RFID RC5222 met poortopener werkt alleen met PC

Beste Allemaal,

Dit is mijn eerste post , ik denk dat ik ergens over heen kijk.
Ik heb een RFID lezer aan een orginele Arduino Uno gekoppeld. Aan deze arduino zit een 4 voudige relais module die een poort aanstuurt.

Wat mijn probleem is als ik alles test met mijn PC aan de USB ingang zonder monitor dan werkt de installatie perfect maar koppel ik de pc los dan doet de installatie het maar 1 keer.

Reset ik de arduino dan doet hij het weer 1 keer. het lijkt wel iets serial achtigs.

de arduino wordt gevoed door een 12v adapter en deze opent ook de deur ( zelfde voeding)

zie attachment voor de code ( overigens gekopieerd van iemand anders)

Is er iemand die een idee heeft of welke richting ik moet zoeken.

Super bedankt alvast

RFID Werkend met computer.txt (3.12 KB)

Hoi Draakje156, welkom.

Wanneer jouw Arduino aan je PC gekoppeld is, dan krijgt deze voeding uit die 12 volt, maar ook uit de USB.

Wanneer je de USB los haalt, dan werkt de installatie totdat je de 12 volt voeding veel zwaarder gaat belasten met de deuropener.
Het zou wel eens kunnen zijn dat die voeding daardoor stevig inzakt, en je Arduino dat niet zo prettig vind.

Probeer daarom eens of het wat uitmaakt als je de Arduino apart voedt met bijvoorbeeld een USB telefoon lader (en dus ook weer via de USB plug).
Als je daarmee je probleem oplost, is de voeding van de deuropener waarschijnlijk niet voldoende en/of geschikt.
En dat is ook helemaal niet zo raar, want die deuropener is niet veel meer dan een dik relais en die maalt er niet om als de spanning een stuk inzakt terwijl 'ie eenmaal aan het open gaan is.
Bovendien interesseert het de bouwer van de deuropener ook niet of andere apparatuur daar last van heeft, die moet zelf maar voor een stabiele voeding zorgen.
En waarom zou er meer uitgegeven moeten worden aan een zwaardere voeding, als dit voor de deuropener zelf wel volstaat ?

Er zijn nog meer mogelijke oorzaken (zo’n deuropener is niet zo’n fijne buurman voor elektronica), maar ik zou dit eerst eens proberen.

12 Volt wordt door de arduino omlaag gezet door een spanningsregelaar op de arduino, maar de stroom is wel beperkt .
als de PC aangesloten is dan heb je wel 5 V maar die komt uit de PC./

Heb je een diode over de deuropener gezet. Misschien zorg de deuropenener voor problemen omdat hij maar 1x werkt