Spanning AC/DCconverter 230->5V

Hi all,

Ik heb twee vragen:

1. Voor mijn eerste Arduino project heb ik wat hulp nodid bij het uitlezen van hoge spanningen.

Situatie:
Ik wil de fasespanning en lijnspanning van een 3x32A kabel kunnen meten (aders zijn gesplitst en dus afzonderlijk te meten).
Ik wil dus dat de ~230VAC en ~400VAC van de kabel geconverteerd wordt naar een range van 0-5VDC die door de Arduino Uno uit te lezen is via de analoge pinnen (correct me if I’m wrong).

Om zoveel mogelijk terug te gaan naar de basis van elektrotechniek wil ik liefst zo min mogelijk gebruik maken van bestaande sensoren en dergelijke. Liever soldeer ik zelf een circuitje in elkaar, maar ik weet niet goed hoe deze te ontwerpen. Het kan natuurlijk maar zo zijn dat dat in dit geval een sensor of een bestaande converter het enige alternatief is dan ontvang ik graag advies over een bestaande sensor of AC/DC converter die ik voor deze case kan gebruiken.

1. Voor hetzelfde project; mijn Arduino Uno komt in een afgesloten behuizing waar de 3x32A kabels doorheen lopen. Ik wil van een fase de voeding voor mijn Arduino aftakken. Ik heb hiervoor een Mean well R25-12 op het oog. Klopt het dat ik de 12V uit de secundaire kant verbind aan de zwarte DC-voiding input (waar normaal gesproken de voedingskabel ingaat)? Of moet ik 'm aan de andere voedingsingang bevestigen? Dus de zwarte of de grijze? Ik probeer een plaatje toe te voegen

Arduino voeding.PNG

Gezien je vraagstelling vraag ik mij af of jij wel gezond bezig bent. Dat je hoge spanningen wilt meten prima. Dat je terug wilt naar de basis elektrotechniek... prima. Maar als jij terug wilt heb je er kennelijk in gezeten. En dan ga jij nu ff een printje in elkaar flansen? Met deze vragen? Lijkt mij niet echt verstandig.

Dit is jouw plaatje:

2691e828fdfc0371ae1b99f821e67ef66074775b.png

Ik zie geen grijze voedingsaansluiting.
Ik zie een zwarte (en dat is inderdaad waar je bijvoorbeeld 12 op aansluit), en op het plaatje zie ik ook een USB (-B) aansluiting.
Die USB aansluitingen (tot en met USB v3.0 sowieso) zijn allemaal 5 volt, als je er 12 volt op aansluit krijg je hele mooie effecten.

400 volt wisselspanning is heel gevaarlijk.
Daar wil je niet mee gaan rommelen.
Je wil echt niet je Arduinootje aan die 400 volt gaan koppelen tenzij je heel goed weet wat je aan het doen bent, en ik ben het dan ook 100 % met Nico eens.
Gewoon niet doen dus.

Dank voor jullie reacties (en bezorgdheid). Dat het niet zonder gevaar is en dat je goed moet weten waar je mee bezig bent was mij al duidelijk. Ik zal ook echt niet zomaar iets in elkaar flansen en dan de schakelaar overhalen. Het ontwerp gaat sowieso langs ervaren ingenieurs voordat er uberhaupt iets gebouwd gaat worden.

Voor nu is het meer ter orientatie wat er allemaal mogelijk is en wat absoluut niet…

een voltmeter zeker voor hoogspanning is eigenlijk altijd een transformator of meerdere. dus eerst van 400 naar 230 en dan nog een keer naar bijv 3 volt, dat wordt gelijkgericht en afgevlakt en dan heb je een meetbare spanning. om preciezer te meten met een paar zener diodes kun je de zaak veel preciezer meten. er zijn vele manieren om spanning te meten dus inderdaad onderzoek is nodig. aanraakloos kan ook met een hallsensor, net zoals je stroom meet.

opdracht, verdiep je in netkwaliteit, zoals naijlen, golfvorm en harmonischen.

Dankjewel Shooter!

Ik ga de Hall sensor zeker meenemen in mijn research.

kijk eens naar LEM en zoek deze bij BACO in IJmuiden bijv. zijn gescheiden van het net

slimmer is denk ik een simpele amperemeter (ook bij baco)

en voeding moet wel 400 Volt zijn want niet overal is de NUL mooi NUL.