rolluiken bedienen

Wij hebben thuis twee rolluiken die elk 2 drukknoppen hebben. 1 knop voor omhoog en een drukknop voor omlaag. Deze twee drukknoppen bedienen elk een relais die er dan effectief voor zorgen dat het rolluik op of neer gaat. De 2 relais worden gestuurd met 24V, maar het nadeel is dat je moet blijven drukken op knop tot het rolluik beneden is of omgekeerd. Ik had gedacht dat ik dit zou kunnen oplossen met een arduino schakeling.
Als de gewone (bticino) drukknop indruk zou de arduino de bestaande relais voor ongeveer 10seconden moeten bedienen en daarna stoppen en natuurlijk dezelfde redenering met de andere knop.
Ik ben al de hele dag op zoek als dit effectief mogelijk is en hoe je dit voor mekaar krijgt, zodat ik niet alle componenten koop voor niets.

Kunnen jullie mij helpen?

Alvast bedankt
groeten
Ruben

ps: ik ben volledig nieuw in arduino!

Ik zou zelf een lage en hoge sensor erbij doen (bijv. een micro switch). Druk je omhoog gaat hij net zolang door tot dat de mirco schakelaar is ingedrukt. Idem voor naar beneden. Dan kan je er altijd nog een timer bij maken die een noodstop maakt als het langer duurt dan de maximale duur die verwacht wordt voor omhoog cq omlaag.

Ik had het volgende bedacht.
Kan ik mijn standaard bticino schakelaar aansluiten op een arduino uno die gekoppeld is met een relais bord.
Als de bticino schakelaar ingedrukt wordt krijgt het relais een signaal voor 10sec die op zijn beurt het finder relais van 24VAC schakelt die op zijn beurt dan weer het rolluik kan bedienen. Ik wil mijn bticino schakelaars behouden en wij hebben geen tablet of smartphone beschikbaar. Ik wil gewoon niet telkens zelf 10sec duwen op het juiste knopje :-).

alvast bedankt

Een relais parallel op de normale schakelaar is geen probleem. En dan de Arduino laten schakelen ook niet. wel is van belang dat je een aparte voeding hebt voor het relais. Die kun je niet direct voeden vanuit de Arduino. Tenzij je een USB voeding hebt dan zal het met kleine relais wel werken.

nicoverduin:
Ik zou zelf een lage en hoge sensor erbij doen (bijv. een micro switch). Druk je omhoog gaat hij net zolang door tot dat de mirco schakelaar is ingedrukt. Idem voor naar beneden. Dan kan je er altijd nog een timer bij maken die een noodstop maakt als het langer duurt dan de maximale duur die verwacht wordt voor omhoog cq omlaag.

+1

als er een contactje op het relais over is dan kun je een houdcontact maken.dan heb je helemaal geen besturing nodig.
Ook een simpele wisselchakleaar is hier prima, gewoon omzetten en het spul gaat open.
als je onderweg wilt stoppen nog een schakelaar ervoor .

En die 2e schakelaar is er dan wel een van het type breek.

Het is wel heel waarschijnlijk dat de rolluiken zelf al voorzien zijn van eindschakelaars.
Anders is de mogelijkheid groot dat de motor kapot gaat als ie te lang blijft ingeschakeld.
bTicino schakelaars zijn vaak vrij compact (maar de prijs niet), en worden veel in ziekenhuizen en dergelijke toegepast.
Het zou me niets verbazen als rubenvanveerdeghem niets kan en/of mag veranderen aan de schakelaars zelf.
Dus ook niet een bijplaatsen (nabij de al aanwezige schakelaars).
Als je dan toch al met een Arduino -achtige oplossing bezig bent, kun je daar wel iets mee doen (een tweede druk op dezelfde toets laat het rolluik stoppen ofzo).
Maar ik ben het er wel mee eens dat het een beetje overkill is om hiervoor een Arduino te gebruiken (niet dat iemand dat met zoveel woorden heeft gezegd...).
Neemt niet weg dat het altijd leuk is om, ook voor iets dat zo basaal is, een stukkie code te maken.
En natuurlijk allerlei dingen te bedenken die je dan nog kan toevoegen.

Nog eventjes wat meer uitleg.
Wij hebben ons huis vorig jaar gekocht en de man van de elektriciteit kende zijn werk niet al te goed, gevolg
geen eindeloopschakelaars op de motor, met als nieuw gevolg dat de motoren kunnen verbranden door enkel het type schakelaar te vervangen. Jammer maar helaas.
Mijn elektricien stelde voor om een rolluik module te plaatsen, maar dit komt neer op ongeveer 200euro per rolluik, dan duw ik wel enkele seconden op het knopje --> te duur :-).
De oplossing met een arduino is misschien wel overkill, maar wel veel goedkoper om meerdere rolluiken in 1 keer te doen en de mogelijkheid om later misschien een lichtsensor te koppelen om zonneschermen te bedienen. En ik zou zo graag eens een beetje spelen met zo'n ding :-).
Hierbij dus nog eens de vraag, kan ik de klus geklaard krijgen met een arduino uno en een 4 kanaals relais in combinatie met de drukknoppen die reeds beschikbaar zijn. Het geheel verstop ik in mijn elektriciteitskast.

Heb ik nog materiaal nodig of kom ik nog zaken tekort?

nogmaals dank

Het kan zondermeer met de UNO. Ik zou om het allemaal wat meer vlees te geven, dit gebruiken:
http://www.ebay.com/itm/Proto-Screw-Shield-Assembled-Terminal-Prototype-Expansion-Board-for-Arduino-/271834350087?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f4a970207
Of je moet handig zijn en dan de female connectoren afsolderen.
Eventueel een relay board erbij : http://www.ebay.com/itm/1PCS-New-Four-channel-Relay-Shield-5V-4-Channel-Relay-Shield-Module-for-Arduino-/291447274361?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43db9c7b79

Ondertussen een arduino uno, relay shield 4x, protoscrew shield, ethernet shield, wires and 9V adaptor voor 27 euro.
We zien wel als alles aangekomen is wat ik kan "ontwikkelen". Je hoort mij nog als er problemen zijn of hoe dit uiteindelijk afgelopen is.

Bedankt voor alle info.

Ethernet shield? Daar heb je het toch niet over gehad?

vond ik gewoon leuk om mee te bestellen en om een beetje mee te spelen :-).

ja tuurlijk nog zo een yup die de hele dag met zijn telefoon in de hand de hele wereld wil sturen.
:wink:
Anders gezegd, ja het kan zeker met de spullen die je opnoemt.

De eindschakelaars zitten in het rolluikmotordeel, als je hem aan de zijkant bekijkt zitten er vaak twee kruiskoppen waarmee je de eindstand kunt verzetten, anders draai je van alles kapot.
Draait de motor door als je nu de knop verkeerd bedient?
Als je geluk hebt kun je er bij als het spul hangt. draai eraan tot het stopt, en dan steeds een stukje verder tot de eindlopers open gaan.
Een rolluikmodule zal niet helpen als er geen eindschakelaars zitten trouwens.
Als je het type rolluik of rolluikmotor opgeeft dan kunnen we verder zoeken, Die eindschakelaars zijn echt nodig, want anders moet je met een paar microswitchen gaan werken, (de tijd van sluiten en openen zijn verschillend.
en ja een relais bordje is wel handig, zorg wel dat je de voeding van de relais niet via je arduino laat lopen want zoveel stroom kan de 5V niet leveren.
laat de schakelaars van legrand gewoon zitten.

Zoals gezegd, mijn projectje is klaar en werkt zoals ik het wil. In bijlage zitten de files zoals het er nu uitziet. Misschien dat iemand dit in de toekomst ook kan gebruiken.
Bedankt voor jullie expertise :slight_smile: .

groeten
Ruben

rolluiken.ino (2.25 KB)

Ik heb dit projectje wat uitgebreid en nu stoot ik op een nieuw probleempje. Ik heb er een ethernet shield aan toegevoegd met SD en hierop staat een htm pagina die gelezen wordt met arduino. Als ik alles reset werkt alles zoals het zou moeten, maar na enige tijd (bijvoorbeeld enkele uren) reageert mijn arduino niet meer op de webpagina. Ik heb totaal geen idee wat er verkeerd zou kunnen zijn, misschien kunnen jullie mij helpen. De files zitten in attachment.

ps.: home.htm heb ik moeten omzetten naar home.txt

rolluiken_lichten.ino (5.75 KB)

home.txt (7.08 KB)

@rubenvanveerdeghem
Mijn ervaring met uno ethernetshield en web pagina's: Niet stabiel te krijgen.
Reden memory leaks die na verloop van tijd ervoor zorgen dat de boel vastloopt.
Wat is een optie (met deze hardware)?
Gebruik een watchdog om de arduino te autoresetten in geval van vastlopen.
Met vriendelijke groet
Jantje