Hallo, ik heb nog niet veel ervaring met arduino. Heb er wel diverse en heb weleens een aankondigings bord gemaakt voor op mijn modelspoorbaan. Dat was een lcdscherm met pins om te verbinden met de arduino. Nu wil ik voor een ander project met een oledschempje gaan werken welke een andere aansluiting heeft, geen pins maar een flexibele printje. Hoe kan ik die verbinden met een arduino nano ?
Alvast bedankt, Theo (Redirect Notice)
Hi Theo
Heeft u een libaray die dit scherm ondersteunt?
Wat bedoel je daarmee
Met Arduino heeft elk scherm een bibliotheek nodig.
Nee nog niet. Ik zoek eerst een manier om het oledscherm te koppelen met de arduino.
Daarna kan ik een bibliotheek gaan zoeken. en misschien weten men er een voor te stellen.
Verkeerd display gekocht
Het display is een 3.3V device. Dat kun je niet direct op een klassieke Nano aansluiten; daar moeten level-converters tussen die de 5V signalen van de Nano omzetten naar 3.3V signalen. Ik weet dat deze omzetters bestaan maar omdat het om I2C gaat weet ik niet welke je kunt gebruiken.
De datasheet vertelt je welke pinnen welke functie hebben en hoe je data kunt / moet versturen.
Ok, bedankt voor deze info. Maar op een nano zit volgens mij ook een 3.3 v aansluiting en op een uno weet ik het zeker.
FF wachten tot ik de displays in huis hen en dan ff testen.
Hartelijk dank zover
theo
Verzonden vanuit Mail voor Windows
Het gaat om de signalen; die moeten ook 3.3V zijn. Als je het scherm met 3.3V voedt overschrijdt je de maximale spanning op de ingangs pinnen van het scherm als dat 5V signalen zijn.
Als level converters kan dat met TXB0101 of TXB0104 waar 4 dezelfde level shifters in zitten. Het kan ook met BSS138 en 2 10k weerstanden.
Schema en uitleg.
Om dit soort flex schermen aan te sluiten bestaan speciale connectoren (zoektip FPC). Je kan ook de flex vast solderen op een print of een BOB gebruiken. Als ik de datasheet wat verder bekijk is hetzelfde display ook verkrijgbaar op PCB.
Je kan in de meeste gevallen beter kiezen voor een display met connector. Genoeg keuze.
Edit: LK (LEDK) en LA (LEDA) kunnen beter met een weerstand aan 5V worden gehangen. Een weerstand van 100Ω of 120Ω in serie aansluiten.
Op 5V testen kan heel even werken. Maar zelfs dat is niet gegarandeerd. Volg de datasheet of koop een scherm waar duidelijk bij staat dat het voor 5V geschikt is. Zowat alle "Arduino" schermen op LCD wiki voldoen er aan. Daar staat ook de nodige voorbeeldcode en de nodige librairy's staan op github. Een library die ST7735S ondersteund zou moeten werken.
TFT_eSPI van Bodmer ondersteund ook vele verschillende schermen.
This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.