rolluiken bedienen

Wij hebben thuis twee rolluiken die elk 2 drukknoppen hebben. 1 knop voor omhoog en een drukknop voor omlaag. Deze twee drukknoppen bedienen elk een relais die er dan effectief voor zorgen dat het rolluik op of neer gaat. De 2 relais worden gestuurd met 24V, maar het nadeel is dat je moet blijven drukken op knop tot het rolluik beneden is of omgekeerd. Ik had gedacht dat ik dit zou kunnen oplossen met een arduino schakeling.
Als de gewone (bticino) drukknop indruk zou de arduino de bestaande relais voor ongeveer 10seconden moeten bedienen en daarna stoppen en natuurlijk dezelfde redenering met de andere knop.
Ik ben al de hele dag op zoek als dit effectief mogelijk is en hoe je dit voor mekaar krijgt, zodat ik niet alle componenten koop voor niets.

Kunnen jullie mij helpen?

Alvast bedankt
groeten
Ruben

ps: ik ben volledig nieuw in arduino!

Ik zou zelf een lage en hoge sensor erbij doen (bijv. een micro switch). Druk je omhoog gaat hij net zolang door tot dat de mirco schakelaar is ingedrukt. Idem voor naar beneden. Dan kan je er altijd nog een timer bij maken die een noodstop maakt als het langer duurt dan de maximale duur die verwacht wordt voor omhoog cq omlaag.

Ik had het volgende bedacht.
Kan ik mijn standaard bticino schakelaar aansluiten op een arduino uno die gekoppeld is met een relais bord.
Als de bticino schakelaar ingedrukt wordt krijgt het relais een signaal voor 10sec die op zijn beurt het finder relais van 24VAC schakelt die op zijn beurt dan weer het rolluik kan bedienen. Ik wil mijn bticino schakelaars behouden en wij hebben geen tablet of smartphone beschikbaar. Ik wil gewoon niet telkens zelf 10sec duwen op het juiste knopje :-).

alvast bedankt