Hallo, ik heb een Prusa I3 3D printer gekregen maar weet niet goed welke software ik voor moet gebruiken. Ik heb een 32Bit computer!
Momenteel heb ik Arduino 1.8.12 geïnstalleerd en Cura 2.3. Tevens heb ik op advies Marlin op advies geïnstalleerd.
Mijn computer herkent de 3D printer niet als zijnde 3D printer maar als ander apparaat FT232R USB UART.
Kan iemand mij helpen de printer te installeren aub?
de driver van de USB installeren (UG230 bijvoorbeeld, jouw computer denkt dat er een FTDI chip op zit.
Heb je misschien een link voor mij?
USB driver ch340 werkt niet jammer genoeg.
Paul zou je uit willen/kunnen leggen wat je bedoelt met "making controls with codesys PLC and arduino" ?
Ik ben helemaal nieuw in dit wereldje.
ik maak besturingen met PLC machines en met arduino (wat je ook kunt gebruiken als PLC.
zoek eerst maar eens een manier dat je processor communiceert via USB, dat is dus een driver die niets met arduino te maken heeft.
maar je moet wel telkens opnieuw opstarten want dat zit in de startup van windows.
Hoi Fred.
Je 3D printer word dus aangestuurd door een Arduino (variant).
Maar inmiddels zijn er al een heel aantal verschillende versies en smaken Arduino te krijgen.
De Uno heeft een chip aan boord die van een USB signaal een serieel signaal maakt zodat er met de controller op de Uno via serieel gepraat kan worden.
Fabrikant FTDI is onder andere bekend vanwege diens FT232R chip, die precies dat doet.
Maar ook vanwege een controversiële stap (klik !) die ze tegen vervalsing hebben genomen, waar niet de vervalser de dupe van is, maar de gebruiker van de apparatuur waar chips van zulke vervalsers in zitten (omdat die apparatuur dus niet meer zal werken).
Dat, en de relatief stevige prijs van deze chips, is een reden om voor een soortgelijke oplossing van andere fabrikanten te kiezen.
Officiele Arduino's hebben tegenwoordig een soortgelijke oplossing van dezelfde fabrikant als de controller chip; Atmel.
Maar fabrikanten van clones kunnen ook voor andere oplossingen gekozen hebben, zoals de CH340 die je inmiddels geprobeerd hebt, of van merken als Prolific en Sillicon Labs (er zullen er vast meer zijn).
De truc is nu om er achter te komen welke oplossing er in jouw printer gebruikt word, en dat zou dus best een echte FTDI kunnen zijn.
Daar moet dan de correcte driver voor geïnstalleerd worden, zodat ie gebruikt kan worden.
Een FTDI chip heeft een klein extern geheugen chipje nodig wanneer men niet wil dat die als een FTDI oplossing gezien word, maar als een eigen apparaat, en dat heeft een Arduino variant niet aan boord in verband met de daarbij behorende kosten.
Je PC kan daarom wel de chip zien die van USB een serieel signaal maakt, maar niet wat daar achter zit.
Maar het programma waar je je printer mee aanstuurt, zou dan door de USB chip heen, de Arduino en diens programma moeten zien.
En dat betekent dus dat je Arduino er wel een passend programma (sketch) op moet hebben staan.
Als dat er niet op staat, dan moet dat geprogrammeerd worden en daar is de Arduino IDE voor bedoeld.
Maar het begint er dus mee dat je PC en die 1e chip elkaar moeten kunnen begrijpen en met elkaar kunnen praten.
Je zou een scherpe en goed belichte foto kunnen maken van je Arduino en hier laten zien, wellicht dat we dan kunnen herkennen welke chip er daar op zit.
Maar misschien kun je m zelf ook herkennen.
Het is waarschijnlijk de chip die het dichtst bij de USB aansluiting zit.
Goedemorgen, dank voor het duidelijke antwoord.
Ik heb inmiddels een paar foto's gemaakt die ik hierbij toevoeg.
Heb diverse usb drivers geprobeerd maar telkens met het zelfde resultaat.
Wat ik heel raar vind is dat ik gisteren met Simplify3D het getest en dat de printer dan wel herkend wordt.
Alleen krijg ik dan een melding bij het opwarmen (Simplify foto 1), als ik hem dan direct weer laat opwarmen krijg ik direct een foutmelding.(Simplify foto 2).
Het nadeel van Simplify3D is dat er geen kalibratie mogelijkheid inzit.
Hopelijk kun jij of iemand anders iets met de foto's?
In ieder geval dank je wel voor een duidelijk reactie eerder van de week.
Goedemorgen.
De print die op de foto's staat, is een op maat gemaakte print waar de "Arduino" en de motordrivers samen in verwerkt zitten.
De grote vierkante chip is de controller, een MEGA2560.
De andere foto's laten de transistoren zien die de motoren, verwarmingselement en hot plate (ik neem aan dat dat er op zit) aansturen.
Foto 4399 laat met X1 net nog een stukje van de achterkant van de USB aansluiting zien, en een condensator (dat gele ding), een jumper met 3 pinnen, een spoel links onder, een diode van het merk ON semiconductor en een paar pinnen van de chip die de geschakelde voeding maakt (samen met de spoel en de diode).
Maar op de foto's zie ik geen USB naar serieel converter, die je MEGA2560 wel nodig heeft.
Het is mogelijk dat dat onderdeel op de onderkant van de print zit, gezien dit een op maat gemaakte print is.
Arduino Uno en MEGA ontwerpen hebben zelf geen onderdelen op de bodem van de printen zitten, maar als het heel compact moet kan het wel zijn dat bij bepaalde ontwerpen ook zo is.
Met de output van Simplify3D kan ik niet zoveel (ik heb me nooi met 3D printen bezig gehouden), maar het lijkt er inderdaad wel op dat er geantwoord word op de commando's.
Zie en/of hoor je ook je printer reageren als er gecommuniceerd word ?
Dus lampjes die gaan knipperen, motoren die bewegen of geluid maken tijdens een poging te bewegen.
Dank je voor de duidelijk reactie weer.
Als ik met Arduino het volgende testprogramma (Megatronicsv2TestFirmware) upload naar de printer wordt het bed warm en hoor ik ook de motoren reageren.
Ik heb nog een foto toegevoegd van de complete printplaat, misschien dat je daar meer op kunt zien.
Heb de indruk dat het in de Cura software zit maar als dat zo is weet ik nog niet hoe dit op te lossen jammer genoeg.
Hoi.
Het is heel belangrijk dat je wanneer je vragen stelt, je alles vertelt wat je bekend is.
Omdat je nu voor het eerst "het testprogramma" noemt, kon ik herleiden dat je een Megatronics print hebt.
Daar zit inderdaad de FTDI FT232R USB naar serieel chip onderop, precies waar de SD kaartlezer zit.
Volgens mij ga je alles wat je nodig hebt vinden in de link hierboven.
Dank je wel ik ga kijken.
Als ik hem werkend heb laat ik het weten.
Nogmaals mijn hartelijke dank.
Hoi Fred, heb je de printer al aan de praat?
Als het nog niet is gelukt en je wil nog hulp, stuur me dan een foto van het hele boardje. Ik geef samen met zo'n 20 trainers hier in de achterhoek jongeren les in het zelf bouwen van 3D printers. Wellicht dat ik of een van de andere trainers je op weg kan helpen