Rolluik aansturen met Arduino

Beste forum leden,

Dit onderwerp is meer dan eens aan bod gekomen. Echter ik zit met een probleem en kan het echt niet vinden na 4 dagen googlen en uitproberen. Ik heb al geprobeerd alle draden te vervangen, ik het het relais al vervangen, ik heb geprobeerd normally closed, ik heb 1 open en 1 closed al geprobeerd.

Ik heb een rolluik, die ik wil schakelen met 2 relais. Ik heb een 2 relay module en een Arduino uno. Ik heb al meerdere schakeling succesvol afgerond en weggewerkt in verschillende systemen.

Nu wil het volgende. Als ik de 4 draden uit het rolluik verbind op de volgende manier: Blauw direct op blauw, groen/geel op groen/geel en vervolgens de bruine splits in 2en. Allebei de bruine draden verbind ik op de common van de verschillende relais. De een krijgt op normally open schakeling het bruine draad, de andere krijgt op het normally open het zwarte draad.

De code voor de arduino is simpel, om en om 10 sec aan zetten. Die werkt naar behoren en is niks mis mee. Echter het rolluik gaat wel omlaag en als die omhoog wil, dan hoor je dat die ook naar beneden wil(hoop gebrom) en hij verschuift verder niks.

Wie heeft hier ervaring mee of weet een oplossing.

Alvast bedankt voor de geboden hulp.

Hoi, welkom op het forum. Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden. Pak pen en papier en maak een simpel schema van hoe je het rolluik hebt aangesloten en plaats de foto hier. Daar verwacht ik het probleem.

En om uit te sluiten dat je gekke dingen in code doet plaats deze hier ook samen met een link naar je relais module (er zijn helaas genoeg stomme relais modules...).

beide bruine draden moeten naar de common van de relais, deze verbind telkens 1 draad met fase waardoor deze gaat lopen. een bruine voor sluiten en de andere voor open. de zwarte draad is bedoeld voor de lamp of zo. als je de rolluiken wilt schakelen met een lichtknop bij de deur dan wel de zwarte.

simpeler is om beide bruine draden naar 1 relais te voeren en aan te sluiten op de NC en NO, de CO gaat dan met een zwarte draad naar de NO van het andere relais en de CO gaat naar de fase toe/ of naar de schakeldraad. hierdoor schakelt 1 relais de motor in en het andere relais de draarichting, hiermee voorkom je rare dingen als sluiting en warm worden van de motor.

Bedankt voor het reageren.

Hieronder de sketch voor de arduino:

int REL1 = 7; 
int REL2 = 6;

void setup(){

pinMode(REL1, OUTPUT); //set as an OUTPUT device
pinMode(REL2, OUTPUT);

}
void loop(){

digitalWrite(REL1,1); 
digitalWrite(REL2,0);
delay(10000);
digitalWrite(REL1,0); 
digitalWrite(REL2,1); 
delay(10000);
}

Relais module vind je hier.

Arduino word gewoon op netspanning aangesloten. Met daarin pin 6 en 7 naar de verschillende relais.

De tekening(ik ben geen kunstenaar :wink: ) vind je in de bijlage.

Bedankt!

Mag ik iedereen bedanken voor het er naar kijken. We hebben het opgelost. Het zat in de code. Wanneer het rolluik van beneden direct naar boven wordt gestuurd, loopt de motor een beetje vast. Dit gaf de storing die ik aangaf.

In het vervolg is het handig om altijd dus een delay er tussen te zetten.

dat is normaal voor dit soort motoren hoor, je moet het zo zien dat er een flinke spoel inzit (dat is de winding die direct aan het net hangt. dus als de motor eenmaal in een richting draait is het eigenlijk niet meer nodig om de andere spoel aan te hebben, omdat er dan synchroon gedraaid wordt. Dus als je de motor omkeert zal de motor een sprongetje maken, maar wel gewoon synchroon blijft, weliswaar met de andere spoel, maar wel in dezelfde richting. een gewone elektromotor staat niet direct stil en draait om. de spoel waar de condensator inzit wordt eigenlijk gebruikt als start wikkeling