Stappenmotor

Beste,

Ik krijg mijn sensor maar niet in werking met mijn stappenmotor.
Bij de servomotor lukt mij dit wel, maar bij de stappenmotor is het een totaal andere kwestie.

Noch krijg ik er een LED aan. De LED zou moeten branden als de stappenmotor een stap zet. Dit doe ik gewoon puur om te kunnen experimenteren met de code, zodat ik weet hoe en wanneer zeg maar.
Maar ook dit lukt me niet, misschien omdat de stappenmotor met een puls werkt die niet zichtbaar is als de LED aan gaat en terug uit gaat in milliseconden?

PS: mijn vorige topic -> Arduino ATmega - Nederlands - Arduino Forum

Alvast bedankt en een fijn weekend.

Waarom start je dan een nieuw topic???????

Hoi.

Als deze vraag over hetzelfde project gaat, had je 'm ook beter aan hetzelfde onderwerp kunnen toevoegen.

Ik weet niet over welke sensor je het hebt, en kan daarom moeilijk verklaren wat je ervaart.
En hoe laat je nu de LED branden ?
Doe je dat door hem parallel aan de motor aan te sluiten, of doe je dat door een aparte uitgang van de Arduino ?
In het eerste geval is de kans erg groot dat je inderdaad een te korte stap registreert om het LEDje te zien branden.
Maar dat wil niet zeggen dat ie dat niet doet, wel dat je ogen niet snel genoeg zijn om het te zien.

Als je een aparte uitgang van de Arduino gebruikt, kun je jezelf een beetje voor de gek houden door het LEDje gewoon een stukje langer te laten branden.

Verder heb ik in het verleden al erg veel plezier gehad van een LCD display, en in mindere mate van de serial monitor.
Dat zijn twee hulpmiddelen die je perfect kunt gebruiken om jezelf op de hoogte te houden van wat er allemaal gebeurt.
Dus gegevens die je binnenkrijgt uit sensoren, en gegevens of in jouw geval bijvoorbeeld het aantal stappen dat je hebt gezet (linksom en rechtsom).
Een ander fijn hulpmiddel voor debugging is delay().
Eigenlijk is dat het enige waarvoor die functie in loop gebruikt zou moeten worden.
Door af en toe op strategische punten in je sketch zo'n delay() in te bouwen, word ie dus vertraagd en kun je wellicht beter bijhouden wat er gebeurt.
Als je sketch dan uiteindelijk doet wat je wil en je klaar bent met het debuggen, kun je alle delay()'s en alle serial.prints en lcd.prints verwijderen uit de sketch, zodat het programma 'lichter' word, maar je vooral ook redelijk veel tijd uitspaart.
Want printen naar een lcd neemt bijvoorbeeld relatief veel tijd in beslag.

De LCD laten gaan op de arduino UNO zal voor andere keer zijn, zit nu al goed vol met de stappenmotor.
De piezo sensor van het starters pakket zou de motor moeten doen starten. Als ik het met die sensor kan, kan ik het waarschijnlijk ook met andere sensoren.
Alhoewel ik op het internet al veel moeilijke codes gevonden heb ipv sensoren en stappenmotoren.

PS: De led werkt nu al in functie met de motor, maar enkel als hij draait. Hij kan niet samen met de pulsen van de motor werken natuurlijk, dan wordt hij niet zichtbaar voor het oog.

Bedankt voor de antwoorden :wink:

MVG