temperatuur pt100 inlezen en doorsturen naar de gsm

Dag allemaal

Ik hoop dat iemand mij kan helpen voor mijn eindwerk. Voor mijn eindwerk moet ik via een pt100 de gemeten temperatuur doorsturen naar de de arduino. Hiervoor heb ik al een spanningsdeler gemaakt zodat de gemeten ohmse waarde omgezet wordt naar een spanning van 0-5V die de aduino kan inlezen. Ik ben nog maar juist begonnen met arduino en kan niet echt verder want ik weet niet hoe de programmatie van de arduino in elkaar zit.

Mijn vraag is eigenlijk of iemand me kan helpen met de programmatie van de arduino?

Ook moet ik dan de gemeten waarde van de pt100 kunnen doosturen naar de gsm via HC-06. de app van MIT appinventor heb ik ook al gemaakt.

Met vriendelijke groeten

Giani Willems

Hoi Giani_Willems, welkom !

Om een of andere reden (ik denk dat ik wel weet waarom), heb ik deze post gemist ondanks dat ik dagelijks voorbij kom, en in het Nederlandstalige deel alles lees.

Je hebt aangegeven dat je opdracht is een temperatuur te meten met een PT100 en Arduino, en het resultaat via een Bluetooth verbinding naar een mobiel apparaat te zenden. Daarbij heb je de hardware kant al voor mekaar, en de app op je mobiele apparaat blijkbaar ook.

Maar je hebt hulp nodig bij het programmeren van de sketch voor je Arduino. Om een sketch te maken en naar je Arduino te sturen, heb je de Arduino IDE nodig. Heb je die al op je PC geïnstalleerd ? Want dan heb je ook de voorbeeld sketches al in huis. Die kun je gebruiken om eens te zien hoe je een analoge waarde (van je PT100) kunt binnen halen.

Met een gerichte zoekopdracht op je favoriete zoekmachine (klik!), kun je ook voorbeelden vinden voor die Bluetooth module die je hebt.

Wanneer je niet eerder met Arduino hebt gewerkt, dan is het even stevig aanpakken om dat onder de knie te krijgen. Maar het moet te doen zijn.

Hoeveel tijd heb je nog voor je opdracht ?

giani een Pt100 kan maar zeer beperkt stroom regelen, dat ligt in de orde van 100 milliVolt, dus er zal eerst een versterker tussen moeten komen die dat kleine signaal naar jouw gewenste 5 Volt brengt. er zijn IC voor, maar je kan goedkoper een omzetter uit China laten komen die het signaal omzet naar 4-20mA. dat kun je dangebruien met een weerstand om er een volt signaal van te maken. afhankelijk van wat je kiest moet je ook nog linearisatie gebruiken dus met een tabel de juiste waarde opzoeken en interpoleren. en dan is het met de HC module simpel een bericht te sturen naar je foon. maak eerst maar eens een werkend schema van je plannen en reken dat door in een simulator.