Jag är ganska ny på Arduino programmering men tänkte jag skulle experimentera lite med en mindre Servo motor av typen SG90. Som jag förstår det skall det räcka med att koppla röd till +5v och brun till GND och dem oranga signal kabeln till ett digitalt stift i detta fallet 9 och sedan köra exempel skissen (koden) för servo sweep.
Men tyvärr händer ingenting... Den enda rörelse jag får från motorn är ett litet ryck när + och GND ansluts. Har provat med extern ström till motorn samnt ett annat Arduino UNO kort men utan lycka. Har även provat att skita i det färdiga biloteket Server.h och provat skriva in Microsoft sekunderna för pulsen själv enligt specifikation för motorn men ändå händer ingenting. Vad är det jag missar?
Bifogar några bilder på kopplingen.
Kopplingen ser rätt ut och det borde funkat så som du beskriver.
Har du möjlighet att prova med ett annat servo? Det du har kanske är trasigt?
Köpte en batch med 10 ST från China där jag testat två olika samt den sista som är kopplad på bilden är från Kjell co.
Mäter jag spänningen på kontakten kommer jag upp i 6v vilket Servo är specad för. Så jag kan inte förstå vad som är fel.
Finns det något bra sätt att testa att pulsen på signal kabeln fungerar som den skall?
DU kan prova en anden utgång, men du har jo redan provat en annnan Arduno. Annars skal du ha nogot 'scope eller en LogicAnalayzer. (en billig USB version af det sidsta är bara 150-200kr) for at se signalet.
Sätt fast servohornet i servon och vrid försiktigt motorn (som är bortkopplad) till ett annat läge och försök på nytt. Servon kan ha hamnat i ett dåligt läge. Den har en växellåda med plastkugghjul som inte alltid är av bästa kvalitet.