RGB looplicht advies

Kan iemand mij helpen met het volgende advies?
Ik wil een 9 kanaals looplichtje bouwen, althans eigenlijk 3 kanaals want wat ik wil aansturen is zijn 3 x rgb leds, RGB=3 dus 3x3 is 9.

Ik heb een Arduino Uno kaart en ik heb begrepen dat ik de atmega328 hiermee kan programmeren en daarmee TLC5940 kan aansturen om zo weer de 9 (3 x 3rgb) te kunnen voeden, vervolgens weer op de Arduino los te koppelen zodat de rest op een zelfstandig printje kan draaien.

Dit klopt toch?

Of zijn er nog andere tips of advies die ik kan gebruiken of volgen?

Hallo Nataschabakker,

Je wilt een looplicht, met 3 LED's als ik het goed begrijp. Je kan dit toch ook gewoon op een Arduino UNO plaatsen, zoals hieronder afgebeeld.

Dan plaats je er nog twee RGB LED's bij en heb je jouw looplicht.

Het enige wat je dan moet doen is de waardes meegeven zoals bijvoorbeeld:

digitalWrite(groen1, HIGH);
digitalWrite(blauw1, HIGH);
delay(500);
digitalWrite(groen1, LOW);
digitalWrite(blauw1, LOW);
delay(500);
digitalWrite(groen2, HIGH);
digitalWrite(blauw2, HIGH);
delay(500);
digitalWrite(groen2, LOW);
digitalWrite(blauw2, LOW);
delay(500);
digitalWrite(groen3, HIGH);
digitalWrite(blauw3, HIGH);
delay(500);
digitalWrite(groen3, LOW);
digitalWrite(blauw3, LOW);
delay(500);

Dan krijg je een paars achtige kleur.

Zo creƫer je een looplicht.

Hopelijk heb ik je vraag kunnen beantwoorden, ik ben zelf ook relatief nieuw met Arduino dus ik kan je ook verkeerd begrepen hebben.

Met vriendelijke groet,

NiSh

Als je dit

heb je dit al gelezen?
http://playground.arduino.cc/learning/TLC5940

Hi Nataschabakker,

Als e 3x RGB leds wilt gebruiken kun je misschien ook kiezen voor LED pixels. Je koopt dat geen RGB LED met een TLC5940 om je PWM's te vergroten, maar je neemt een LED met daarin een IC die de LEDs aan stuurt. Als je vervolgens meerdere LEDs wilt dan kun je die simpelweg aan elkaar koppelen zonder je code aan te passen (tenminste misschien alleen een parameter). Ik heb hier zeer goede ervaringen mee en inmiddels een eigen Ambilight en keukenverlichting gebouwd (verlichting met PIR sensors). Ik ben nu ook in mijn trap en garage bezig!

Als je hulp nodig hebt kun je altijd hier terecht. Ik zou zeggen kijk een naar deze link:

http://learn.adafruit.com/category/led-pixels

ps als je dit leuk vind heb ik kant-en-klare LPD6803 en WS2801 (LED IC type) sketches voor je!