Voor een klein project voor mijn schoonvader bots ik op de volgende problemen, ik ben bezig om zijn defecte toerenteller meter uit zijn auto te vervangen voor een digitale versie.
Nu heb ik de meter al vervangen door een digitaal exemplaar en het piekvormige signaal afkomstig uit de sensor (lijkt op driehoek) omgezet met een Schmitt-trigger in een nette blokgolf.
Maximale frequentie gemeten met oscilloscoop is ~100 hz bij 200 mVpp, waar ik dus niets aan had voor de digitale versie, vandaar de Schmitt trigger
Super mooi ingangssignaal gecreëerd voor de digitale toerenteller, echter maar de helft van de aangegeven waarde bij vol gas, nu heb ik een arduino beetle ertussen geknoopt en probeer met de volgende sketch het toerental aan te passen, echter lukt dat niet zoals ik wil.
Waarschijnlijk is er een veel betere manier (van sketch) toepasbaar, echter kom ik er niet meer uit.
Zie hieronder de sketch.
Met deze sketch heb ik op de oscilloscoop het signaal precies omgekeerd zoals ik het wil hebben, de puls is langer geworden, ik wil graag bij 1 puls, twee pulsen of meer kunnen genereren, wie heeft er a.u.b. een idee?
Inderdaad toch proberen met een nadere oplossing, de tacho liep in het begin mooi op met eerste voorbeeld, maar begon te denderen na het verlagen van de inpuls.
Ik ga gelijk even testen, alsnog super bedankt voor de te nemen moeite.
Ik zie geen Beetle (dat is natuurlijk ook de bedoeling), wel een (vermoedelijk) Uno clone in een hoekje op het eerste plaatje.
Een Beetle is geen Uno maar een minimalistische Leonardo variant.
Functiegenerator en oscilloscoop zijn handige hulpmiddelen.
Nu nog het werkelijke signaal uit de auto testen, of is dat inmiddels ook al geschied ?
Het klopt dat je geen Beetle ziet, die heb ik eraf gehaald en een ander exemplaar (micro) geplaatst, ook dit is niet op foto te zien, de Beetle had ik net gekocht voor een ander project.
Probleem waar ik ook in het begin op stuitte was het uitgangssignaal van een (Chinese versie) die niet helemaal blokvormig was, ook dat gaf uiteindelijk problemen.
De originele Beetle gaf een strak uitgangssignaal.
Het werkelijke signaal uit de auto had ik al een paar maanden geleden getest
Zie hieronder het signaal: stationair, half gas, vol gas.