je gewone LEDs wilt gebruiken maar die zullen meer pinnen gebruiken. Je kunt

1. je LEDs in een 3x4 matrix organiseren; 7 pinnen, geen GND nodig.
  2. schuifregisters (74HC595, TPIC6x595 waar x A, B of C is) gebruiken; 3 of 4 pinnen, voeding en GND.
  3. I2C of SPI port expanders gebruiken; 2 (I2C) of 3 (SPI) pinnen, voeding en GND.
  4. Voor een 5V systeem kun je een MAX7219 gebruiken; 3 pinnen, voeding en GND.

74HC(T)154 BCD => 16 decoder. Pennen 18 en 19 aan GND. 4 uitgangen te gebruiken. IC schakelt naar GND dus je leds tussen +5V en het IC aansluiten met een weerstand. Dit kan normaal met 1 weerstand als je allemaal dezelfde leds gebruikt. Er is er toch altijd maar 1 aan.

Zodra Y11 is laag geworden, begin je terug met LLLL. Het is gewoon binair rekenen.

Wil je minder poorten gebruiken zal je shiftregisters moeten gebruiken. Maar dan ook niet met 1 uitgang.

I2C is maar geschikt voor een heel beperkte afstand.

beste keizerman,

Een Arduino heeft 14 digitale pinnen. Je zou dus aan elk van deze digitale pinnen een ledje kunnen zetten (5V outputdus vergeet niet een 220 ohm weerstandje in serie te zetten). Als je slim bent kan je zelfs met een Nano een 8x8 led array 'bedienen'.

Eleganter is inderdaad om een 74HC595N chip te gebruiken. Deze heeft drie digitale pinnen nodig voor de functiesClock, Latch en Data, plus 5V en GND. Aangezien een 74HC595N een 'overflow' pin heeft kan je die weer gebruiken als 'data' voor de volgende 94HC595N.
Op deze manier heb ik een 31-led driezijdige pyramide geconstrueerd, leuk voor de kerst. Het ding wordt door een Arduino Nano aangedreven.

Ik heb de hele constructie plus sketch beschreven op mijn website,

het desbetreffende artikel staat op:

Succes met je project!

Photoncatcher

This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.