Ik ben bezig met een gps die de coordinaten op de display laat zien. Ik krijg alleen deze error:
setCursor was not declared in this scope. Dit is in regel 64.
hahaha dankjewel! ik wist al dat het zoiets simpels zou zijn maar had ik niet over nagedacht.
Alleen volgende "probleem" is dat hij geen sattelieten kan vinden en dat er een error is.
Heb geen idee hoe dat komt
Dit is typisch het soort fouten wat ik zelf ook vaak over het hoofd zie, heb er dus de nodige ervaring mee; een beetje teveel naar mijn zin...
Wat het vinden van satellieten betreft: GPS werkt binnenshuis meestal slecht of helemaal niet, dat zou een/de oorzaak kunnen zijn. Misschien helpt een betere antenne, zeker als je die bij het raam of buiten plaatst.
Eerst die error maar eens: wat voor fout is het, en waar en wanneer zie je 'm?
Ja dat heeft met elkaar te maken. Ik heb een deel van de code van iemand anders. Dat is het alleronderste deel. Daarin staat volgens mij dat als er geen verbinding met sattelieten kan worden gemaakt dat hij dan die error geeft.
Welke error krijg je dan precies ?
Als het "CHECK GPS" is, dan is het probleem niet dat er geen satellieten worden ontvangen, maar dat de GPS helemaal niet communiceert.
Wanneer het echt is dat er geen satellieten worden ontvangen, dan zou dat kunnen zijn omdat de GPS de sentence $GPGSV en /of $GPGSA lege velden zal hebben.
Deze laatste error komt dan via de library.
Ik ken de library niet, en heb er zojuist even naar gekeken.
De $GPGSA en $GPGSV sentences lijken niet te worden verwerkt door deze library.
Een GPS sensor die voor het eerst in lange tijd word ingeschakeld (cold start), kan wel een kwartier nodig hebben eer er een fix is.
Dus het kan ook zijn dat je gewoon langer moet wachten en zoals al eerder aangegeven wanneer de sensor binnen ligt is het maar de vraag of je überhaupt een verbinding gaat krijgen.
Ja ik krijg error check gps, en daarna iets met csum en senteces. Heb de gps net binnen dus ligt daar aan denk ik. Heel erg bedankt ik ga morgen weer verder, als het niet werkt laat ik het wel weer weten haha
Heb de hem vandaag 1 uur lang in de tuin gelegd waar hij genoeg bereik zou moeten hebben maar blijft die error geven. Vlak voor de error staan 2 random getallen die blijven oplopen. Heb echt geen idee hoe het komt.
Op je LCD worden telkens een woord en een getal weergegeven op 2 aparte regels en dat gebeurt 3 keer.
Het eerste woord en getal zal 10 seconden getoond worden, de 2e 1 seconde en de derde wordt meteen weer overschreven wanneer de error die jij nu hebt, er is.
Daardoor zie je de derde dus niet want voor jij het kunt zien staat de error er al.
De foutmelding vertelt je dus dat er geen data uit je GPS gezien word.
Je GPS hoort altijd data te sturen, al is het maar dat er geen satellieten te zien zijn.
Hieruit concludeer ik dat er iets met de bedrading tussen je GPS en je Arduino niet in orde moet zijn.
In je code staat iets over software serial en die word geïnitialiseerd met 4, 3 dus pinnen 4 en 3 worden gebruikt, plus 4800 baud, de standaard voor GPS.
Heb je je GPS op pinnen 4 en 3 aangesloten (niet toevallig op 3 en 4) ?
Ik heb de rx en tx omgedraaid. (Nu rx van de gps naar pin 4 en de tx van de gps naar pin 3)
Die getallen lopen niet meer op maar ik heb nogsteeds de error. Klopt de wiring nu?
Dat wist ik niet, omdat ik nog niet eerder met softwareserial heb gewerkt.
Wanneer je met iets gaat werken, moet je natuurlijk wel eerst uitzoeken hoe dat werkt.
Bij een seriële verbinding tussen twee apparaten, moet je de TX (zendende kant) van het ene apparaat verbinden met de RX (ontvangende kant) van het andere apparaat.
De regel waar je dat instelt, word een constructor genoemd, en op deze pagina (klik !) word verteld hoe die constructor voor deze library in elkaar zit.
Dus met dit:
SoftwareSerial ss(4, 3);
Stel je in dat je SoftwareSerial aanspreekt als je ss typt, en dat pin 4 de ontvangende pin is, en pin 3 de zendende pin van je Arduino.
Dus je had het in je eerste opzet goed (maar dat vertelde je pas nadat je de draden had omgedraaid).
Welke GPS module gebruik je (heb je een link naar een site ?)?
Het kan zijn dat jouw module een andere snelheid heeft ingesteld en dan moet je daar dus in meegaan met jouw sketch.
Ik denk dat ik er achter ben gekomen waarom hij niet werkt. Het ledje van de gps brandt ook niet, dus dat betekent vrij zeker dat mijn gps niet werkt. Maar ik heb er 2 besteld en allebij werken ze niet. Ik denk dat dat betekent dat ik ben opgelicht, en het was ook van aliexpress dus ik had het wel kunnen verwachten. Heb een nieuwe op ebay besteld, hopelijk werkt die wel.
Ja ik was ook veel te goedgelovig. Gelukkig is het maar 5 euro, en geen 30 ofzo. Soldeerverbindingen was geen probleem dat was zo gefixt. Volgende keer moet ik even de recensies lezen haha
software serial werkt op een UNO anders dan op een MEGA, vooral naar de klok kijken, ik zou het maar even opzoeken, en denk eraan dat jouw module maar op 3.3 Volt werkt.
Ik heb de gps binnen. Het led lampje op de gps brandt, maar hij brandt in het rood, en ik heb ergens gelezen dat hij blauw moet zijn. Ik heb gezien dat de gps op 9600 baud werkt, en dat heb ik aangepast maar werkt ook niet. Dus eerst weten hoe ik dat rode ledje blauw moet krijgen